|
|
|
|---|---|
|
Jag hittade en sida med en 750 dubbelturbo så om någon är intresserad så kolla här: Länk Denna stylig kanske inte passar alla men jag gillar den: Länk Språket kan jag inte, men man kan kolla på bilderna! /Mats J | |
|
Länk På sista sidan så har tjecken hittat dit, dessutom en trevlig film på en E30 med V12! Mvh |
|
| Dubbel stressfläkt eller inte, Den var helvetes ful iaf. Ser ut som alla riskokare som rullar runt i stan. BLÄ! | |
| skulle vara kul med en sleeper..en som ser orginal ut men går så in i helvete :D... någon som vet hur mkt hk dem har?? | |
Paap Reeder |
... håller helt med Infinite! Behövde gratis soppa samt dubbel övertidsersättning om man skulle behöva rulla i kring i den. Vet inget om turbo men för en total novis "ser" det litet konstigt ut med ett längsgående grenrör 7-12. Original sitter det ju två st för bättre andning. Är det meningen att turbon flåsar ut även 7:ans avgaser?? På en sugmotor skulle man tappa 30% med den konstruktionen. Motorbygget kanske är mer till för syns skull - precis som exteriören - än för att få bra värden på veven ... MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... men å andra sidan så har jag inte lyckats åstadkomma just nått av allt det som visas på bilderna ... MVH /// Paap R |
|
De har gjort den enklaste installationen av turbo. Det optimala är ju att alla rör från grenröret ska vara lika långa och helst så ska man ta hänsyn till avgas pulserna med. |
|
|
Nu kan jag inte svara för tjeckens bil men jag har pratat med honom och hans motor är en kopia på en motor byggd i USA, den bromsade strax under 450 hk, se länk till bromsningen: Länk Länk Inte gjort för syns skull alltså. Det är jag som bygger den svenska 750TT på Lazzat-forumet, det där med grenrörens utformning är inte så kritisk som många tror. Visst kan man anpassa och räkna på avgaspulserna och bestämma rördiametrar, rörlängder och kollektorvolymer osv på ett vetenskapligt sätt, men det ger inte så stora vinster när man inte ska öka effekten väldigt mycket. På 750in är det dessutom så trångt att man inte kan ha några optimala grenrör utan att modifiera karossen rejält. Turbon "flåsar" inte direkt ut några avgaser ur grenröret, det uppstår snarare ett tryck i grenröret då turbons avgassida blir en restriktion i flödet. Värmen och till viss del avgasflödet omvandlas till rörelseenergi som driver kompressorsidan som i sin tur tvångsmatar motorn med luft. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
"Byggsatsen" som snubben i USA använde :-) Länk *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Jevlar, den där reflexrampen var ball, är den original? Isf, var kan man få tag på en sån? Den fick till lyxlokomotiv-looken riktigt bra. |
|
Paap Reeder |
... hm ... Juhas kit till 745/E23 plockar ut 390 ur en m30:a. 450 ur en 12:a verkar litet "snålt" resultat ... men andra prylar på M70 kanske inte pallar för mer. (OBS ... vet inget om turbo utan tittar bara på jämförande siffror ...) MVH /// Paap R |
|
Jag har räknat ut (lågt räknat) att jag kommer att hamna på ca 450 hk vid 0,7 bars laddtryck. Med de aggregat jag har valt är det inga problem att ladda det dubbla! Det skulle ge i runda slängar 600 Hk. Vill inte ladda mer tilla att börja med då jag tror att vxl-lådan kommer att explodera! Skulle gå att plocka 4-siffriga effektsiffror ur motorn med lite mer modifikationer och större turbos. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| Galant, Jag gillar ditt forum skarpt! Tycker som sagt att 450 hk med 0.7 i laddtryck låter i underkant, men det är ju bättre att hålla låg profil tills man har fakta att visa. Har funderat på om STS har fog för sina stora ord om aktermonterad turbo. Länk Fördelarna när det gäller montering på bilar med välfyllt motorrum som våra är ju uppenbara. men fungerar det? | |
| Hade inte BMW en IMSA-racer (batmobile) på 900hk baserad på 70-talets 3,0? Dock borrad till 3,5 och en 24v topp, även något liknande i M1, men ändå!! Brum brum tut tut... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.