AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.187

Hur hittar jag en bil?

dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Jag har planer på att importera en E46 328:a då jag ser att dom ligger klart bättre i pris i tyskland än i sverige..

Jag har läst importguiden så jag har koll på hur själva importen o allt går till.. Däremot förstår jag inte hur man ska lyckas hitta den perfekta bilen!? Planen är att flyga ner och köra hem bilen.. Det betyder ju att jag måste hitta en bil i närheten av någon flygplats lågprisbolagen flyger till..

Jag såg att man kan välja "postkod" på mobile.de för att få fram bilar inom vissa områden, men det är ju omöljligt att hitta vettiga bilar där flygplatserna finns! Och OM man hittar en bil, så finns det inga fler i samma område.. Det känns ju rätt magstarkt att åka ner och bara ha EN bil att titta på.. hur har ni alla andra gjort!? Satsat på en bil och chansat att den verkligen är så bra som den verkar vara? Eller har ni lyckats hitta en o samma biltyp inom ett o samma område och då kunna välja o vraka?
Jag har kommunicerat via telefon med AUKTORISERADE BMW-ÅTERFÖRSÄLJARE och inga andra. Hederliga Hans med vimplarnas här är för riskabel. Låt dig inte luras av lägre priser som tex hos Autohus. Bilarnas pris motsvarar deras skick/historik. Om du söker runt på forumet kommer du att märka att det är fler som gjort som jag, nämligen kommunicerat med AUKTORISERADE BMW-ÅTERFÖRSÄLJARE och sedan tycks de i likhet med mig känt sig mycket nöjda.
Fråga säljaren om olyckor, historik och se till att du får med en Europlus-garanti.
När du hittat drömbilen kollar du upp flyg-/tågtider. Vi talar om ett land som har en befolkningstäthet om 240 individer per kvadratkilometer mot våra 20. Det finns alltid en järnvägsstation i närheten av objektet och sista biten kan säljaren hämta dig eller så tar du en taxi. Jag blev hämtad vid stationen, fick skjuts till ett Hotell som de hjälpte mig med och hämtades på morgonen. Jag var nöjd med servicen. :)

Mvh
Mikael
dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Tack för tipset!! Kommer man åt alla auktoriserade återförsäljare när man söker efter bilar på www.bmw.de eller ska man söka på annat sätt?
Det är min uppfattning att du når ut till alla återförsäljare där, men möjligen kan du missa några bilar av olika anledningar. Bobrinks i Bremen har åtminstone vid ett tillfälle inte gjort så. Jag såg en av deras bilar på Mobile.de, men inte BMW.de och en kamrat åkter förbi och tittade åt mig och det visade sig att den inte höll samma höga nivå som de bilar som listades på BMW.de och för övrigt var den inhyst vid sidan om deras normala verksamhet.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Jag gjorde som så att jag hyrde en bil (Hertz) som sedan lämnades i staden där bilen fanns.. Då har man ju dessutom möjlighet att titta på flera objekt om man vill..

Hyrbil Hertz (Ford Fusion) hämtas Düsseldorf flygplats 15.00 och återlämnas i Asperg 14:00 dagen efter pris: 841:19

Mvh Jimmy
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
"Klart bättre pris" - menar du verkligen det? Jag tycker inte det skiljer så mycket efter ett snabb nedslag. Nyfiken på hur du resonerar.
Som jag upplevt det efter mina två importer får man vid köp hos BMW en rätt ringa prisfördel efter de omkostnader importen för med sig (resa dit/hem, försäkring för hemfärd, besiktning, märkning, omkodning av nycklar, nya vinterdäck), men istället har man en verifierad bil med hög utsrustningsnivå, som är i bra skick och förhoppningsvis medföljer dessutom en Europlusgaranti. Så ur ett sådant perspektiv lönar det sig nog.

Mvh
Mikael
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sant, det är aldrig fel att komma närmare källan så att säga. Jag håller på att skriva iordning en säljesannons på min bil och tackar Gud för att jag var så noggrann i samband med köp av min importbil (som alltså redan var importerad när jag köpte den). Verifierade mil är viktigt (i mitt fall bara ca. 7500 mil på en 1998) och det krävde en hel del arbete för att få fram alla uppgifter, något som jag kanske hade sluppit om jag åkt direkt till Tyskland. Och vad gäller hög utrustningsnivå så är importbilar nästan enda alternativet. Svensksålda bilar är många gånger pinsamt snålt utrustade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.