AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
800

Problem med tändning på 525a (Brådskande)

Lo
24
LowFlow
525 Touring -94
Tjenare!

Har lite problem med min 525a -88. Detta hände igår kväll. Ska försöka förklara för er.

När jag startar bilen är det lugnt. Men gasar jag lite mer på pedalen låter som den kväljer sig eller att ena cylinderna inte hänger med i tempot för den sjunker i varv och tänder konstigt och baktänder imellanåt. Men ger jag den lite gas på pedalen så varvar den upp som den ska.

Någon som har en aning om vad detta kan vara, för jag vill inte på och börja byta alla delar och så.. Kan ju vara bensinpump, stop i filter eller fördelarlocket eller vad som helst.

Och jag måste köra till jobbet imorgon bitti.

Hjälp fort ombeds!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan vara en vakuumläcka någonstans. Spraya med startgas kring hela insuget medans motorn går, så märker du om den rusar upp i varv. Kolla också skicket på Rotorn och Fördelarlocket, kolla gnistan på tändstiften.
Lo
24
LowFlow
525 Touring -94
Hållt på och pillat idag.

Bytat bränslefilter
Kollat bensinpump

Inget fel. Beter sig fortfarande lika dant.

Funderade ett tag på luftmassemätaren också för den knäpper lite konstigt. Så jag provade rycka strömmen till den medans motorn gick men då gick den ännu sämre så där bör inte vara något fel på luftmassemätaren väl?

Hjälp!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tycker att du har ett liknande problem som jag hade.
Visade sig att det var avbrott ibland på sekundärsidan på tändspolen.(ca 9000 istället för 6000ohm).
Bilen startade alltid men gick dåligt när man gasade på lite hårdare upp till mellanvarv, sen gick den OK.
Du har ingen möjlighet att mäta på tändspolen med en multimeter?
Resistansen med bortkopplade kablar bör vara:
mellan kabelskornas anslutningar- ca 1ohm
mellan en av kabelskornas anslutning och tändkabels anslutning- ca 6000ohm.
Knacka gärna lite lätt på spolen när du mäter.

FAF
Lo
24
LowFlow
525 Touring -94
Okej, jag ska försöka fixa en multimeter och kolla tipset när jag kommer hem från jobbet.

Tackar för svaret
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Vet om bränslepumpen ger rätt tryck.
Min 320 -88 betedde sig på samma sätt.
Efter ett tag gick den ännu sämre.
Bytte pump och den gick som vanligt igen.

Mvh Håkan
Lo
24
LowFlow
525 Touring -94
Fick inte tag i någon multimeter, åkte till skroten istället för att fixa en tändspole men där fanns inga. Försöker spåra upp en..

Om den ger rätt tryck vet jag inte men där är ett j*kla tryck, går knappt hålla emot med fingret mot slangen..
Lo
24
LowFlow
525 Touring -94
Snackade nyss med min storebror och han ringde en polare. Han sa att man kunde pröva med i princip vilken tändspole som helst så jag monterade av spolen från lillbrorsans 760tic..

Fungerade perfekt! Bilen går som vanligt igen!

Vill tacka alla för hjälpen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.