|
|
|
|---|---|
|
Hallå kära bilägare! Jag har länge letat efter en e30 som passar mig, men det verkar vara knepigt. En uppsjö av vrak och annat finns. Men vart finns dom fina bilarna? Troligtvis i dom låsta garagen, hos dom som vill behålla dem? Eller? Jag har däremot börjat fundera på en fräsch Porsche 944:a nu. Trött på att åka "plastkvalité" = Opel. Så min fråga till er: Tycker ni man kan byta till ett annat tyskt märke, eller bör man fortsätta leta bmw för att bli accepterad? ;) (Viss ironi kan finnas i frågan). Ni får dock gärna komma med invändningar och kommentarer på ett byte av sådan här karaktär. Jag har inte levt i Porsche branschen, så jag vet inte vad det innebär. Har hört att servicekostnader osv. är relativt dyrt till Porsche? Som sagt är inte så erfaren... Att man kan underhålla en e30 för lagom peng har jag ju redan klurat ut......... :) Mvh //Fredrik | |
|
Köp en 944. Jag hade en 928 för ca 5 år sedan, lämnade in den 2-3 ggr på Porsche Center i Sthlm för lite olika fix. Kan säga att det kändes inte mkt dyrare än att ha sin Bmw på Bmw i Solna. Och snacka att man blir schysst bemött på Porsche Center "trots" att man bara har en gammal 928. Det var alltid handslag och de hälsar med ditt namn. Sen kanske det är lite överdrivet att lämna äldre bilar till märkesverkstad men jag hade trott att det var mkt dyare. Så köp en 944 du. Porsche är coolt, även fast det "bara" är en 944 eller så. Våga dock inte nämna 92... |
|
|
Min far sålde en 944 åt en bekant förra sommaren, givetvis var vi ute och körde den mellanåt. Vilken väghållning, grymt rolig bil att köra. Tyvärr hade den bara den lilla motorn och var således väldigt undermotoriserad. En 944S eller Turbo däremot måste vara en riktig körmaskin. Så jag kan bara hålla med tagge, är du sugen på en 944, köp en. Jag har alltid gillat utseendet, speciellt på 944, 924 ser väl tam ut och den håller än idag. Vi hittade många fina bilar till rimliga pengar när vi skulle försöka luska ut vad bilen kunde vara värd. Enda minuset är väl servicekostnaden, en större service kan lätt kosta 12.000 kr, att kunna göra detta själv är mer eller mindre ett måste för att kunna hålla bilen till en rimlig peng. /Fredrik |
|
|
Okej. Sjysst... Ja jag kan tänka mig att dom är riktigt roliga. Den lilla motorn? Är det den med 163 hästar då eller? Det är väl en sån det lutar åt, när man kollar ekonomiavdelningen. Hehe. Kan tänka mig att en turbo är mycket roligare, men dessutom mycket dyrare - right? Jo dom är snygga faktiskt. Haha. 12.000? Låter galet. Men oljor och sådär kan man väl byta utan större problem liksom. Kamrem/kamkedja och sånt kanske man hellre ska ha kvitto på från verkstad? Det kanske är värt det..? Hur som helst verkar det vara en sjysst bil. Ska dra med mig farsan och en kompis så fort det blir lugnare på jobbet, förhoppningsvis kan man ju titta på ett par stycken... ///Hälsningar Fritte |
|
|
Porsche 944 är en ruggigt underskattad bil. Den har till skillnad från många andra märken i det segmentet mycket hög kvalitet! Samt att den kostar flera gånger mindre i inköp än en 911. Man kan nog säga att 944:ans största nackdel är att 911:an finns som stjäl det mesta av glansen att inneha en Porsche. |
|
|
Okej. Ja jag kan tänka mig det, Stavros. På många låter det ju som att 944:an knappt är en Porsche. Men den verkar vara riktigt bastant som småkurvs-vägs racer, vad jag har hört? Jo precis, en 911 är ju inte att tänka på....... För mycket pengar för en färsking som mig på arbetsmarknaden. :) ///Hälsningar Fritte |
|
| Har en bekant som kör 944 turbo cab på sommaren, jag frågade om prestandan och svaret blev; -Tja, den spårar ordentlig när man passerar 200km/h... Själv har jag endast varit chaufför ett par gånger i en 911 turbo och jag håller på att spara till en egen... Har även en arbetskamrat som åkte 924, den är numera lekstuga & blomlåda med kommentaren "alltid retar det nå´n". | |
|
944 S2 utan turbo är den bästa om du vill slippa problem, kostar en slant mer men värd pengarna. Kolla vattenpumpen innan köp. En av de verkligt bra begagnade sportvagnar man kan köpa i övrigt :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Kolla också kamdrivningen mellan kamaxlarna (en liten kedja, som kan i värsta fall gå av) på 944or med 16 ventiler. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Kan nog stämma att det var en 163 Hk maskin i den 944 vi pysslade om ett tag. Ingen höjdarmotor precis, sävlig och utan karaktär, chassit är väl värt en starkare motor. /Fredrik |
|
|
Köp du en 944, men leta rätt på en fin, det finns många vrak därute. Alla Porschar är Porschar oavsett modell, dvs välbyggda med en kvalitet utöver det vanliga. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Aha. Många intryck. Men är 163 hästars motorn den "16 ventilaren" som tryggve pratar om? Hur kontrollerar man att den "kedjan" är okej? Ett servicekvitto eller kvitto på reservdel är ända sättet eller? Är 944:an så slö som den beskrivs? "Sävlig utan karaktär"?.. Den borde väl gå bättre än en 100 hästars opelmotor eller? ;) Förstår ju själv att det är roligare med en turbo eller en "s", men som sagt - ekonomin stämmer inte överens med mina önskemål alla gånger. He-he. //Fredda |
|
|
Länk / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Man har absolut inte tråkigt bakom ratten på en 944, men detta är på grund av den superba väghållningen. Givetvis är motorn bättre än en 100 Hk Opelmotor, men jag hade velat har mer pulver under luckan. Det är ju oxå möjligt att just detta exemplar som var kört av en äldre dam sedan den var ny, inte presterade maximalt. Alla bilar jag ägt har gått bättre och bättre ju längre jag haft dem, värst var en Audi som var riktigt trött i början, men efter några månader så lossnade det. Leta upp ett fräscht exemplar och be att få provköra, det är enda sättet för dig att få veta om du är nöjd med 163 Hk motorn. /Fredrik |
|
|
Bra länk där Ufo. Kikade lite förut innan jobbet, ska ta och läsa lite mera på den där länken. :) Fredrik M: Ja det var så jag trodde. Hehe, jo det kan jag tänka mig. Bilen brukar ju gå ungefär som man har kört den (under en längre tid)... Känner igen det där. Okej. Ja det är nog det ända vettiga. :) //Frigge ///Hälsningar Fritte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.