AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.814

E36 318is erfarenheter!

Sida 8 av 9
Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
Tjenare!

Köpte mig en 318is -93 i Januari, helt fantastiskt bil. Har bytt fjäderbenslagring bak på den, eftersom den "klunkade" och lät illa. När jag sen kollade på det gamla fästet och jämförde med det nya, såg man ganska snabbt att det behövde bytas.

Annars en helt perfekt bil, drar lite, går relativt hårt för att vara en 1.8. Bara 17 tusen mil när jag köpte han :)

Är det någon som vet något bra chip till den? Vill få den att bli lite starkare på låga varv, vilket behövs om man vill få ned bränsleförbrukningen ännu mer.

Samt om någon vet när det gäller att byta blinkers och bakljus, har beställt vita bak och fram, är det något speciellt jag ska tänka på när jag byter?

Tacksam för svar, mail går bra också "berg_90_@hotmail.com"

BMW - The ultimate driving machine!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Berg,

Grattis till en av de trevligaste fyrorna som än idag har relativt bra effekt till volym förhålande för att vara en sugmotor! Låter jäkligt trevligt dessutom, än finare när man tog mort ljudisoleringen under motorhuven!

Du kommer inte att få någon speciell effektökning på låga varv med chip, däremot lite förhöjt varvstopp. Absolut inte värt det på M42 motorn enligt mig!

Tänk på att Blinkers och Bakljus skiljer sig för coupé/cab och sedan samt touring. Om köper icke-orginal så brukar passformen dessutom vara lite risig. Kolla dessutom om du har Check Control i bilen, för då måste baklyktorna också vara utrustade med detta!

Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
Okej okej. Jo jag har beställt coupe/cab blinkers så de borde passa :)

Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
Ett fel som jag har upptäckt är bla min varvräknare. Den hänger inte riktigt med om man säger så. Ibland fastnar den också. Någon som vet vad som kan vara felet?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
"Vajern", eller själva räknaren i panelen.

ex
44
exoop
316i -89
hejsan jag undrar om någon här har erfarit en shortshift på sin e36:a? är det bra eller dåligt?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ganska Personligt, men lådan blir trögare och tycks kärva lite mer med shortshift. Dock tycker många det är värt de för de kortare slagen.

ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
jag köpte oxå min -93:a i januari i år! nu är det dags för komplett chassi i forma av bussningar, bilstein clubsport fjäderben/dämpare, apex fjädrar, olja stift, alla filter mm

det jag undrar nu är vilket nummer styrboxen har och hur man lättast monterar ur den,, har gjort det på min 318is e30 så man är lite ny på e36...

ang shortshift som jag oxå har funderat på så tror jag att jag väntar då jag läst nästan lika mycket negativt som positivt om kärvandet som nämndes nyss.. skall man satsa på detta så tror jag man ska sommarköra bilen enbart,, fan ja menar de är ju kärvt som det är att få i ettan vid kallstart och minusgrader ute..?
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Min pärla :-)

Länk

Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
Någon som vet var "växellådskulan" heter som man bör byta när växelspaken glappar i sidled?

Ni som funderar på shortshift BMW har orginaldelar som passar , Z3 spaken passar , och ger kortare slaglängd .

Bara ett tips för er utan svets .
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
hur skiljer sig chassi mellan 318is e36 mot andra e36 typ 318/316? är det samma som med e30 318is att de sitter m-chassi även här?
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Har en 318 is sen 3mån tillbaka har köpt lite styling till den , vad har ni för åsikter om att styla en 318 så den liknar en m3 ,har fattat att det råder delade meningar om det men jag tycker m3 styling ( original ) är så sjukt snygg så att jag vill apa efter inte för att lura andra att det är en m3:a
Ho
21
Hornet85
318iS, E36 Coupé -92
Jag har shortshift i min 318iS och jag tycker inte lådan blir trögare eller något sådant, Går fortare att växla och allt käns smidigare.
Mogg , helrätt att styla på M3 vis , när det börjar gå åt plast överallt , det är då det blir fel .....

Är själv ägare av en M utrustad BMW compact ( orginal )
Ho
21
Hornet85
318iS, E36 Coupé -92
kan ju passa på att berätta att jag har skrämt 198HP ur min 318iS
Bananmanifold, 3tums system hella vägen, ingen cat, nya highflue insprutare, andra ventillyftar, portad top, nytt filterkit från K/N, chiptune.
Har fått erbjudande om att stoppa i kompressor kit som ska ge mig runt 200HP mer.

Vad tror ni besiktningen skulle säga om Kompressor?
Hornet85 om du lyckas dölja den , och att avgasvärdena är ok , så händer inte nått , men en kompressor är lite svår att dölja .
Ho
21
Hornet85
318iS, E36 Coupé -92
kan man få det omregistrerat och godkänt?
Om du reggar den som amatörbyggt så går det , men då får du bygga om ganska mycke , ex chassi , inte bara byta stötdämpare -bromsar, utan typ hela bakvagnen från en BMW E46a
Le
2
Leenutz
BMW 318i Touring -98
Någon som vet var vevaxelgivaren sitter på en 318?

Hittade en kabel som var avsliten..
Kabeln hör hemma på höger sida av motorblocket 20cm under spridarna
nära kupen alltså i bakkant av motorrummet.
Vet inte vart den avslitna kabeln går men det verkar vara till någon sorts givare! en svart plastklump ca 3cm diameter med en bult in i blocket.
Någon som vet vad denna kabel går till???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.