AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.103

vit rök ?????

MG
Undrar över en sak bara!! om jag ligger och fiskör på t ex E4an och sedan gör en kickdown så bolmar det en massa vitrök bakom bilen . vad beror detta på? Det försvinner alldrig t ex vatten ur kylsystemet eller så, kan det helt enkelt vara kondens´vatten i ljuddämparna som ryker eller!!! bilen en 525iA -94
Axel
Det brukar vara att det trillar ner fuktig skit på ljuddämparen,ett skönhetsfel på e34.

R6 är bäst
An
82
Ante-ume
525i -92
MG: Jag har samma sak på min 525:a, det är dock bara när man legat och fiskört ett tag och sedan stampar i ordentligt. Om man sedan ligger och upprepar det där ett par gånger så kommer det inget "moln" av vitrök. Mest troligt så är det väl kondens som sammlats i ljuddämparen och förångas ordentligt när man trycker på. Jag blev dock väldigt orolig första gången så jag kollade upp att inget var på tok. Det där beror ju också på vilken temperatur och luftfuktigheten det är ute. Så länge du inte har olja i vattnet eller vatten i oljan så ska du inte oroa dig.

Mvh André
Je
72
Jensa
325i cab -87
320i -88 M50B25 turbo
320i-85
Bensin innehåller också till en viss del också vatten. Vissa märken mer än andra. Kan ju va så att detta inte "hinner ut" ur avgassystemet när man "fiskör" utan kanske samlas i dämpare, och som sen trycks ut vid gaspådrag.

Detta har varit uppe tidigare.
Min ryker oxå massor. Står man still ser man knappt inte bilen bakom.
Kör man så ser man bara bilar bakom..... Hehehe

Mvh.
Micke Olsson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När bensinen förbränns bildas det ganska stora mängder vatten! (Syre plus väte som oxiderar=vatten) Detta vatten kondenseras inne i avgassystemet om det inte är riktigt varmt. Det är troligen detta kondenserade vatten som blåses ut ur avgassystemet av de snabbare avgaspulserna/högre trycket. Samtidigt blir avgassystemet varmare när du kör motorn hårt vilket också får vatten att avdunsta och blanda sig med avgaserna.
Av denna anledning är det inte speciellt hälsosamt för avgassystemet om man bara kör korta sträckor. Då blir det kvar mycket vatten i ljuddämparna som får dem att rosta inifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.