|
|
|
|---|---|
|
Står i begrepp att byta stötdämpare på min kära 525:a...Bilen är med all sannolikhet sänkt och 255:orna tar i de rullade bakre skärmkanterna nu när gasen läckt ur bakdämparna. Frågan nu är...Ska jag byta bakfjädrarna eller inte när jag ändå håller på? Mattas de, eller byts de först vid fjäderbrott? Hade en diskussion med en polare som tyckte att jag ska köra på dem tills de bryts. Vad tycker forumet? 073-731 51 04 | |
|
Har du bytt fjädrar förr? Om inte gör det! Självklart mattas fjädrarna, många som beskyller dämparna för att hålla alltför kort tid, kör omkring med kassa fjädrar. Det får till följd att dämparna till stor del även får göra fjäderns jobb, varför de tar slut onödigt snabbt Fjädern ska ta upp belastningen och dämparen ska dämpa rörelsen |
|
|
Det va mitt motargument i diskussionen med polaren. Bilen har gått 23 000 mil, men är antagligen sänkt nån gång under sitt liv, när vet jag dock inte... 073-731 51 04 |
|
| Håller med E36! Byt fjädrarna, de blir faktiskt slitna med åren/milen och behåller inte sin styvhet. Kan ju också vara så att förra ägaren har kapat fjädrarna, det ser du ju när du demonterar. Tänk också på att byta stötdämparlagringen, den är ofta helt slut bak. Fram håller längre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.