AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.002

Sportstolar i E32.

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Funderar på att stoppa i sportstolar i min 740 -93.
Anledningen är att komma ner lite. Jag är 2m lång och har taklucka i bilen(som tar plats).
Nu undrar jag om det är någon i detta avlånga land som har en E32 med sportstolar och taklucka och som är närmare 2m.
Kanske man kan få reda på hur mycket man har kvar till taket innan man slår i huvudet. Alternativt om man kan få provsitta en sån bil för att kolla om det blir någon skillnad.

/SF
Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
Bör inte vara något större problem. Stolen går att sänka tämligen rejält. Jag är 187 cm och kan med stolen i lägsta läget åtminstånde ha en rejäl halmhatt på mig....(det är värre för mig med bredden på sportstolarna!)

mvh Håkan
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej Håkan

Skulle uppskatta om det gick att provsitta din bil någon gång om man har vägarna förbi. Sen gäller det att hitta två säten som passar också, det blir inte lätt.

MVH
Sven
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har också sportstolar om du vill testa, och åker förbi Borås.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
När det gäller att hitta stolar, så verkar det som att framsätena från E34 är samma, så då finns det ju lite större chans att hitta några.

/Mats J
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Själv är jag 202, har el-standardstolar och taklucka. De manuellt inställbara stolarna kan man inte sänka och skjuta bak så mycket som de elektriska. Jag har extremt bra höjd kvar och extremt bra skjutmån när bara jag kör. Tyvärr får man inte ner ens ett mjölkpaket i baksätet då så ... skämt åsido, om jag hade varit du skulle jag också leta efter elstyrda standard som ett alternativ.

mvh,komfortnissen
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Komfortnissen: har du taklucka också?

Är det någon skillnad på komforten i stolarna?

Kanske någon med sportstolar som vill byta till komfortstolar?

/SF
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Jodå, taklucka har jag och det tar ju bort en del. Du menar om det är nån skillnad mellan de elektriska och de manuella, antar jag och isåfall, nej, min kropp säger mig att det är samma stol. Dock har jag även elektriskt svankstöd i min och även om det extra svankstödet inte hamnar där min svank sitter (vilket svankstöd på vilken bil eller vilken stol öht gör det ?) så är det stor skillnad gentemot stolar utan extra svank. Jag har aldrig provat sportstolarna men något säger mig att de inte alls passar storväxta. De måste väl ha extra höga sidostöd och sålänge man är proportionellt bred som lång, tror jag de är alldeles för smala. Så har sportstolar i andra bilar varit iallafall. Det blir som att man sitter ovanpå sidostöden istället för mellan dem. Blodstörtning i häcken, typ...Och möjligheten att förlänga lårstödet är bara ett skämt när man som vi har knäna halvvägs uppåt vindrutan.

Förresten, komfortstolar kallas väl inte E32s stolar, bara E38 ?

Det är problem att vara lång och hitta bil som passar. Än så länge har jag inte hittat den ultimata. E38s komfortstolar är bättre än E32s men t.ex. den ställbara överdelen på dem som jag antar är tänkt att anpassa axelstödet hamnar för oss nånstans mitt på ryggen...Att nackstödet hamnar mellan skulderbladen känns inte helt tryggt mot whiplash heller.

Om jag hade varit du och inte hittade i första hand eloriginal m. svank skulle jag nog bara prova hejvilt på en välgödd skrot och ta den bästa förarstolen oavsett märke. De flesta går säkert att knö in med lite ombyggnad. Spara din gamla stol till en ev. bilförsäljning så du kan återställa bilen till att passa underväxta igen.

mvh,komfortnissen
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag som är 193 cm nuddar takluckan i i E32an (med elstolar), i min takluckelösa E34 (med manuella stolar) har jag däremot bättre utrymme för vågade frisyrer ;-)

Jag har inte fått uppfattningen av att elstolarna skiljer sig geometrisk från de manuella, däremot har jag känslan av att sportstolen går att sänka mer - men jag kan ha fel.

