|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte byta kylarvätska på min 320iT -98. Problemet är att jag har en DEFA motorvärmare monterad på motorns högersida så det ser inte riktigt likadant ut som i instruktionsböckerna. Jag är därför osäker på vilket som är avtappningsmuttern för kylarvätska. Är det skruven rakt ovanför avtappningsmuttern för motorolja eller ? Ett annat problem är att jag i en instruktion för hur man byter kylarvätska från unofficialbmws websida har läst att på M52 motorerna (för det är väl en sådan jag har) skall det finnas en luftningsventil på en av de grova gummislangarna från kylaren till motorn(?) alldeles bredvid oljefiltret. Jag kan inte hitta någon sådan på min bil. Kanske finns den inte på europeiska motorer eller på 2-liters sexor ? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har monterat en Calixvärmare på min bil 528 M52 det är ju inte en doppvärmare utan ett keramiskt block som sitter utanpå motorn.Det fästes upp med en klamma som hålls fast med avtappningspluggen för kylvatten, kan tänka mig att Defa har samma koncept.Ska du då tappa så blir det att lossa alltihop. Se till att lufta systemet noga kan vara besvärligt att få ur alla luft.Se till att det finns vatten i termostathuset annars öppnar inte termostaten. På min bil finns två luftningsskruvar en på kylaren bredvis påfyllningen och en på röret vid termostathuset fyll termostathuset den vägen.Det är plastskruvar med skruvmejsel spår.Fullvärme på i bilen vid luftning. MVH Hasso |
| När jag hör att motorvärmaren är fastskruvad med avtappningsmuttern för kylarvätska, undrar jag om byte av kylarvätskat inte är lite för avancerat för mig. Dessutom är det rätt trångt ! Kanske bäst att lämna till verkstaden eller vad tycker du ? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det ska du nog inte fråga mig om jag har bara lämnat in en bil på verkstad sedan 1971 och då var det framvagnsinställning.Mitt förtroende att nån annan ska pilla med min bil är lika med noll(finns två personer med det förtroendet)både inom bekanskapskretsen med nästan lika lång erfarenhet av bilskruvande som jag. Men det kanske inte är omöjligt att lossa nedre kylarslangen i stället?? Det brukar jag göra alla bilar har ju inte någon avtappning. MVH Hasso |
|
Är du där hasso ? En fråga till om kylarvätskebyte på en 320iT -98 (M52-motor). Motorvärmaren (DEFA) är fastskruvad i två muttrar på högersidan av motorn. Är det den nedre av dessa som är avtappningshål för kylarvätska ? Vad är då det övre hålet till för? Enligt DEFAs monteringsanvisning så är motorvärmar-elementet även limmat mot motorn. I så fall kan man väl inte ta bort det när man tömmer kylarvätskan utan låta det sitta kvar med den övre muttern på motorn? Glad Påsk!!! |
|
Ja hadu här är jag!! Defa har tydligen ett lite annat koncept än Calix. Min värmeelement sitter nedanför (om jag kommer ihåg rätt) avtappningspluggen och spänns fast med en stor klamma som kläms fast med hjälp av en modifierad avtappningsplugg + ett mellanlägg. Från början var det bara en bultskalle ca M10 som satt där för avtappning.Jag hade bilen på en lyft så jag skruvade underifrån då var det inga problem att komm åt. Men den ena skruven bör ju var för att spänna fast elementet och den andra för att fästa den mot blocket med vilken då borde var avtappningspluggen. Jag kan ha fel angående placering av elemetet pga jag skruvade underifrån och det var ett år sedan. Men det ger sig säkert själv bara man ser ordentligt. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
Hej! Nu har jag några frågor till om att byta kylarvätska på min BMW 320i. 1) När man har "öppnat" kylaren och tappat ut kylarvätskan så föreslår många att man skall skölja kylaren. Är det ingen risk att man får en massa sköljvatten stående i fickor i kylsystemet ? 2) Jag har automatisk klimatkontroll. Är det bara att ställa in högsta möjliga temperatur och ingen fläkt, så öppnas ventilerna till kupevärmaren när man startar motorn ? 3) I tyska mekböcker pratar man om att tvätta kylaren med ånga efter sommaren. Hur gör man detta ? Jag har aldrig sett något sådant ångaggregat. |
|
rsarits |
Är det något problem med att bara lossa en kylarslang och tappa ur vätskan? Det elliminerar i alla fall risken att ta fel skruv. Om man vill vara noga så kan man fylla på med vatten och vattenpumpsmörjning till fullt, köra motorn nån minut och tömma igen, de ynka rester av "gammal" vätska som blir kvar torde inte spela någon roll för livslängden på kylare, värmepaket m.m. Micke |
1.Lossa bägge kylslangarna på kylaren om du ska skölja den, ock skölj med lågt tryck. 2.Full värme är bra så inga ventiler trycks sönder, bla volvos värmekranar gick nästan alltid sönder om man glömde öppna dom när man körde igång. 3.aldrig hört talas om MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.