AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.903

Måste jag besiktiga om en bil som varit avställd sedan regbes juli förra året?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag regbesiktade E30:n förra året i juli. Den ställdes inte på sedan dess.

Vad händer nu när jag ställer på den? Måste den besiktigas direkt eller när "slutsiffra 7" perioden kommer?

I så fall blir det knasigt, jag menar, om jag ställer på den nu och ska bes. i november, då har jag inte hunnit köra ett år. Lite orättvist.

Den har ju inte gått 1 meter sedan regbes. (förutom till station o hem)

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den ska besiktas i sin ordinare inställelseperiod, oavsett om den varit avställd och oavsett hur långt den gått. Att en bil inte rullat alls på över ett år är absolut ingen garanti för att ingenting hänt, snarare tvärtom. Många detlajer på en bil mår sämre av stillastående än måttlig användning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Bilen måste vara besiktad o skattad innan den får användas...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Bilen är ju besiktigad innan användning, den har ju besiktigats och ställdes av. Sedan kan det ju diskuteras Jeppe, den har fått en hel del kärlek under stillastående... men vi får se, lappen kommer väl när den kommer...

Ska bli roligt att se hur de bedömmer på t.ex. spindelled, den har ju inte gått nåt. Men allt är relativt (även besiktningstekniker).

Tack för svar i.a.f.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Menar bl.a. att hjullager, dämpare (lagom upppallad), leder mm. de blir ju knappast mer slitna. Sedan finns det annat som t.ex. bromsok som inte mår bra av stillastående. (jag har dock kört den lite lite på hemlig väg :-)

Hursomhelst, inget att hänga läpp för, har ALDRIG blivit underkänd (förutom vid regbes. pga. dragkroktintyg) på mina 13 år som bilägare. Hoppas det fortsätter så!

Mvh:

Zoltan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FD-Ormen: Om du med "lappen kommer väl när den kommer" menar en kallelse så kommer du att bli besviken, kallelsen skickas inte ut om bilen är avställd. Kallelsen för slutsiffra 7 gick ut för fem månader sedan.

De detaljer du nämner t.ex. hjullager och leder i framvagnen kan mycket väl vara i sämre skick nu än när du ställde av bilen. Ett mikroskopiskt hål på tätningen till en spindelled som släppt in lite vatten kan mycket väl leda till att leden blir underkänd efter ett års avställning. Om leden istället får jobba varje dag håller den mycket längre.
Likadant med ett hjullager som släppt in lite fukt eller fällt ut kondens under avställningen, lagerbanan kan hinna rosta rejält på ett år med missljud i lagret som följd och ett förtida slitage som ett brev på posten när det sedan används igen.

Nu är detta naturligtvis bara saker som KAN hända, ingenting säger att så är fallet med din bil. Jag precis som du hoppas självklart att det går bra...

Jeppe

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nä Jeppe, den kan inte gått ut fem månader sen, den var ju bes. i juli förra året, vilket bör betyda att årets sista inställelsemånad är ju nov. Sk*t samma, det kom en fjuttig lapp (utan kod mm) att jag måste besiktiga senast nov. bara en mening på en blå lapp = telefonkö!

Hoppas också det går bra, annars får man meka! Och det gör jag så gärna!

Visst kan det bli så, allt kan ju hända. Inte ens nytt gummi är tätt om man kollar på atomnivå!

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Härligt!!! Vad glad man blir, den gick igenom med stort beröm! igen. Kolla värdena, inte dåligt för en 14 åring med 17' mil på nacken.

Länk

Mvh:

Zoltan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skönt att det gick bra :)

Jag ska in med min M535:a i morgon,får se hur det går.
Nu står mätar'n på 38600mil :),brukar aldrig vara några problem ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ajdå...Gick ju inte så bra för mig på bilprovningen.

Fick några tvåor,dels>>>Spindelled,främre,undre,båda sidor,glapp+Styrarmslagring,höger,glapp..

Hmm..undrar dessutom varför det inte är "samma språk" överallt på dessa prylar.

Tycker "alla" använder olika benämningar på detta.

T.ex "styrarmslagring,höger glapp"...vad menas?, är det hjälpstyrarmslagringen eller är det bulten som "lossnat" som håller denna i andre änden s.a.s.?

Sedan så "Spindelled,främre,undre,båda sidor,glapp?
Man kan man ju undra vad dessa är för stag/leder(tur jag var med så jag såg vilka han menade :))

Lite funderingar bara...
Någon standard vore väl inte helt fel att ha på iaf mesta möjliga prylar(iaf runt framvagnen tycker jag)...Jaja.

Mvh Janne.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Janne T: Anmärkningarna du fått är korrekta enligt Vägverkets nomenklatur som ligger till grund för Bilprovningens "språk".

Glapp i styrarmslagringen är glapp i lagringen, inte fastsättning bristfällig. Höger styrarm på en vänsterstyrd bil kallas hjälpstyrarm, men den korrekta benämningen är höger styrarm.

Spindellederna kan benämnas som antingen övre/undre eller främre/bakre, vill man vara extra tydlig kan man använda båda benämningarna samtidigt. I ditt fall kan man alltså skriva anmärkningen som "främre spindelled", "undre spindelled" eller "främre-undre spindelled", alla tre benämningarna är korrekta...

Jeppe

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jesperado>>>Ok tack!,förstod att det var någon form av standard som SBP använder ändå :)

Undrar ändå varför inte BMW eller för all del andra biltillbehörsfirmor/butiker inte har anammat samma nomenklatur?
Heter ju där t.ex bärarm,casterstag,hjälpstyrarmslagring osv...Man får nästan alltid "checka lite extra" för att vara säker på att man får rätt grejor,kan nog lätt bli fel ändå(tycker jag).

Tack igen,alltid intressant info från dig "Jeppe" :)

Mvh Janne.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hur är det om man ställer av bilen över vintern? vad kostar försäkringen under avställningen? betalar man typ allt utan vagnskada? om ja ställer på den i april å den ska besiktigas i januari, går den besiktiga efter perioden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.