|
|
|
|---|---|
| Det hela började med att min 740 började gå illa. När man varvade upp motorn till ca 5000rpm började bilen sluta att gå på vissa burkar. Plus att bilen gick ojämnt när motorn var kall. Började med att söka här på forumet om någon annan varit med om något liknande. Efter lite letande kom jag fram till att det förmodligen var katalysatorerna som var slut. Men eftersom dessa inte är helt gratis att byta bestämde jag mig för att boka tid hos BMW i Solna för felsökning. Sagt och gjort. Lämnade in bilen för en ordentlig genomsökning. Efter mycket knapprande av en mekaniker vid en laptop, och en hel del mätande av avgaserna m.m fick jag svaret att tändhattarna på några cylindrar var "slut", och måste bytas. Och kamaxelgivaren var "slut". Jaha? Inte kattarna alltså, tänkte jag. Skönt. Då sparade man några kronor iaf! Lät så vidare BMW Solna byta tändhattar och kamaxelgivare. Bra, därefter borde allt vara frid och fröjd? Icke! Bilen gick precis lika illa som förut. Tänkte att va fan... var nya kamaxelgivaren också fel på? Har dom inte ens provkört bilen för att konstatera att felet är åtgärdat? Lämnade tillbaka bilen till BMW Solna där dom gjorde en gratis felsökning. Vet ni vad dom konstaterade efter mycket kliande i huvudet? Jo, katalysatorerna VAR slut! En mekaniker gick helt enkelt under bilen med en liten hammare och knackade på kattarna. "Rassel rassel" lät det. Gissa om jag blev förbannad. Idioterna hade helt enkelt blåst mig på totalt 6000kr. Det var inget fel på varken kamaxelgivare eller tändhattar. DET VAR KATALYSATORERNA! Snackade med verkmästaren och förklarade läget. Han bjöd på tändhattarna, men mer kunde han inte göra. Han skulle också prata med mekanikern som gjorde allra första felsökningen. Jaha? Prata? Skicka killen på en utbilning, för tusan! Kattarna kostar 22000kr att byta hos BMW. Åkte till Ferrita i solna där dom bytte dom för 10000kr inkl arbete (och tusen gånger vänligare bemötande). Nu går bilen klockrent. Undrar vad fan dom pysslar med där på BMW i solna!? Lurar kunder på pengar, är vad dom gör! Aldrig att jag sätter min fot där igen! | |
|
Vet inte hur praxis är på verkstäder men det enda rimliga vore väl att de stod för hela den onödiga reparationen, alltså 6000kr. De har ju gjort en undermålig felsökning med en därpå följande helt onödig reparation. Jag hade nog krävt alla pengarna tillbaka. /Klaus |
|
|
Å andra sidan... hade de provkört bilen efteråt, och upptäckt att felet kvarstod, hade de förmodligen hävdat att det var flera samverkande fel, dvs: tändhattar, kamaxelgivare OCH kattar.. så du hade "blivit blåst" i alla fall.. Nu var det ju deras otur att de inte provkörde innan du hämtade bilen.. |
|
| Vet inte om man kan vända sig till allmänna reklamations nämnden? | |
| Svar ja ;) | |
|
Diagnoser hos BMW ska man inte lita på i alla fall. Var inne med farsans gamla Pendlarbil. en E34 525TDS. Bilen tappade turbotrycket. Efter ett satans massa meck. Så körde jag in den till Automax i Kalmar för felsökning. 1200 kronor och 15 minuter senare fick jag beskedet: "byt bränslefilter"... Hade gjort det dagarna innan. Körde därefter ner bilen till den lokala mekken. Efter 5 minuter konstaterade han att en sladd under bilen vars höjle hade skalats av var felet. Lödde ihop detta och sen dess går den som en klocka. BMW verkar inte vara så sugna på att skruva med en gammal dieselgris som närmar sig 30k mil. |
|
|
Det behövs inte mkt för att bli mekaniker på någon Akturiserad verkstad tex färdigutbildat från fordonsprogrammet nyligen :). BMW- När du älskar att stå på Verkstad !!!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det gäller att träffa rätt mek som kan sin sak, katalystorproblemet är ju vanligt med just den felbild så det är det första men ska kolla när man läst av felminnet. Där själklart tändningsmissar regats pga elektroniken stänger ned en eller flera cylindrar. Men det mycket fina och gedigna utbildingsmaterial som en BMW mekaniker får sig tillgodo så borde dom fixa det mesta. Men det hänger på viljan att plugga och lära sig också, det är bara grunderna dom får på fordonsprogrammet, sedan ska man utbildas specifikt på det bilmärke man jobbar med också. Och det bästa kunnigaste mekarna jobbar sällan på märkesverkstaden utan har eget eller jobbar på en mindre verkstad där dom får odla sin talang och inte vara en i mängden. Dvs det älskar det dom håller på med och vill lära sig allt. ///MVH Hasso Länk |
|
