AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.102

Inför köp e46 samt bentley manual-frågor

Hejsan,

Har nu bestämt mig för en e46a, årsmodell 99-01 blir nog en 318 eller helst en 320. Skulle behöva lite info om vilka saker man bör kolla på innan köpet (vanliga fel osv). Tyvärr fanns det ingen info om e46'an under "begagnatguiden" så det vore bra om ni kunde tipsa om saker man bör kolla här i tråden eller länka till eventuella trådar/sidor som behandlar ämnet.

Den andra frågan gäller bentley guiden till e46'an. Antar att det är den bästa manualen/serviceboken/reparationshandboken som går att få tag på? Det är väl värt sina 1k kr om man ändå ska äga en e46a? När jag kollade på deras hemsida så stod det att den behandlar 323i och framåt, men varför har de inte tagit med 318 och 320? Skiljer det mycket mellan dessa två och de övriga modellerna eller har de bara gjort en "miss" och att den funkar bra till 318 och 320 också? Kanske är en helt annan manual till dessa modeller?

Tack på förhand,
Boris
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Hoppas du hittar en fin E-46, då får du säkert många trevliga mil. Har själv kört E-46 i ca 5 år. Dock finns en del generella fel. Tidiga modeller hade en sämre bärarms konstruktion, de flesta torde dock vara bytta nu. Sen har bussningarna i framvagnen ganska kort livslängd. Rost i mototrhuv och baklucka förekommer oxå, men BMW tar ofta det på rostskydds/goodwill garanti. Termostaten har oxå en tendens att ge upp, inte dyrt och inte svårt att byta själv. Detta var väl en del, men sök på forumet så hittar du massor av info i ämnet.
Anders
Tacktack det hoppas jag också, hehe :)

Ok ska se till att hålla utkik efter rost på de nämnda ställena men även de andra vanligt förekommande platserna. Ang rostskyddsgarantin, antar att den är kring 10år för jag ska ju ändå köpa en 5-7 år gammal bil. Vet du hur det blir om man väljer att ta det på garantin, är det en bmw-godkänd verkstad som sköter det, kostnadsfritt?

Har läst lite om vissa vanligt förekommande fel på e46fanatics hemsida, där fanns det en guide som beskrev processen av att byta "control arm bushing", är detta samma sak som "bussning"? (nätlexikon gav inga träffar). Postar en länk till guiden om någon är intresserad: Länk
Om jag inte minns fel har E46 ett mycket vanligt typfel. Spindellederna. Det är den vanligaste anledningen till att dessa bilar underkänns hos bilprovningen. Jag tror att det kostar ca 5000 att få en reparation utförd hos BMW. Bortsett från detta är det en bil som är i klass med Toyota vad gäller tillförlitlighet.
BMW:s rostgaranti gäller i 6 år.

Mvh
Mikael
Kom att tänka på något som irriterade mig oerhört när jag hade en 320 från 00. Den var lika törstig som den motorstarkare 328:an.
Länk

Mvh
Mikael
Tack för ditt svar Mikeal.

Ang rostskyddsgarantin så innebär det alltså att jag i bästa fall har någon månad på mig att fixa eventuell rost. Får hoppas på att det inte finns någon/mycket rost på dem som jag kommer att gå och kolla på.

Ska kolla upp lite hur byte av spindelleder, om det inte är allt för komplicerat så kanske det går att fixa själv och spara någon tusing på arbetet. (Är ingen mekaniker men rätt händig i övrigt :) Hur ser/hör/känner man lättast om de är dåliga, är det ett klonkande ljud när man svänger (med stort rattutslag)?

Vet inte direkt hur tillförlitliga Toyotor är men jag antar att du menade det som en negativ jämförelse, vad var det som krånglade den elektriska biten eller mekaniska? (blev lite orolig faktiskt, har inte tid/ork med en bil som ska behöva lagas stup i kvarten, ska kolla upp vad de andra säger).

Har läst att 320 drar från 0.75-1.1 beroende på om det är landsväg eller stadskörning (även hur man kör givetvis) vilket inte är så farligt, du får gärna skriva hur mycket din förbrukade i genomsnitt. Men att den drar lika mycket som den 43 hästar starkare 328'an (ca 1l större volym dessutom) är väldigt förvånansvärt. Tyvärr kommer jag inte (även om jag skulle vilja) ha råd med en 328, dels för att de säljs mycket dyrare men även (om jag inte misstar mig) har högre försäkring.
Ägandekostnader mellan 320 och 328 tror jag inte skiljer speciellt mycket. Försäkringsmässigt så skiljer det för min del mindre än 300 kr/år mellan en 320 2,0 och 328. Även om inköpspriset är något högre för 328 tycker jag att det är så pass liten skillnad att det i mina ögon är svårt att motivera ett köp av 320 med 2 litersmotorn.

