AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.542

Kylning av insugsluften.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Som rubriken säger,har läst en del på forumet om att ju kallare luft till insuget ju bättre är det för förbränning och motorn men kan man räkna med effektökning med"bara"tillsatt kalluf?.Har för mig att Volvo hade en lösning med bara intercooler (ingen turbo) för länge sedan men har ingen aning om resultat.
Efter en tids funderingar hemma på kammaren så tror jag det är möjligt att leda kalluft från AC/kupè fläkt med isolerad slang till luftburk efter filtret.OBS! bara teori! men vad skulle det ge förrutom det jag redan nämnt,har svårt att föresrälla mig att nåt skulle försämras men skulle det kunna bli en (teoretisk)förbättring av prestanda?
Behöver feedback från er som kan sugmotortrimmning och min nivå är vebodstrimm där tanken fortsätter med en annan bränsletrycksregulator.
Kompressor och turbo känns inte intressant för det blir ett jäkla bök med omkringverksamhet och till slut besiktning.
Mvh Dic.
testa att accelerera med din bil 0-150 en het sommardag och jämför med en höstkväll så blir det snabbare på hösten givetvis
så nån hk extra blir det ju och desto större motor desto större betydelse procentuellt sett
jag är också förvånad att ingen testat detta i någon biltidning eller dylikt vad jag sett på olika lösningar på kylning av insugsluften på sugmotorer

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

För att AC-systemet skulle kunna kyla den mängd luft som krävs av motorn skulle den effekt kompressorn kräver överstiga effektvinsten.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Lars Jakobsson
NOS med flera tillverkare har färdiga system för att kyla luften.. Sök på nätet, ska finnas svenska sidor som säljer det..

Min älskling: Länk
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Det här är intressant,min tanke är nog inte att få till en drös med extra hästkrafter,de finns redan utan mer som en "extrakänsla" typ det som hegonet skrev om sval höstkväll och den där känslan av att det andas till 100%.Kollade några NOS artiklar men då blir det en gas installation och jag är ju "bara" ute efter mer och kallare luft.Det Galant turbo säger känns som realistiska fakta men samtidigt hur mycket behövs det för att kyla lite grann och att det jag egentligen behöver är MER luft.
Tänker då på luft intaget från grillen,rent teoretiskt så borde det ju komma mer luft om intaget har större dimension och om dimensionen är större så borde det bli lite svalare luft i total mängd till insuget,i det fallet så borde LMM reagera på korrekt sätt och tllföra det som ska till för en positiv trend på motorgången.
Blev ju jäkligt teoretiskt det här men kan ju vara värt att pröva eller hur?
Mvh Dic.
PS.Lars,mycket snygg bil och helgonet,måste väl bli ett jädrans vrid i dessa motorer.
Galant turbo;Vad döljer sig bakom extra beteckningarna på 750:in???
Kylklampar i luftfilterboxen?

Skämt åtsido, vad jag förstått blir det alldeles för mycket motstånd för en motor att suga luft genom en intercoler, det behövs en turbo eller kompressor för att trycka luften genom. Men om man på något sätt kunde kyla luften utan att motståndet ökade blir detta givetvis enbart positivt för motorn.

/Fredrik
Nu började det snurra i min skalle på allvar... =)

När jag var liten åkte familjen ned till Spanien några år, första året hade vi en SAAB 900 Turbo -82. Denna Saab modell har ju inga riktiga framskärmar utan huven går liksom ned en bit på sidorna. Precis som på Z3'an. Detta gjorde ju att det finns rätt stora utrymmen innanför skärmarna som man kan nå när huven är öppen. Vi brukade stoppa ned en 1.5 liters petflaska med vatten i det ena utrymmet och vattnet blev riktigt kallt efter några mil, även om det var väldigt varmt ute. Alltså kyler fartvinden en hel del.

Så till min tanke då, om man gjorde en luftfilterbox i aluminium med kylflänsar på utsidan och styrde fartvind inte bara i boxen utan även runt den, så att man fick ordentlig luftström genom kylflänsarna, så borde det ju resultera i åtminstonde några grader lägre temp än omgivande luft.

Vad tror ni? Luften som motorn drar i sig, passerar kanske boxen för snabbt för att hinna påverkas av den kalla luftfilterboxen.

/Fredrik
dic: om du menar svarten, så visst har jag ett rejält vrid i den
500nm är kopplingen på och den är nybytt för andra gången och jag tvingas köra på lägre laddtryck i början för att den inte ska börja slira och på femte växeln kan jag aldrig ge fullt
så nu lättar jag bilen istället för att minska motståndet tills jag monterat en 800nm tryckplatta med lamell
effekt mässigt går bara att spekulera men pumpen och spridarna ska klara av 300hk+ efter modifiering
vilket är ganska mycket i en dieselbil som bara väger 1020kg i nuvarande skick (några glasfiberdetaljer återstår) och ska ner under 1000kg

fredrik: varför skulle motståndet öka genom en intercooler?

det är ju klart om man har en liten ala saab 900 så då förstår jag men exempelvis en evo I ic så tror jag att det skulle funka, eller?

lars: intressant det där med NOS, undrar om det skulle hjälpa på en diesel?

en klurig fråga bara som jag diskuterade med en m5 ägare
vilken bil påverkas mest av varm luft?
en turbobil med 400hk eller en sugmotor med 400hk

Ju mer rörkrökar och gavlar och grejor som luften skall passera, desto mer motstånd. Inte omöjlig att det hade funkat med tillräckligt stor IC, men den skall ju få plats i bilen oxå.

Någon som har en länk till NOS kylningen, jag hittade inget när jag sökte. Mest vetgirig, inga planer på inköp.

/Fredrik
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En bekant har gjort en bra grej på sin 240.
Under huven finns det gott om plats så han sätte dit en ombyggd intercoler trots ingen turbo, på ingående sittter den en bamse sportfilter o utgående går direkt till motor.
Bilen är trög på låga varv men annars går den rätt bra...

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.