Är inte själva iden med att åka till en verkstad med bilen att det är till firman man lämnar bilen, inte den enskilde mekanikern. Kvaliten på jobbet skall firman ansvara för. Sen hur man löser det internt med välutbildad personal eller inte är något som kunden inte skallbehöva bry sig om!? Om man har "dålig" personal så ökar ersättningarna till ej nöjda kunder med vikande resultat som följd. Vi som kunder borde alltid ersättas/betala för rep av fel, inte gissningar vad som kan vara felet. Tyvärr har jag råkat ut för detta med gissningsreparationer som jag delvis fick betala. Detta var på lokal AUDI/VOLKSWAGEN -verkstad på min AUDI. Resultatet av detta blev att jag aldrig mer köper AUDI/VW och framförallt aldrig anlitar den verkstaden igen. /Gunnar /Länk |
|
|
Hasso: Vad du säger är alltså att man ska undvika auktoriserade verkstäder :-) Jag håller f.ö med dig om din teori. |
|
|
Jag kan inte låta bli att skriva lite jag också. I mina ungdomens dagar pryade jag 2 veckor på en märkesverkstad i kommunen där jag bor så jag har sett en del. Så här gick det till där med i stort sätt varje bil: De hämtade serviceordern och stämplade in bilen, körde in bilen i verkstadshallen, gick och tog en fika, började sedan meka som varvades med en del snack - speciellt måndagar och fredagar, sedan tog de en provtur - som jag aldrig fick följa med på (men jag hörde av andra att det inte gick lugnt till), sedan parkerade de bilen och gick in och tog en ny fika, städade upp på verkstadsplatsen efter bilen och till sist stämplade de ut serviceordern. Om de missade eller hoppade över vissa serviceposter vet jag inte. Kommer ihåg att en finne jobbade där som var 100% skärpt men han var helt utfrusen ur gänget. Senare pryade jag även på en annan verkstad i närheten och där kunde jag inte se att de maskade på samma sätt. De verkade hyffsat seriösa. Så det beror nog på individen och ledningen. Däremot har både jag och min pappa (vi mekar gärna själva) lämnat in bilar där de hoppat över flera punkter men skrivit att de kontrollerats/åtgärdats. Inget som en ovan person inte ser men som en som gillar att meka själv lätt upptäcker. Senast kryssade de i att de hade smörjt huvlåset fast det knappt gick att få upp motorhuven några dagar sanare när vi skulle fylla på sporlarvätska. En annan gång glömde de att sätta tillbaka locket efter att de fyllt på motorolja. Kladdigt värre! Vid ett tillfälle fick pappa motorhuven repad. De stod för omlackeringen, men det är tråkigt att behöva lacka om en 1 år gammal bil för att de inte är försiktigare. Ska snart lämna in bilen på gratisservice och den här gången ska jag på skoj märka upp en del saker för att se om de varit på dem ;-) |
|
|
Det märks att det är deras affärsidé att göra långa dyra felsökningar, gör man jobbet själv och till stor sannolikhet hittar delen som är trasig efter sökningar på forumet så blir dem knappast glada när man kommer in, tvärtom blir dom lite småsura och vill få det till att det är något annat mycket dyrare. Bara en sak som att byta vevaxelgivare vill dem få till ett 1.5 - 2 timmars jobb (då ville dem såklart ta betalt för tiden bilen står och kallnar??). Till slut fick dem erkänna att det inte ska ta mer än ca 45 minuter enligt datorn... (osäker på tiderna men något i den stilen) |
|
|
Gammal tråd det här. Det är klart att dom måste ta betalt för det arbete dom utför och dom måste tjäna pengar på det. Skulle dom bara ta betalt för arbetstiden att göra felsökning med dator och byta 1 givare ute på parkeringen så handlar det om ca 10 minuters jobb = inga pengar. Men min erfarenhet från bmw service, solna och andra ställen är att dom litar till 100% på datorns uppgifter och dom vill inte tänka själva. Det resulterar ofta i höga reparationskostnader men själva felet kanske inte ens blir löst och kunden blir arg. Jag repar själv med hjälp av carsoft och söker information på det här forumet. Har hittils funkat utmärkt och billigt blir det också. De få reparationer som man behöver göra. |
|
|
A&O vad det gäller underhåll utav prima intelligenta automobiler såsom BMW så är det förebyggande underhållet nödvändigt för att de skola fungera såsom det var tänkt. Icke för att försvara BMW Solna på något vis, däremot har jag närmare ett halvt dussin gånger noterat synnerligen otrevliga och ointelligenta individer skälla ut kundmottagarna då de försökt reparera något utifrån vad som saknat just vettigt underhåll de senaste 3-4 ägarna så det finnes 2 sidor... Mvh Asken |
|
|
