|
|
|
|---|---|
|
Har lagt märke till att motorn känns klart mer dragvillig och rapp på kvällarna än på dagarna nu under sommaren, lika så på mornar när den stått still så motorn blivit kall. Enda anledningen som jag kan se det till detta är ju att det är kallare på kvällar och nätter och därmed får motorn kallare insugsluft, någon som känner igen detta? I så fall är det någon som har någon idè på hur man kan få in mer kalluft i motorutrymmet så motorn kan andas bättre? MVH Robban B | |
| En anledning är att det är mer syre i luften enligt vad jag har hört. | |
Paap Reeder |
... du menar konkret att luften värms upp i plenumkamrarna? Den tas ju in i grillen så där är det utetemp iofs. Kan absolut var aså tu plenumkamrarna blir ju jäkligt heta .. MVH /// Paap R |
| Luftfuktigheten gör bilen lite tröttare, bäst effekt på stjärnklara vinternätter alltså. | |
|
Jag menar att ju hetare det är i motorutrymmet ju varmare hinner insugsluften bli innan den kommer till förbränningsfasen och därmed tröttare motor, därför borde det väl medföra att ju kallare luften är som tas in från början, ju kallare och mer syrerik är den när den har passerat plenum och ska förbrukas!? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
... insugsluften passerar ju aldrig motorutrymmet annat än "inom" plenumkamrarna. Är motorutrymmet varmt, motorn varm så blir ju även kamrarna varma och värmer luften. Man kanske skulle ha vattenkylda kamrar? MVH /// Paap R |
|
just nåt liknande tänkte jag mej. Hur mkt luftigare blir det om man tar bort alla plastkåpor under motorn och kanske till och med monterar i ett par elfläktar som suger in kalluft!? MVH Robban B |
|
|
Inte så pass mycket luftigare att du kommer att märka av någon effekthöjning såvida inte just din bil lider av något intermitent värmefel. Elfläktar går inte alls för att de har så låg verkningsgrad att de kommer stjäla effekt genom att deras effekt måste fyllas på i batteriet av generatorn som stjäl effekt från motorn. Turbo fungerar ju just verkningsgradshöjande någon enstaka % för att det tar sin driveffekt från avgasernas energi. Jag tror mer på att skärma av plenum/luftfilter med plåtar eller kolfiber... tveksamt endå om det så skulle ge en endaste hästkraft.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.