AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.818

E36 318is erfarenheter!

Sida 5 av 9
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Vad varvar era när ni ligger i 120?

Själv ligger min o skriker vid 3,5 rpm likadant på era?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tyvärr, det är inte sällan man önskar sig både en 6e och 7e växel när man sätter sig i is-bilen :P

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Mjo blir juh inga längre sträckor på motorvägarna :P..

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
ingen autobahnkryssare inte :P
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Grymt projekt den här snubben har tagit sig an, traditionell trimmning av E36 318iS!

Han siktar på över 200häst, vid hjulen (!)

Länk

// MVH Jocke
Ha
23
Halvdan2
318is coupé -92
Vilken olja tycker ni funkar bäst i M42:an?
Märke,viskositet o.s.v.
Har ni ingen egen åsikt så skriv gärna vad ni "hört" och läst också!

Fast jag vill inte veta vad grannen har i sin V***o eller vad polaren har i sin nya M5:a, utan just M42:an...
e3
17
e36MathiasF
318is coupe -94
Jag kör då på Mobil 1 OW-40 hel syntetisk olja i min.
Inkluderar ni Compacten ? är inne på min 2 a M-42 M-44 bil.

Så jag kommer hålla ett öga på tråden .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Krister, ja absolut =)
Ni
71
NilsT
520d -06
Någon skrev: "Ingen autobahnkryssare".

Helt fel!

Har själv kört genom Tyskland några gånger och den trivs alldeles utmärkt på tyska motorvägar. Den är faktiskt delvis byggd med dessa vägar åtanke;-) Det verkar som att motorn får högre verkningsgrad och går tystare och jämnare runt 140-160. Vid en sådan resa till Munchen drog den 0.7 liter i snitt i 30 graders sommarvärme. Den drar mer på långsamma svenska motorvägar (med lägre temperaturer). Men visst, jag hade gärna haft ett sjätte växel. (T.o.m min hustru vågade hålla 150-160, trots att hon bara håller 90 i Sverige. Så fartblind blev hon! Det säger allt om bilen.)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
NilsT, visst går det att hålla hastighet... Nu kanske jag inte får helt rätt bild iochmed jag plockat ner motorhuvsisoleringen samt passagerardörrsidan, Det längsta jag kört var när jag skulle köra hem bilen efter köp, Jönköping-Malmö... Och efter att ha åkt dit i en E-klass så kan jag fortfarande inte kalla den för en Autobahnkryssare :P Även om det går och att E36an annars uppför sig väldigt fint i höga farter så är det fel motorkarraktär och utväxling, anser jag...

Perfekt ute på krokiga landsvägar dock =)

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Undrar lite om avgassystemet..

Om vi kollar bakifrån så har vi juh stora ljudämparen - Någon annan burk - Och sen katalysatorn..

Mitt avgassystem har gått av precis vid den burken före stora ljudämparen o det ser ut som att bli ganska knepigt att komma till att svetsa där.. Undrar vad det är för burk, är de bara en vanlig ljuddämpare eller?

Ni
71
NilsT
520d -06
Jag vill bara upplysa om att i Kalifornien rekommenderar BMW 20W-50 för M42 motorn.
Men där kan det bli riktigt hett på sommaren.

Nils , Som du säger gäller det bara pga klimatet , en bra syntet olja täcker alla klimat , kör själv på Mobil 1 5-50w .

Vigge , man kan ersätta den med en vanlig dämpare , men det är svårt att hitta en som passar i dim , eftermarknaden har säkert en ersättnings dämpare Länk Finns säkert andra , bara att leta

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Någon som har kopplat in slutsteg o grejer i bagaget på sin? Undrar hur ni har dragit plus kablen och så?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Någon som vet hur man får loss mitten konsolen. Den med handbromsen o allt dedär?

Kika här , så ser du hur det ser ut Länk

Eller här Länk

Brukar gå att lista ut , hur saker är fästade .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
ba
68
barrre
318is -94
Jag är inne på mitt 3:e huvöppnings-handtag. Hur kan man göra en så svag konstruktion av plast för något så viktigt?

Får väl skylla mig själv att jag envisas med att ha ett fjäderbenstag som gör att huven blir lite lite trögare att få upp än vanligt. (det sticker upp några mm för långt)
PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
Hej, har precis köpt en 92:a coupe.
Finns en del G.D.S.. bla ABS lampan lyser och bakfjädrarna är av.

Har själv mekat mkt E30, har div delar över från mina M3'or.. frågan är då passar dämpare och fjädrar drån e30 på e36?

någon som provat?

mvh Peter
PSE-R Dämpare och fjädrar passar till bakvagnen , resten av bilen är E-36.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.