AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.817

E36 318is erfarenheter!

Sida 3 av 9
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Nu har jag äntligen fått hem min första bmw :).. 318is e36 coupe.. Har själv också problem med att mätarna lägger av titt som tätt.. Har sökt runder lite på nätet och snackat med en autoriserad(?) bmw verkstad och har kommit fram till att det antagligen är kombi instrumentet som är kasst.. Det ska tydligen vara ett blått kretskort som sitter bakom instrumenten så som jag har förstått det.. Är det någon mer som har hört något om det?

Min hastighetsmätare har även satt sig :S.. Sitter fast på 50km/h även när jag stänger av bilen.. Någon som har samma problem?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjena Wigge, välkommen till forumet och välkommen till is-bilens värld :P
Tradigt att det börjar med strul!

Men skulle du behöva byta instrumentlåda så kan det bli dyrt, från skroten får du antagligen fel miltal... kan bli jobbigt när du ska sälja bilen.. alternativt hitta någon med liknande miltal...

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Jo har tänkt på det med.. Men man skulle inte kunna skruva den man köper på skroten? Någon med erfarenhet om detta?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jorå, det skulle väl kunna gå.. okej alternativ, men man kommer inte undan att den skvallrar om skruvningen senare.

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Nej får se hur de blir med tid i helgen om ja hinner skruva på den..
Någon med taklucka på sin?

Halvdan2
318is coupé -92
Japp.Är det ovanligt? Fast den funkar bara nån cm fram och tillbaka....det kanske var det du syftade på?

F.ö så upprepar jag min tidigare fråga:
Finns det nån som bytt eller monterat av/på ett avgasgrenrör på en M42:a ?
Det ser ut att vara hyffsat lättåtkomligt underifrån men jag undrar ifall det finns plats att ta bort det gamla och få dit det nya utan att demontera hälften av prylarna i motorutrymmet?
Och måste grenrörsbultarna vid motorn dras med moment? Enligt Haynes ska dem det, men är det bara rekommendation eller är det extra viktigt?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Ja kan öppna min taklucka i två lägen iaf. Ett som går fullt tillbaka som den ska, och ett som takluckan vinklar sig uppåt.. Jag undrar bara om de "skyddet" där är vid takluckan ska gå fullt tillbaka?

Någon mer som har en motorhuv som drar i torkarna? ^^

Halvdan2
318is coupé -92
Haha...! Kan svara JA på det också! Fast innan var det torkarna som slog i motorhuven varje gång de kom till vändläget.Sen flyttade jag den torkaren ett "hack" så att det istället blir motorhuven som slår i lite när man öppnar huven.Tänkte att det är oftare att torkarna är på än att man öppnar huven..

Ang. takluckan så vet jag inte då min som sagt aldrig funkat så bra.Men att den har en s.k. tilt-funktion det vet jag.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Mja min motorhuv drar i torkarna när jag öppnar den får ta en titt på de :P. Har också märkt att den har problem med att bli varm.. Suck..

NilsT
520d -06
Slösa inte pengar på någon sänkningssats. Om man har bilen räckligt länge, är jag övertygad om att den sjunker av sig själv. Min har säkert sjunkit ett par centimeter sedan jag köpte den som ny. (E36/M42)

Däremot har jag fortfarande inte lyckats få loss Lambda-sonden.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
NilsT, problemet efter att bilen har sjunkigt så lågt kan väl vara att fjädrarna inte är i bästa skick, väghållningen kan ju bli lidande! Men visst folk som köper sänkkit och inte väghållningssatser kanske struntar i det ändå.

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Väghållning är juh de roligaste som finns :D.. Finns inget roligare än att köra med min scirocco när ja har dom breda sulorna på hehe. Nä usch vad ja saknar sommaren :/

mixim
325 Coupé -94
Wigge, Vänta bara tills du fått på lite breda grejer och tagit ner is-en lite närmre asfalten.. om du nu inte har det på den... Trots effekt/viktförhållandet är det ju askul i svängarna =) Kul när man ser folk i sina Volvos åker och kränger runt i böjarna... De får sänka hastigheten till 80 medan man själv susar i 110+ utan några som helst tendenser.

Det är nog en av faktorerna som gör att 318is funkar för mig, när jag kör rakt fram ligger jag ändå och cruisar, och när det roliga börjar i böjarna så gör det inget för mig att ligga mellan på drygt 5000-6000 varv för att få lite skjuts ut ur böjarna.

Förresten, så har jag dragit av ljudisoleringen från motorhuven pga lite rostlagning, jäklar vad mycket finare det låter. Det som är skönast är just det insugsljudet som kommer vid drygt 5000varv... o jäklar.. synd att det blir dags att växla strax därefter. Helt okej för en fyra! =)

// MVH Jocke
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Mjo har lagt märke till att han flåsar rätt bra.. Har du bytt luftfilter på din?

Wiggge
318is Coupé -93
Snackade med en polare idag som har en 518 -94 och han säger att han har kamrem på sin.. E inte det samma motor som ja har i min 318 is -93? För ja har juh kamkedja på min?

Halvdan2
318is coupé -92
Nope..Står mer här:
Länk

Ni
71
NilsT
520d -06
Var får man tag i billig katalysator till en gammal 318is?

ba
68
barrre
318is -94
Halvdan2: Jag ska mecka med bilen ikväll/inatt, och ska faktiskt just leta/fixa läckor på avgassystemet och möjligen grenrör.... ska ta en titt hur jobbigt det ser ut att lossa skiten!
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Såja.. Bytte olja och filter på min ikväll och spände servo och generator rem. Fyllde även på servo olja.. Nu kände jag att bilen var redo för sin första riktiga kväll ute på typ ett år. Kom två mil så börjar skitet att ticka som fan.. Kolla oljan och allt de och det verkar vara som de ska.. Får kolla det igen när de runnit ner imorron..

Någon med tips på varför detta hände?

Wiggge
318is Coupé -93
Den blir inte varm heller.. Var finns edit funktionen?

Är du redan användare? Logga in i menyn.