|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mocke Håll ögonen öppna för hösten är här och folk vill sälja sin bil nu efter sommaren. Switchtronicen känns inte slö utan den fungerar perfekt men m3 e46 smg2 är betydligt snabbare växellåda när det väl gäller om jag säger så. Vad jag oxå har märkt är att alpinorna är betydligt billigare i tyskland så håll utkik men servicebok är a och o. Det tråkiga med alpina (min modell och nyare 3 och 5 serien) är att dom saknar diffspärr. Lite tråkigare än m3 e46 för man vill säkert göra ett ställ eller två nån gång... Håll utkik efter bilar med dsc dom kan ha diffspärr.... Lycka till men stressa inte!!! |
|
|
Tja Har kollat upp lite försäkring. Svsåld 14 000 om året, likadan import, 17500 på trygghansa. 21500 för svsålda på folksam, vågade inte ens fråga om importen. Har inte bråttom, måste sälja min bil först, men det är så svårt. Folk vill bara byta eller tycker det är dyrt. Men vad ska man begära för en pedantisk skött bil med alla papper. Kan inte ge den för underpris??? Finns dsc från 99 års modell? Enbart stilrent!!!! |
|
|
tja Har läst o hört lite runt att b3-an brukar sluka mycket olja. Stämmer det och hur mycket är normalt då??? Enbart stilrent!!!! |
|
|
Första gången jag hör att B3 ska ta mer olja än "vanlig" e46a. Var har du läst det? Min gamla pärla: Länk |
|
|
tja har haft kontakt med en kille som har en. säger att den tar olja iofs så säger han att han har kört den riktigt hårt. Så detta stämmer inte?? Enbart stilrent!!!! |
|
|
Mocke; Dom drar olja det stämmer. Det är tydligen ganska vanligt att dom gör det. Kolla här Mockish Länk |
|
|
Jasså, vad ska man tro på då. En liter på 120 mil, det är helt galet juh!!!! Enbart stilrent!!!! |
|
Lars Jakobsson |
Vet inte, men låter helt otroligt... Min älskling: Länk |
|
Tycker också det är helt sjukt faktiskt,, |
|
|
Dom tar lika mkt olja som en m3/m5 . Och jag kan råda dig till och köpa en alpina , helt underbara bilar ! Kvaliten är snäppet högre än på en vanlig bmw ... är just därför en specifik alpina del kostar mer än bmw oginal . Köper man tex "motordelar" till en alpina så är allting rönkat innan det går till försäljning.. Dessutom är försäkrningen riktigt billig ! Jag betalar 1200 kr om året i helförsäkrning på mig själv (20 år ) Mvh Richard |
|
|
1200kr om året i helförsäkring???? En missad nolla? Har också hört från flera håll om hög oljeförbrukning vilket jag vid ett tillfälle diskuterade med Jarls Bilservice. Svaret var att dom ibland tar lite mer olja än normalt men att detta även gäller 3-litersmotorn i E46/E39 vilket jag själv märkt. Min 530 är den första bil jag haft som behövt oljepåfyllning två gånger mellan de ordinarie serviceintervallerna. Inga stora mängder dock... ___ //Ulf |
|
|
Men man bör tillägga att vid en sådan försäkring ska bilen användas som ett "hobbyfordon" och inte som en bruksbil , inte ens som en sk "sommarbil" ! Om det vid en olycka / skada visar sig att kraven ej har följts så är risken stor att ersättning helt uteblir ! Hobbyfordon = bil som endast används vid enstaka nöjesturer och resor till och från träffar och liknande. Om körsträckan på en hobbybil överstiger 6-700 mil / år då är det tveksamt om kraven för en försäkring uppfylls ! Hälsningar Ando Gunnarsson Försäkringsansvarig Alpina Club Schweden |
|
|
Japp kanske skulle tillagt det :) Men en alpina ska användas som entusiast bil tycker jag. Jag har dock folksam nu och betalar 700 :- i halvåret för helförsäkring och får köra upp till 4000 mil om året på den . Men min bil kommer endast ut i bland på helgerna , plågas i vardagen med en saab 900 2.0t :( Alpinan känns dock som en F1:a då när den får komma ut :) |
|
|
är det entusiast försäkring dett apå Folksam Är det egenom alpina klubben då Enbart stilrent!!!! |
|
|
Tja alla entusiaster Har själv en b3 -99 n14 (import) manuel , haft den i snart 1,5 år helt underbar bil, ------------------------------------------------------------------- min bil Länk ------------------------------------------------------------------- kostar ca 9500:- i försäkring för mig (helår helförs.).bor på landet iof. i stort sett alla slit delar är bmw orginal från olika modeller tex bromsar är 330d fram o 328/330 bak.inte så farligt att serva mao. drar olja gör dom, ca 1l /150-200mil beroende på kör sett drar min,pratat med andra b3 ägare och även alpina själva och det är tydligen normalt.bara att ha en flaska ligga i bilen och kolla oljan ofta. DSC finns inte på 99 iaf .tror inte någon e46 utom m3 har diffat trevlig kväll /Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.