AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.816

E36 318is erfarenheter!

Sida 4 av 9
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Blir den itne varm, är det bara att byta termostat/packningar...sedan göra en ordentlig luftning!,,,Helts börja med en luftning, sen eventuellt bya termostat.

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Kan juh inte vara luft i systemet då borde den juh koka istället.. Ska plocka av termostaten nu o kolla på den..

Halvdan2
318is coupé -92
barrre: Hur gick det i natt? På min har jag två läckor på nästan samma ställe,vid skarven där två av grenrören går ihop.Precis ovanför flänsen.

ba
68
barrre
318is -94
Halvdan2: sorry, tyvärr blev det inte något meckande i helgen... det blev riktigt nördande med datorspel och öl istället ;)
Ska

Det blev även en liten snabbvisit hos en polare som just monterat flamethrower på en gammal 240.... lite fränt måste jag erkänna ;)

Men jag ska säga till så fort jag vart under bilen och snokat ordentligt!
Är ju rädd för att jag har liknande hål som dig, har börjat lukta avgaser i kupén nu också... inte bra :\
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Har nu precis bytat termostaten och nu blir han varm som han ska.. Den gammle termostaten var dock stängd :S när jag fick av den, men kan kanske vara något annat med den då jag trodde att den skulle ha hängt sig.. Fick även bort tickandet det var generator remen som var lite dålig så nu e de bara till att köra igen :D.. Någon som vet om där är färdig draget med kablar till farthållare i spaken?

ak
21
akerstrom
325iA -93
Min 318is tar 10-15min på sig innan den kommit upp i normal arbetstemp. Är detta normalt eller är det dags för ny termostat på min Beemer också? Vad ligger en sån på i pris isåfall?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det beror på, vid väldigt lugn körning och kallt väder är 10-15 min rimligt... Tar det lika lång tid på sommaren kan du ha någon trög termostat. Vill du byta så finns de hos mekonomen, tror de kör samma tillverkare som BMW org.
nico317
Fyfan nu har jag fått mer problem bytte termostat på skiten och det händer ingenting motorn blir överhettad och det kommer ingen värme i cupen vad kan problemet vara och e det dyrt?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Luftade du kylaren?

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
nico317, inte mycket som kan ha gått fel... Satte du termostaten åt rätt håll? Pilen synlig... Ifs rätt svårt att få allt rätt om man har monterat den ut&in...

Luftning hade jag som sagt ovan provat med först... igång med full värme i bilen, lite nätt uppförslutning, korka upp luftningsskruven låt kärlet vara öppet,, ge gas... fyll kontinuerligt på kylarvätska under luftningen...
ba
68
barrre
318is -94
ge gas? jag trodde bilen skulle stå på tomgång under luftningen
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ger du inte gas blir det inte en komplett luftning! Luften får sig en skjuts ut om man börjar gasa, men låt den stå och puttra på tomgång först...

När du börjar ge gas kommer det att gå åt mycket väldigt mycket kylarvätska, så var förberedd.

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det behövs inte så mycket gas, man ser ungefär hur mkt man ska ta i.

// MVH Jocke
nico317
Lämnade in bilen och mekanikern tror att det kan vara topplockspackningen eftersom han luftade den och kolla termostaten fyfan va lack man blir
Ni
71
NilsT
520d -06
Jag vill bara påpeka att M42 motorn är känslig för överhettning. Mer än andra bilar jag haft tidigare. Stoppa omedelbart och låt den svalna om den kommer upp på det röda. I annat fall kan det bli dyrt. Jag har gjort misstaget att fortsätta två gånger. (Problemet med kylningen beror ju på att jag slarvat med att kolla vattnet regelbundet. Varje månad!)

ba
68
barrre
318is -94
Håller med NilsT till fullo... särskilt när bilen närmar sig 20.000+ mil. Då är det bara en tidsfråga innan vattenpumpen ger upp (om den inte gjort det tidigare). Detta visar sig ofta genom att den läcker som ett såll!
Har man inte koll på tempen/vattennivån vid det laget så kan det gå illa!

När min vattenpump gav upp så fyllde jag på minst 1 liter om dagen innan jag bytte till en ny.

Att sen ha för vana att kolla vattnet en gång i veckan för att slippa renovera toppen är ganska mycket värt enligt mig ;-)
ba
68
barrre
318is -94
Apropå att M42'an tar ganska lång tid på sig att komma upp i arbetstemperatur är något att tänka på när man kör..
Fick höra en siffra att 90% av slitaget i motorn uppstår när den är kall..... kan inte garantera sanningshalten, men det ligger mycket i det påståendet!

Kör lugnt medans bilen är kall!!!
e3
17
e36MathiasF
318is coupe -94
Är de nån som har varit med om ett kluckande ljud från någon av bakre stötdämparna vid acceleration? //mvh mathias

Visa användare
11
e36Landin
318is -93
Någon som har erfarenheter av sänkning till en is? och då menar jag inte att man ska kapa originalfjädern med vinkelslipen ;)
Tänkte mest på vikten av 4 cyl.amskin...den är ju en aning lättare än storebror ju.

Exempel; ska jag ta en 60/40 säkning istället för en 40/35 säkning? Tänkte mest att om man tar den större säkningen att det blir resultat än om jag tar dne lilla och att det inte händer ett skit.

Tänker jag rätt eller fel? Ni som är experter på området kan väl yttre er? Mixim kanske?`;)

Finns på blocket, GE Motorsport har en annons där med lite exempel.

Tack på förhand
/Landin
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Helt Korrekt så är det olika fjädrar för 316,318 och till 320-328... Går du in i GE-Motorsport's webbbutik så finns det i beskrivningen hurvida kitet passar 4-cyl eller 6-cyl...

Länk

Men räkna med att sänkningarna trots det inte blir exakta!

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.