AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
948

Är personalen på bmw okunniga?

Skulle köpa olja på bmw, eftersom jag inte är utbildad mekaniker mer än att jag vet vad jag vill ha så överlåter jag ansvaret till bmw att ge mig rätt olja för min bil (såklart).

Hur som helst, efter att jag knappt fått berätta vilken bil jag (han är inte ens intresserad av att veta) har ger han mig CASTROL SLX 0W30, jag blir lite tveksam eftersom den olja är helt annorlunda än den som rekommenderas i instruktionsboken, men eftersom han säger att den här olja fungerar med alla bilar speciellt DIN, och du ska ha den!!!! att den är rätt så köper jag den givetvis!.

Saken är den att efter att ha kört denna olja ett tag finner jag att vanos har börjat rassla som en kaffekvarn på tomgång i motorrummet, oljan är alldeles för tunn för att användas i e36 M52 328 motorn med knappt 6k mil på mätarn.

hur kan dom göra så? fick intrycket att de inte kan eller vill beställa hem rätt olja enligt instruktionsboken, stämmer det?

i alla andra fall har jag alltid beställt saker efter nummer för säkerhetsskull, och enda gången man överlåter lite ansvar blir det fel, någon som vet vars man kan ta reda på beställningsnummer på olja för han stog som ett frågetecken då jag sa vad jag ville ha!!!!
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Det finns många ställen runt Sverige. Berätta var du bor, så blir det nog lättare..

Det är den oljan som rekommenderas, så någon inkompetens från personalen handlar det inte om.
märkligt att dom rekommenderar en olja som skapar oljud! vet flera st. som råkat ut för det här, men det försvinner såfort man byter till olja som rekommenderas enligt instruktionsboken!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rekomenderar Valvoline synpower 5W-40 så blir det oftast tyst o fint finns ingen anledning att hälla i "slxblasket" :) i en motorn som inte kräver mer än delsyntet exempelvis Mobil super S 10W-40 för att hålla hela serviceintervallen. (både Valovoline och Mobil oljan är godkänd av BMW till din motor) Valvoline dessutom Longlifegodkänt LL98 upp till 2500/mil/liter bensin intervallen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är inget konstigt med den oljan. Det ÄR den oljan som rekommenderas. Den rekommenderas till princip alla motorer utom M-modeller.
Att en motor börjar väsnas vid byte av olja är tyvärr inget ovanligt. Vissa gånger börjar en motor att väsnas vid byte från tunn till tjockare olja, ibland åt andra hållet.

E46Cabrio Länk -06
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du fick rätt olja, det rör sig inte om fel expeditering.
Specifikationerna i din instruktionsbok är föråldrade idag, så du ska inte lite blint på vad som står där.

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.