AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

Byta till etanolbränsle,Örebro?

go
212
goldman
535ia-97
Har suttit och blivit arg nu när priset på bensin bara ökar,håller det på så här så kommer beninen nå 15 kr/litern inom 1 1/2 år.Har börjat att se mig om annat bränslealternativ för annat bilmärke än BMW är ingen alternativ!!Har läst lite grann om att konventera/byta till att ha etanol i tanken istället för bensin.
Har en 6-cylindrig 523i 1997 E39:a
Är det någon som har gjort denna byte?
Hur mår motorn och bilen i övrigt efter bytet?
Vilket konventerings-set har du bytt till?Vilket set rekommenderar du? Det finns en massa olika set!
För och nackdelar?
Finns det någon i Örebro län/Närke som kan hjälpa mig med konventeringen?

cl
56
clali
520i Touring -93
Kolla in www.etanol.nu, där finns mängder av info om konverteringar.

Jag vet att det går att köra M50 motorn på ren e85 (på sommaren i alla fall, på vintern blir den svårstartad pga kylan). Har provat att köra min på 50% och det funkade hur bra som helst.

//C
Pe
130
Peteess
520i -88
Det är väl ingen idé nu när etanolen är så dyr. Etanolen kan skapa en massa problem i en bil som inte är särskilt byggd för E85.
Byt till LB reggad diselbil om det är kostnaderna du är ute efter. Etanol är inte särskilt lönsamt i dagsläget. Dessutom kan det skapa följdåkommor på din bil om du har otur som täppt bränslefilter, skadad kat, lambdaproblem, osv... Det finns folk som kör med runt 40% eller så E85 i vanliga soppan utan konvertering och tycker att det funkar bra. Tycker personligen det är meningslöst... I alla fall i dagsläget.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör med 1/3 e85 i min 323:a, men det är knappast billigare, eftersom den drar en deciliter mer per mil, däremot går den något bättre.

BMW CS #5206
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
fan va negativa alla är!! om man har en bil som drar över litern, tro fan man vill att de ska bli billigare!! jag kör på 100%etano i min audi 100 turbo har inte gjort ett skit med bilen jo jag bytte filter för de rostade hål i de gammla..
den startar jämta den går inte sämre den drar ca 1,2l milen men räka hur många liter du får för 200

bensin 17 liter att 200kr 11,70kr/l
etanol 26 liter att 200kr 7,85kr/l
med bensin så drog min bil 1,1

är det bättre eller sämre!! eller du kanske tycker de e kul att tanka för 11,70kr/l??

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Serviceintervallerna är väl halverade för en etanolbil gentemot en bil som går på bensin?? Några på företaget jag jobbar för kör nya etanolbilar och de är väl inte speciellt nöjda med en väldigt hög snittförbrukning samt att bilarna har täta serviceintervaller.Ska man åka billigt skall man välja en diesel med inte allt för mycket cylindrar.

mvh
Pe
130
Peteess
520i -88
Goldman, det är inte fråga om att vara negativ eller positiv. Du ställde en fråga och vi har givit våra åsikter. Om du tycker vi är negativa så häll i etanol och åk så länge det går.
Pe
130
Peteess
520i -88
RÄTTELSE: Läste för hastigt.
Det är Thorsella som skall ha min kommentar.
BER OM URSÄKT GOLDMAN.
go
212
goldman
535ia-97
Peteess:Ursäkten ÄR godtagen! :-)

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det är fruktansvärt konstigt att du ni inte fattar..hur mänga i det här forumet har kört med etanol och kört sönder bilen?? jag har kört 2000mil och jag bytte olja och filter vid 1000 vad menar du med att det förkortar service intervallerna??
är jag nått jävla inderbarn då som kan köra på etano??
hede även en volvo745 90a automat 58tusen mil den körde jag 1000mil på etanol sen sålde jag den fungerar än idag.. har kompisar som kör på etanol och det fungerar hur jävla bra som hälst....

det är du som inte vet för du har inte testat!! kom för fan inte och säg att de händer något!

k.larsen
Etanol hmm jag körde drygt ett år med min sen hade jag spikat sönder en kolv motor va bara att kasta fyrans cyl var helt slut..
Då motorn går för magert med etanol ..
Om jag ska köra med etanol i framtiden måste till en konvertering..
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Har etanolkonverterat min M50 med ställbar btr.
Bilen drar ca 1,2 blandad körning inkl. lite busande ibland.
Sparar i dagsläget omkring 2,50kr per mil(!) genom att köra på etanol...
Bilen går minst lika bra som på 98-oktan.
Det enda som är negativt är att man får dra lite längre på startmotorn när motorn är kall.
Nåja, jag sparar väldigt fort ihop dom pengar som btr´n kostade i inköp =)

Anton
Ca
9
Calmer
525 -74
de ä bara tanka o köra.. visste de går åt lite mer.. men de ä inte mkt.. har inte dom flästa nya bilar knacksensor som justerar bränsle o tändning när de spikar?? iaf va ja fått för mig..
k.larsen
knacksensor som justerar bränsle o tändning jo till en viss del men org system har inte nog kapasitet ..antigen får man justera upp bränsltryck eller byta spridare ..finns ju olika sätt länk. Länk
Ca
9
Calmer
525 -74
lr så kör man me förgasre.. :P bara juastera dom lite.. tar inte lång stund..
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
varför ha en bil man inte har råd att åka runt i ^^?...

Ge han olja Bara!!
som sagt
Länk

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Sir Anton!

Intresserad! Berätta mer! Hur gjorde du, vad köpte du, var/hur monterade du?

M v h
Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.