Det bästa köpet tycker jag nog ändå är 320 2,2 av första årsmodellen (2001); hyffsat spänstig motor till ett förhållandevis lågt pris.

/// Erik
Erik/Mikeal: Ni har faktiskt helt rätt, det är nästan onödigt att köpa 320 när 328 är så mycket starkare och drar lika mycket/lite. Ang priserna så var de inte mycket dyrare, 5-10k skillnad gentemot 320. Ska kolla upp skatten (som bör vara samma) och försäkringen och jämföra med 320, men 328an var helt klart mycket intressantare (fattar ej att jag missade detta).

Erik, får jag fråga hur mycket du betalar för tillfället för din (328)?
Sen är jag lite orolig över det som Mikael sa (att den är lika pålitlig som en Toyota) så jag är i full fart med att leta info om detta på diverse forum (för att kolla om det är problem med 346 stup i kvarten). I annat fall får jag överväga mitt andra/tredjehandsval en e39a eller en merca cXXX w202 karossen.
NoShame: Hur tokigt det än kan låta så är det ett beröm att hävda att E46 är lika felfri som en Toyota. Toyotas bilar är inte särskilt spännande, men enligt alla undersökningar som görs angående fel på bilar så hamnar Toyota/Lexus i topp. Däremot är en BMW MYCKET trevligare/roligare att köra,
Vidare håller jag med J_Bunk och dig. Går det att för en rimlig peng få en 328 istället för de motorsvagare alternativen så skulle jag utan tvekan välja en sådan. Det var verkligen mycket irriterande att de hade samma förbrukning.
För att se typfel som bilprovningen slår ned på kan du gå på deras hemsida. Där kan du även jämföra olika tillverkare/modeller.

Mvh
Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bentleys finns både som bok och på CD till E46, har CD versionen och den funkar ypperligt

///MVH Hasso
Länk
Lite OT kanske, Hasso: DU har troligen haft tillgång till TIS med, är Bentleys till större hjälp vid hemmareparationer utförda av ett blåbär? Även jag har nu en fjordgrå 540 och har tänkt att spara lite pengar genom att vid behov reparera själv.

Mvh
Mikael
Mikeal: Tack för det, är väldigt lättad över att Toyotor är felfria och ser fram emot ett köp inom en snar framtid. Tack för tipset ang bilprovningen ska kolla upp det nu direkt.

hasso: Vad har cd versionen för fördelar gentemot boken? Skulle nog faktiskt föredra boken då det inte blir lika ansträngande att läsa men också för att den är mer mobil, man kan ta med den ned till garaget utan att behöva ha en laptop närvarande.

Har kollat lite på TIS faktiskt och det var väl helt ok material, ganska enkelt att förstå trots att den verkar vara mer riktad mot yrkesmekaniker (så kortfattad info som möjligt och med "motorspråk"). Därför tror jag att Bentleys bok är lite bättre då den verkar vara mer anpassad för "dummies" i stil med haynes böcker (rätta mig om jag har fel, bara kikat på bentleys lite snabbt).
NoShame:

Jag betalar 5.315 kr/år för min 328iA (BMW Originalförsäkring).

/// Erik
Erik: Tack för svaret! Helförsäkring? Väldigt billigt var det, antar att du har en del bonus och bor i ett snällt område. :)
Ja, helförsäkring. Att bo i en mindre stad (Skövde, drygt 50.000 inv.) har ju ibland sina fördelar :-).

/// Erik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bentleys bok till E39 överglänser BMWs TIS mfl då allt finns på samma ställe.
Bentleys är proffs och gör böcker för böcker till proffs och de används av verkstäder också. De plockar ned en bil i småbitar och plockar ihop den igen för att få till alla moment och instruktioner samt att de också har tillgång till biltillverkarens manualer.
CD eller Bok är ju en smaksak, visst är en bok att föredra i de flesta fall.
Men jag tycker att deras Cd är bra uppbyggd och lätt att hitta till E46 o E36 Boken har jag däremot inte till E46 men E39 bibeln har jag.

///MVH Hasso
Länk
Erik: Jo, tydligen! :)

Hasso: Tack för att du klargjorde det ska definitivt införskaffa Bentleys manual efter bilköpet. Antar att den även passar till 318 och 320 (fastän dessa inte står med på listan) men att det skiljer sig lite i motorrummet då dessa är 4-cylindriga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.