Att byta stol till ”vad-som-helst” avråder jag bestämt ifrån, då det ligger mycket krocksäkerhet i stolskonstruktionen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, lustigt nog har jag också en takluckelös E 34 men för att öht taget kunna komma in i den bilen måste jag fälla bak ryggen ordentligt, annars måste jag böja huvudet när jag kör....konstigt att vi kan uppfatta så olika, såvida BMW inte har bytt utförande på stolar och årsmodeller vad gäller ställbarhet.
Men det är bara mätstickan som kan avslöja sanningen !
Jag roade mig med att mäta två mått på 750n dels avståndet från sittytan i vinkeln där den slutar mot ryggen, lodrätt till taket, dels avståndet från samma vinkel längs sittdynan fram till gaspedalen i en vinkel över slutet på dynan så kan vi ge s.frejd två mått att jämföra med. Stolen i max ner och max bak. Mitt ryggmått blev 95 cm och benmått 114. Tillsammans gör det 209 cm. Ryggmåttet blir ju mer när man belastar stolen förstås, men jag tror inte att det finns många bilar som kan matcha det totalmåttet.

E34n är inte hemma nu så den får mätas senare.

Vad gäller krocksäkerheten så sitter väl de flesta stolar fast på fyra punkter i golvet endast och förutsatt att man väljer stol bland "premiumbilar" kan jag inte tänka mig att Mercedes, Audi, Saab, Volvo o.s.v. skulle göra mindre säkra stolar.

mvh,komfortnissen
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Människor är olika byggda, min far som är 5 cm kortare än jag har huvudet närmre taket. Jag får alltid vinkla ner backspegeln när jag sätter mig i en bil där han kört, dessutom brukar jag få skjuta tillbaka stolen lite.

Många stolar är helt säkert bättre än BMW:s, men att montera dem i en annan bil kan bli fel. Tänk på att bältesinfästningen ser olika ut och att en del är konstruerade för att ge vika vid en viss belastning, Det finns oftast bältesförsträckare som skall fungera ihop med stol, bälte och airbag. Vissa bilar har bältessträckaren i rullmekanismen, andra har det vid själva bältesslåset. Att blanda dessa konstruktioner kan blr helt fel, jag hoppas du förstår hur jag menar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Tack för svaren även om jag inte blev speciellt klokare, för ni har likadana förutsättningar men får olika mycket "luft" kvar mellan tak och huvud.
Sen är det så typiskt att alla ska bo så förtvivlat långt bort, för det bästa är ju att prova själv. Man vill ju inte kosta på andra säten om inte resultatet blir som man önskat.
Sen när jag undrade om komfortskillnaden så menade jag faktiskt skillnaden mellan sportstolar och mina nuvarande som jag kallar komfortstolar (vet inte vad de kallas för). Förmodligen har komfortnissen rätt i att man kanske inte sitter så bra i de när man är lång men det vet man inte förrän man provat.

/SF
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, självklart förstår jag hur du menar Erik. Det var otydligt formulerat från min sida, förutsättningen att byta stolsmärke är förstås att det inte påverkar säkerheten. Tidigare har jag mest kört såna bilar där "bältesförsträckaren" har bestått av en säkerhetsnål eftersom längdjusteringen pajat. Och i de kategorierna finns det inte så många säkerhetsaspekter att ta hänsyn till.
Tar man reda på ordentligt hur allting fungerar så borde det sen inte vara omöjligt att byta.

Men du s.frejd, skulle du inte kunna mäta samma mått som jag gjorde så har du i varje fall en början när det nu är så många mil emellan ?

mvh,komfortnissen
Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
S.Frejd: Du är alltid välkommen att höra av dig om du vill prova! // mvh Håkan
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej komfortnisse

Mina mått var 112 cm respektive 93 cm så det är en liten skillnad ändå.
Kan ju börja leta efter elstyrda säten i grått skinn också.

Håkan W: Har du sollucka? Då kanske du kan mäta enligt komfortnisseprincipen så man kan jämföra.

/Sven
Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
Jo, jag har sollucka, ska mäta enl komfortnisseprincipen och återkommer!

mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.