Men rent rättsligt så är man väl inte skyldig att betala om felet inte avhjälpts? Möjligtvis då felsökningen, men troligen inte då den också var felaktig. Precis på samma sätt som att man får tillbaka pengarna om man råkat köpa en vara på ICA som passerat bäst-före datum. |
|
|
Kamel2, du kan väl inte mena allvar med att dem ska tjäna pengar på att min bil ska stå och svalna i en halvtimme? Verkstadskillen är ju fri att göra arbete på andra bilar under tiden och på så sätt dra in pengar åt företaget, ska jag betala en verkstadskille för att han ska utföra arbete på en annan bil samtidigt? Detta var en fin sommardag, så bilen kunde mycket väl stått ute på parkeringen och inte ta upp plats i hallen. Antagligen därför dem ville ha in min bil kl 8 på morgonen och bad mig hämta den kl 4 på eftermiddagen för en enkel inmontering utav en stereo (försäkringsärende, stöld). Dom sa tom själva att arbetet max tar 30 minuter, inga kablar var avklippta osv... Troligen skrev dem upp en massa timmar arbetstid och skickade räkningen till försäkringsbolaget.. |
|
|
Jag kommer då aldrig lämna in en BMW eller framtida BMW bilar på en BMW:s serviceverkstad. Det är dom mest inkompetenta mekaniker som jag träffat på. Hellre lämnar jag den till "Allan Brallan runt hörnet" Kylvattnet försvann från min motor någonstans! Jag kunde inte fattade vart kylvattnet tog vägen. Detta resulterade i kokande motor och påfyllning av kylvatten titt som tätt. Det här pågick under en lång period, ca:3-4 mån. Jag fattade själv misstankarna ganska tidigt att det bara måste vara toppen som spräckts eftersom motorn inte läckte någonstans alls, värken från packningar, slangar, värmepaket eller kylare. Men ändå, dum som jag var, ville jag få detta fixat av BMW och lämnade in den. Och jag minns tydligt hur jag sa till dom att det med största säkerhet är topplocket som är spräckt. Dom bytte allt som har med kylsystemet att göra, Slangar, kylare, termostat, termostathus, vattenpump. Allt utom topplock! Timmen efter att jag hämtat ut bilen från BMW så började den koka igen.. jag åkte tillbaka och påpeka detta (sur). Dom påstod att det var luft kvar i systemet och orsakade över eller undertryck i motorn (det kommer gå över snart). Reperationen hos BMW gick på runt 7000:-, jag fick inte ett öre tillbaks ävenfast jag klagade. Två veckor efteråt köpte jag en ny renoverad topp för 12000:- och bytte den själv. Det visade sig att den gamla toppen var boven i dramat, man såg sprickorna mellan ventilväggarna och cylinderväggarna på 2 ställen klart och tydligt. BMW ignorrera detta helt, jag säger bara suck! Får man kalla dom inkompetenta idioter, dom gör allt som man inte ska göra? |
|
|
Man kan ju inte dra alla mekaniker över en kam, det finns både dåliga och bra mekaniker. Sen handlar det om hur många års erfarenhet dom har,ju fler år dom har jobbat ju mer konstiga fel har dom råkat ut för. De mest kunniga är de som började innan datorn gjorde intrång i bilen. För dagens mekaniker tittar bara i datorn efter felkoder,är där inga så står dom där handlingsförlamade |
|
|
Sen den gången jag lämnade in min bil där för en snabbservice och jag såg servicekillen springa omkring och röka bland bilarna så har jag bestämt mig för att aldrig lämna in bilen där igen. |
|
|
DavidT86: Det tar tid med det adminstrativa också, mekanikern måste läsa felrapporten, skriva rapport , göra en komplett diagnos som sedan skall tolkas,sedan hämta verktyg, delar skall beställas m.m. det tar också endel tid så jag är inte förvånad över att dom fakturerar mer tid än vad man som kund tror att arbetet tar. fick hem en fin broshyr i brevlådan där bmw åter igen försöker få mig att lämna in bilen och dom skriver om hur proffsiga deras mekaniker är...haha vilket skämt. |
|
|
En annan grej om den verkstaden; Ringde till reservdelar på bmw solna för 7 månader sedan och frågade om en cromelist som var lös på bakdörren efter ett plåtjobb som bmw på tyresö gjort. Dom sa att hela listen måste bytas. Åkte då förbi bmw solna 1 månad senare och visade upp bilen för en kille där. Han sa samma sak efter att han tittat på dörren. Jag blev tveksam, gick in till reservdelsdisken och frågade efter sprängskissen, där fanns listen och mycket riktigt, ett litet klips som kostade 4kr saknades och det köpte jag. Drog försiktigt loss listen och bytte clipset, vips var det fixat av mig som är amatör på ca 5 minuter. bmw solna är verkligen proffs alltså... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.