|
|
|
|---|---|
Thommy |
Tjo, har fått ett litet problem att grunna på. När man kört en stund och motor och låda har kommit upp i arbetstemperatur så kan det ibland bli så att, när jag bromsar in för t.ex. ett trafikljus och bilen rullar sakta sista biten innan det slår om till grönt och jag trycker på gasen så går inte ettans växel i direkt utan den slår i växeln senare när varvet kommit upp lite. Detta händer inte alltid men aldeles för ofta. Har inte kollat oljenivå, går ju nästan inte heller utan att gå under bile, finns ju ingen sticka. Den läker i allafall inte när den står i garaget. Jag har väl för mig att lådan styrs elektroniskt och det finns väl inga av de berömda plastkulorna i den. |
Thommy |
Var det ingen?? som hade nån teori om detta fenomen? |
|
jag har ingen teori men likadant symtom.jag har en ford 2,9 med automat den vxlar likadant efter en totalrenoverng av lådan för 6år sedan. möjlig teori kan vara olje nivån i lådan ej räcker till vid vissa situationer. om man tex kör lite sportigare så skvalpar oljan runt lite.så att turbinen inte får tillräckligt med olja eller så räcker trycket inte till. en tanke det kan vara dags att byta olja/filter i lådan.för en bättre funktion schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Om jag inte har fel nu så sitter det samma låda i min 530iA -93. Jag har inte problem med ettan men väl med trean. Se Länk Mina problem uppstår också vid driftsvarm bil och jag har ännu inte funnit någon lösning på problemet. Men jag ska kolla upp det där med luftmassemätaren som jag fick tips om i länken då jag har möjlighet att testa en från en svågers bil. Ska också boka tid för diagnos imorgon. Här är en till som jag också Länk som jag fått tips ifrån. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
Thommy |
Ok om jag är rätt ute nu så är väl vxl-lådan elektroniskt styrd så det innebär att det kan vara "programvarufel". Att oljan skulle kunna blaska runt tar jag som förga trovärdigt då en automatlåda inte har något större tråg, utan oljan går väl runt hela tiden. De berömda plastkulorna finns väl inte i denna lådan. Där emot kan väl ett byte och rensning av eventuell sil eller filter vara på sin plats. Har hittat nått inlägg i forumet ang. oljans kvalitet. Ska tydligen vara nån form av "lifetime warranty". Men om man nu byter vart hittar man rätt olja, inte Biltema väl?? |
|
Det finns en box till motorn och en till lådan. Bägge sitter framför höger A-stolpe. Kan säkert bli fel om de inte lirar ihop av olika skäl. Det ska sitta en plåtskylt på växellådan om vilken olja som ska användas. Själv har jag ingen "life-time" olja i min men det innebär ju ändå att vissa krav ska uppfyllas, ATF 11B. Jag tror du t.o.m. kan gå in på ZF´s hemsida och kolla ALLA oljor som är godkända till deras lådor. Jag har i alla fall sådana papper liggandes som föregående ägaren printat ut. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
Thommy |
Tack för tipsen, jag får gå vidare med detta. Hör av mig om jag hittar något fel eller annat konstigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.