AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.186

Vilken BMW-kombi ska jag ha?

Hejsan,

Håller nu på att sälja min Golf VR6 till förmån för en BMW kombi. Jag har aldrig ägt en BMW men dom verkar mycket trevliga. Nu behöver jag lite hjälp att välja. Det jag tänkte på först var en typ 320 2002 eller något i den stilen. Vad skulle ni rekommendera ni som har mer kunskap än jag på bmw. Är inte ute efter extrem prestanda. Den ska vara pålitlig och inte gå sönder stup i kvarten bara :)

Nåt jag är fast för efter att ha provkört volvos *tronic-låda är en Automat, så jag antar det blir Geartronic eller vad bmw's låda nu heter. Är det mycket problem med dessa?

Något annat att tänka på?

/ Jonas
En tre serie kombi är inte mkt kombi, inga större utrymmen här. BMW:s lådor funkar bra kolla så att den växlar mjukt och fint samt inga läckage.

Vissa här som har 3 serie kombi har lite svårt att få in barnvagnar, jag föredrar en 5 Serie varför inte en BMW 525 Från 01 med facelift ? MKt mer bil som har riktigt bra komfort och går tyst ?

Sen det vanliga med alla bilar, kontrollera historik ordentligt. Tex förra ägaren, servicebok, skick, Krockad, lackad ? varför ? Du kan gärna fråga här då du hittat ett objekt så hjälper vi dig så gått de går :)

BMW- När du älskar att stå på Verkstad !!!!!
För mig räcker det nog med en mallanklass-kombi. Har mest dykprylar att släpa på och inte så mycket barnvagnar... Tror 5-serien är lite för stor för mig faktiskt.
320 kanske blir lite slö för dig om du kommer från en VR6, provkör. Lite större spis anbefalles och ett M-paket för en sportigare och trevligare upplevelse bakom ratten. Du lär även vara glad för M-paketet när väl bilen skall säljas vidare. Hållbarheten är likvärdig på samtliga utom M3 som är lite speciell. Kolla rost, ring verkstäderna som är stämplade i serviceboken, ta reda på vilka garantireparationer är utförda på bilen. Var noga!!! För skillnaden mellan ett lyckat BMW äventyr och ett misslyckat ligger i exemplaret... Är du tveksam, köp ett annat exemplar. Eller låt testa bilen hos närmaste BMW verkstad. Lycka till.
Nu är VR6:an såld. Tittar numera på 325 Touring. Sett att det finns även med 4x4 och det skulle passa mig bättre som är van med det och inte alls van med bakhjulsdrift (huga!)

Hur är 4x4 i BMW årsmodell 01-02 och framåt? Kör dom Haldex? Hur hållbart är detta system som dom använder?

/ Jonas
BMW erbjuder en mycket trevlig och mjukt växlande automatlåda (Steptronic). Helt rätt val. Jag vill aldrig mer ha en manuell låda.
3-serien är en fröjd att köra. Däremot erbjuder 5-serien mer komfort och större utrymmen. Två till karaktären rätt så olika bilar.
Bakhjulsdrift är inget problem. Den DSC som erbjuds är mycket bra i besvärlig väderlek. Jag har själv kört med framhjulsdrivning i många år och har inte saknat den under mina snart tre år som ägare till olika BMW-modeller.

Mvh
Mikael
Ok. Det man är rätt för är ju att det toksladdar och driftar på vintern. Men det är klart. Senaste gången jag åkte med i en BMW var polarens 86:a 320.
Hmm, det går inte att editera sin inlägg ??
Nix det går inte att redigera, något vi nog alla vill göra emellanåt.
Jag kom att tänka på en liiiiiten brist med E46 3-serien. Jag noterade att den hade en tendens till att spåra vid slaskigt underlag. Dock inte mer än min tidigare Volvo 855. Det var den enda bristen avseende körning jag upptäckte under mitt ägarår. I övrigt var det en fantastiskt rolig bil att köra, roligare än de E39:or jag senare ägt.

Mvh
Mikael
Du behöver inte vara rädd för "toksladdar", om det är en nyare BMW så har den troligen både anti-spinn(ASC) och anti-sladd (DSC)...
Men visst, det går ju att koppla ur... :)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Nåt som vore riktigt smutt är bensinvärmare. Antar att det kostar pluring att installera en sån, och dom lär väl vara sällsynta antar jag.
Vad tror ni om nån av dessa?

Länk

Länk

Länk

Den sista såg ju trevlig ut måste jag säga..
Nr 1
+sportstolar
-standardratten (i mitt tycke ganska tråkig)
-ska det där föreställa alufälgar...?

Nr 2
+sportratten
-standardstolar
-ska det där föreställa alufälgar...?

Nr 3
+sportstolar med helskinn
-standardratten

Sen är ju frågan hur mycket användning du har för navin...egentligen... :)
Jag valde mellan två väldigt lika bilar när jag köpte min fd 330ci, den ena hade navi och den andra hade M-paket II...jag köpte den senare och har inte ångrat det.

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Den här då?
Länk

Den såg ju fin ut, men den hade gått lite långt. Runt 10k känns som det är max nästan. Nu vet jag inte hur det är med BMW, men i vanliga fall brukar det ju komma fel runt 18-20k mil.
Kollade upp försäkring på 2 exemplar.

En 325 02:a skulle jag få ge 10.200/år helförsäkring

En 330 02:a för 10.500 / år.

Trodde det skulle skilja mer. Nu blev man ju sugen på en 330 Touring istället :)

Vad brukar föräkringarna ligga på ni som vet? Jag bor i en liten stad visserligen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
6700/år för en 330 Coupe auto-01 med 1500mil i storstad och full bonus. 19 skadefria år. Välj med fördel en svensksåld det ger lägre försäkring och ger en viss garanti att milen stämmer, många bilar på diverse mindre suspekta firmor kan vara milskruvade, bmw är så välbyggda att det inte märks direkt plus att de som gör det är skickliga på att dölja sina tilltag.
Rygga inte för mil utan gå på skick. Däremot kan du nog pruta rätt okej på den länkade 330an. Se till att testa ditt obejkt noga på en bra verkstad så har du bra underlag för prut dessutom. Kolla Begagnat och modellguiden till vänster här på stdfel som checklista för bästa möjliga köp.
Lycka till E46 är en vansinnigt kul bil att köra och äga.
Ut och provkör en 330 på nån firma så får du en känsla för det vi skriver om. Sen ta god tid på dig så ska du se att du får forumets hjälp att hitta en bra bil.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.