AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.745

Ny 325xi VS Audi A4 2.0T Quattro

Fördelar BMW, eller? Finns det några här som kan ge lite utförligare info om hur 325xi (nya modellen) beter sig och känns att köra. Noterade att det inte går att beställa sportfjädring till 325xi. Vad beror det på och hur ser bilen ut i jämförelse med en vanlig 325? Hög eller ok sportigt ändå kanske?

Hur upplever ni bensinförbrukningen? Stämmer BMW´s uppgifter att den dra över litern med automat?

Är det vanligast att köra den här med manuell eller automat? Några nöjda, med respektive låda för gärna göra sig hörda.

Tack på förhand!

Jag har en 325i utan fyrhjulsdrift och med manuell låda. Har kört 50% stadskörning och 50% motorväg (130km/h), hamnar då på en snittförbrukning på 11,9l. Tror aldrig att man hamnar under litern med automatlåda och fyrhjulsdrift, förutom på långturer då givetvis. Jag tycker personligen att sportfjädring är ett måste för utseendets skull.

Jag testade även Audi A4 innan jag beställde min bmw. Jag tyckte att audin var en trevlig upplevelse. Men när jag väl hade provkört bmw:n tappade jag helt intresset för audi. Men det e ju hur jag är, vi är som tur olika allihopa... :-)
Båda bilar är fina bilar.det bästa du kan göra är att provköra båda och sen får du välja slälv.Vad du än väljer kommer du att välja rätt.Lycka till med köpet
De fyrhjulsdrivna E46:orna hade märkbart högre fjädring, har inte sett någon E90 xi ännu. Audi har inga begränsningar på att kombinera Quattro med sina egna sportchassin (sänkning).

Däremot är Audis tidigare sportchassin kända för att totalt sabba komforten samtidigt som bilen blir långsammare på bana (!) ... ändå är 90% av alla A4 B6 utrustade med sportchassi, för det ser coolare ut med en låg bil. Form före funktion alltså.
852
Sörpan
325xi -02
E90xi är inte synbart högre än en "vanlig" vad jag sett. E46:orna var det större skillnad på. Har för mig att BMW:s senaste variant av fyrhjulsdrivning har fått mycket goda betyg när den har testats av olika tidningar.

Jag citerar Autopowers utdrag av Teknikens Världs test av 525xi:

"Vintertest mot Audi A6 Quattro 4.2, Hyundai Sante Fe V6, Land Rover Discovery TD V6, MB ML 350, Subaru Legacy 2.0, VW Touareg 3.0 V&, Volvo XC70 2.5 T. Säker, snabb och stabil. Fullfjädrad vintervagn med synnerligen kompetent fyrhjulsdriftsystem. BMW testvinnare!"

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Detta är högst mina personliga åsikter och tro:

Men det känns som BMW kommer uppgradera 2,5 spisen som sitter i 325 när som helst. Akta dig så du inte köper en ny bil idag som är gammal i morgon. Det kan bli surt senare då alla måste ha den ny sortens direktinsprutning som sänker bränsleförbrukningen samt höjer prestandan.

Det jag lägger min grund på är att den nya insprutningen börjar installeras i de andra motoralternativen och att 2,5 litern inte ännu fått den. Så nog kommer det hända något snart. Men som sagt det är min gissning.

Mvh
Kristian
No
12
NorthSweden
330d xDrive M-Sport -14 (F31)
Bilder på min 325xi finns här Länk . Den är några mm högre än en bakhjulsdriven som inte har sportfjädring. Dynamicpaketet på xi innehåller inte sportfjädring, så den är mycket riktigt inte sänkt. Nu är den inte mjukt fjädrad trots avsaknad av sportfjädring, snarare på gränsen till för hård, iaf på norrbottniska vägar med 45-profil.
Det går att sänka en xi, iaf enligt min handlare som levererat en 330xd som sänkts före leverans till kund.

Jag köpte manuell låda, tycker att den sportiga karaktären försvinner med automat, å andra sidan är det rätt skönt med automat också...

Jag körde en 9-3 SS innan, och Saaben är riktigt hygglig på vägen, men en 325xi kör åttor runt den på vilket underlag som helst. Bilen är helt otroligt vägstabil. Tyvärr har jag inte hunnit köra något på vinterväg - den sista snän försvann samma dag som jag hämtade bilen i april.

Bränsleförbrukningen ligger på drygt 1,2 i stan och drygt 0,8 på landsväg, runt litern alltså vid blandad körning.
No
12
NorthSweden
Kompletterar med en bild från sidan så ni kan se hur hög en xi är: Länk
Tack för svar från flera! Jag har idag en Audi 2.0T Quattro Avant -05.

Lennart_80: Din förbrukning känns väldigt hög. Hur många mil har din pärla rullat?

Alf_VON_Sil: Bra info som jag inte hade koll på. Hur kan jag få fram mer info om när det sker?

NorthSweden: Jättesnygg bil! Snygga fälgar! Vad kör du på för däck (sommar/vinter) och fälgar? Vill helst inte ha en snittförbrukning över litern, eller tokhög i stan. Vilken utr har du och är det ngt som du ångrar att du inte beställde? Gillar din beskrivning av köregenskaperna... ;-)

Den har rullat 1500 mil. Jag märker tydligt att bilen dricker mindre när jag har vinterdäck på. Har 17-tums sommarhjul och 16-tums vinterhjul. Jag tror även att den höga förbrukningen kan bero på att jag har ungefär 8 km motorväg till jobbet, motorn hinner knappt bli varm. Skulle jag köra en längre tur nu på en 4-5mil så sjunker snittet säkert från 11,9 till 10,0. Kör jag sen en runda in i stan så stiger snittförbrukningen fort igen.
Jag körde till Österrike i vintras och höll då hastigheter på 140-170km/h nästan hela tiden. Snittförbrukning 8,9l/100km. Hade dessutom en stor takbox på taket och 4 passagerare. Det var jag mycket nöjd med.
No
12
NorthSweden
Balsam: Tack! Mina fälgar (både sommar och vinter) är stjärneker 159 (8x17"). Sommardäcken är Bridgestone Potenza 225/45-17 och vinterdäcken odubbade Bridgestone Blizzak 225/45-17. Köpte vinterhjulen beg efter jag fått klart för mig att nya orig. vinterhjul kostar ca 22'.

Utrustningen på min bil är denna:
Sparkling Graphite Met, LM Fälg Stjärneker 159, Tyg/Läder Anthrazit, Comfort package (Automatiskt avbländbar innerbackspegel, BMW Professional Radio med CD, Fällbara ryggstöd, Klimatautomatik, Regnsensor), Dynamic package (Belysningspaket, Sportläderatt, Sportstolar, Strålkastarspolare, Xenonljus), Dimljus, Dragkrok infällbar, Förvaringspaket, HiFi Högtalarsystem, Isofixfästen, Multifunktion i ratt, Stöldlarm med Fjärrkontroll, Svankstöd, Velourmattor, Kromade Avgaspipor, gummimattor för vinterbruk och motorvärmare.

Jag tycker inte jag direkt saknar eller "missade" något i utrustning. Möjligen PDC fram, solskyddsgardin och komfortöppning. Skulle nog ranka PDC fram högst av dessa tillval. Sedan hade det gärna fåt stå 330xi på bakluckan, men jag tyckte inte merkostnaden var värd 40 extra hk. CD-växlare kanske någon tycker saknas, men denna är inte nödvändig då originalstereon spelar mp3-skivor. Navigation är helt bortkastade pengar häruppe i norr.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.