AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.564

Vinande växellåda

pb
9
pbi
520 97
Hej. har en 520 97 med automatlåda step. Där är ett vinande ljud när man kör,är det så att den får dra,eller motorbromsa hör inget, det är i mellan lägget,vad kan det vara.Har ej hittat någonstans att kolla v-oljan

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Viner det på samtliga växlar? Väldigt många automatare "viner" lite svagt mellan första och andra steget när de har några år på nacken, läste i någon tråd att det var hydrauliken som gav ifrån sig ljudet.Kan tilläggas att jag hade ett sådant svagt ljud på min förra 528iA mellan ettan och tvåan likt det ljud som finns på lokaltrafikens bussar.

Välkommen till forumet!

mvh
pb
9
pbi
520 97
nej det viner bara på högsta växel alltså över ca100km och bara när den ligger mella drag o broms

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
när byttes bakaxel olja senast? Obs bara en tanke! om du byter köp bmw "orginal" DvS castrol... med bredare wiskositets grad..
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Glömde skriva i tidigare inlägg att oljesticka för steptroniclådan saknas.Oljan i lådan är av såkallad evighets/lifetimeolja som enligt Bmw inte behöver bytas men många kostar på sig ett oljebyte. Hur långt har bilen rullat förresten??

mvh
pb
9
pbi
520 97
19000 mil

Jo
33
Joejo
528IA E39 -96
Hej!
Jag har samma problem med vinande växellåda. Hörs mest mellan 1-2-3. Finns det något man kan gör för att "fixa" detta? Eller är den helt utsleten?

Den växlar hårt ibland. Vanligast när man ligger i 70 och håller lite gas. Så när den skall lägga i 3:an (tror jag det är) Så slår den i växeln.
Jag har den vanliga automat lådan ej step.
Bilen är en 528ia -96 16500mil.

Någon som har några tipps på detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.