AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
891

plastkulor, elle inte!?

Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Fick symptom som med all säkerhet borde var plastkulorna i vxl-lådan på min 540 för någon vecka sen. D.v.s backade på neutralen, slirade när man skulle iväg o.s.v.

Hade för avsikt att byta dessa så bilen skulle köras till farfars garage, på vägen dit märkte jag att lådan fungerade normalt i vinterläge. Testade då att köra igenom alla program på lådan ett antal gånger. Efter det har lådan fungerat helt perfekt. Ingen tendens plastkulesyndrom.

Kan det vara så att nån ventil fastnat i fel läge eller liknande och att det inte alls handlar om de omtalade kulorna?
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
byt i alla fall vet jag.... det ska jag göra, har 2 dunkar bmw original olja som står plus packning filter osv. och min växlar närmast perfekt fortarande... men är man manisk så är man :)

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Naturligtvis kan jag byta ändå, men det var inte det jag frågade om!

Så, finns det nån med lite djupare kunskaper i automatlådor som kan sägaom en felande ventil kan vara problemet och inte plastkulorna?

eller om det finns fler källor till fel?
opus
Hej Holmertz. Det kan vara så enkelt att det kommit in luft i ventilpaketet och då blir lådan knasig. Kolla upp om du måste fylla på olja eller om du har oljekylning så ingen av slangarna smygläcker. När man bytt olja i en automatlåda så brukar man köra på alla lägen för att få ut det sista av luften. Är förhoppningsvis inget alvarligare fel på den.

Lycka till.

opus
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Tack för ett konstruktivt svar Opus!

Ska läcksöka vid närmsta tillfälle!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.