AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.062

Är den här oljan bra till en m42? (ARAL)

Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Skall köra till Arjeplog imorrn med bilen,och tänkte därför byta olja o filter idag. Jag har fått tag på en dunk med ARAL Super Tronic SAE 0W-40 helsyntet. Det står bl.a. BMW Longlife-98 på dunken. Den kan väl lämpa sig väl till bilen?
Frågan är hur mkt olja som ska i med tanke på att oljefiltret ska bytas också.?
Jag har aldrig bytt olja så jag är lite osäker om jag ska vara ärlig... Men man tappar väl ur oljan, tar bort filtret, smörjer in det nya filtret och häller på olja igen. Rätta mig om jag har fel tack.

Tack för snabba svar// Ronelov=)
Det borde gå åt fyra liter till din bil och du köper ett orginaloljefileter eller ett av erkänt god kvalitet hos exempelvis mekonomen. Oljan verkar bra men kanske lite tunn för din trotjänare, du lär märka om den drar olja och småslamrar. I övrigt så det är bara att följa din egna beskrivning, men glöm inte att byta kopparbrickan som sitter vid oljeavtappningspluggen för annars riskerar du att dra sönder gängorna. Ny bricka brukar medfölja oljefiltret.
jag bytte på min 318is -91 här i våras och jag läste mig då till att det ska vara 4.9liter olja. Börja med att fylla på 4.5 liter sedan är de bara att kolla hur långt upp stickan du är då.
Visa användare
116
Ronelov
318is -90
Jag bytte oljan men, den lämpar sig nog inte så jättebra, motorn blir jättevarm, så som jag kan se på kylvätskenivån... den kan gå upp över "75%" på mätaren. Jag kan ju säga att det blev ett antal perioder med full värme på fläkten in i kupén, då detta gav märkbart lägre temp!
Innan hade jag Mobil1 5W-50 och då fanns inga tendenser på hög temp.
Jag hade tänkt ställa av bilen fram till november, då jag ska fixa lite med den innan vintern. Kommer oljan att lämpa sig bättre under den kalla vintern tro?
Eller ska jag byta tillbaks till den gamla sortens olja.?
Är det skadligt för motorn att gå på den här oljan?

//Ronelov
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Oljan skall inte påverka vattentempen så mycket...
Dessutom är det helrätt olja till vintern.

Är du säker att du inte kom åt nåt annat när du bytade olja?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Jag är ingen olje expert men jag kan inte se att dina värmeproblem skulle kunna vara relaterade till oljans viskositet till den grad som du nämner. Däremot så kan motorn slamra och dricka en del olja om den är för tunn. Det lär du märka i så fall... Kolla kylarvätskenivån, titta efter om vattnet ser konstigt ut typ missfärgat, eller om det luktar avgaser om vattnet. Kolla även så att inte din vattenpump har havererat. Eller om du har fått luft i systemet på något vis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.