AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.706

Dålig Radiomottagning

Hej !
Jag har väldigt dålig radiomottagning i min BMW 523i touring års 98 och med en business CD/stereo.
Jag har provat att byta antennförstärkaren vänster bak och kontrollerat spänningen dit 12V, bytat ingående ISO antennkontakt i radion men utan framgång.
Om jag tar ut antennen ur stereon och stoppar en skruvmejsel som jag håller i så blir mottagningen mycket bättre.
Jag har också mät upp den tjocka antenn kablen och det verkar ok.
Min fråga är nu följande, det finns 3 st antennkontakter i antennförstärkaren, den tjocka kabeln går fram till stereon likaså den som är märkt ZF men den tredje kabeln märkt ADM754 vad används den till ?
Finns det ytterliggare en antenn ?
Kan radiodelen felaktig och därför vara okänslig, Det är samma på alla banden.
Det sista jag gjorde var att koppla in en lös bilantenn till radion och mottganingen var bra vilket borde innebära att radion är ok.
Är det någon tapper själ som vet för jag börjar bli förvirrad !!
Vänligen
Göran

sy
208
sysav
540iA Touring-98
Jag har samma problem. Upptäckte att antennen i sidorutan är sönder kolla med att "ringa" in den

Hej !

Tack för ditt svar men vad menas med att ringa in den ??

Felet verkar helt klart ligga i själva antennen (trådarna i rutan) eller i förstärkaren.
Syna trådarna i rutan noga för ev. avbrott eller skador. Det finns lite varianter på antenner, det finns många funktioner i trådarna, AM-FM-radio, TV, mottagare för nyckelfjärr osv. På sedanmodellen finns en liten öppning på en av slingorna, inget fel, kan inte säga om Touring har samma layout på trådarna.
Även kablaget mellan trådarna och förstärkarboxar kan behöva kollas upp. Det går helt riktigt två kablar till stereon i ditt fall, ZF (zvischenfrekvens) är till för diversityfunktionen på radion.

FP
Tack för ditt svar !
Jag har synat trådarna och i den ena tråden så är mycket riktigt 3-4 öppningar med jämna mellanrum men jag kan inte se något fel på den. Är det en traditionell T-antenn som sitter i rutan ?.
Vet du hur man kan mäta den ?

Göran

Nja, ingen traditionell antenn, ser trådarna riktiga ut så ligger felet sannolikt i förstärkare eller kablage. Det bör sitta en box på varje sida i bilen, iaf på sedanmodellerna.

FP
Provade att ansluta en lös kort kabel till ingången på förstärkaren och mottagningen blev bra. Ohm därefter kabeln från kontakten till anslutningen på sidorutan också den var hel. Detta innebär enligt min slutsats att antennen i sidorutan mycket riktigt är trasig.
Jag tittade på den med ett förstoringsglas men kan inte se något avbrott men däremot en liten skada på ett ställe, men den är inte av.
Finns det något sätt att reparera antennen eller behöver man byta rutan.
Någon som vet vad det kostar ?

Mvh
Göran
Det finns repsats för värmetrådar i rutan, funkar troligen även med antenntrådarna.
Kolla speciellt noga just där kabeln går över i fönstertrådarna. Du har förmodligen trådar på båda bakre sidorutorna i Touring, och därmed även en elektronikbox på båda sidor.

FP
Hej igen !
Jag har bara trådar i vänster baksidoruta och bara en förstärkare vad jag har kunnat hitta.
Det är väldigt trångt där sladden övergår till fönstertrådarna, kan man ta loss rutan eller är den hellimmad ?
Vem säljer repsats för värmetrådar ?
Mystiskt eftersom du har ZF-utgång (diversity) på din förstärkare, det bygger på två halvor i antennsystemet, brukar då vara på varsin ruta i Touringmodellerna.
Repsats just för bil vet jag inte vem som säljer, kanske Micro eller Biltema, annars kanske ett besök på verkstad är bättre. Om felet är lokaliserat och frilagt så bör det gå snabbt. Repsats för kretskort med ledande silverlim osv kan också vara en möjlighet. Kostar en del, knappst lönt att köpa för en enda reparation.

FP
tack för ditt svar !
Finns det något sätt att tillverka en egen provosorisk antenn bara för att vara säker på att det verkligen är antennen.
Jag har för mig att jag läste något sådant på detta forum men kan inte hitta var det var.
Enklast är nog att ta en vanlig kontorstejp och lägga en tunn ledare mitt på tejpremsan. Tejpa i kanten på rutan, total längd c:a 80cm, anslut till mittstiftet i uttaget för den ordinarie antennen på förstärkaren.
Liknande antenner såldes förr, går att montera ganska diskret på rutor.

FP
Hej igen !

Jag provade att koppla in en tunn sladd till det övre stiftet på antenn förstärkarens ingång ( den som ansluts till det dipolformade slingan i rutan)
med den längd som du angav och tejpade den i nedan kant på rutan.
Resultatet blev bra, funderar nu på att göra en liknande design som den som finns i rutan och punktlimma den, någon som har provat ?
Man kan ju också köpa en ny ruta för 5300:- men det blir en oerhört dyr antenn.

Nja, om inte trådarna är allför söndertrasade så bör det gå att laga. Jag har inte detaljstuderat just touring men nästan alltid ligger avbrottet i anslutningen mellan rutan och kabeln som går till förstärkaren. Även inne i kontakten som gängas fast i förstärkaren kan det bli avbrott, den är väl iofs inte öppningsbar kan jag tänka mig. Kabelstumpar med kontakt kan man hitta på en skrot, det bör vara samma även på äldre modeller.

FP
he
13
hempe73
528 Touring -97
Jag har problem med min radiomottagning i min 528Touring -97. När jag tog loss plastkåpan vid bakre sidorutan så visade det sig att tidigare ägare har klippt av antennkabeln och kastat kontakten. Se bild på länken. Är det någon som vet vad för sorts kontakt det skall vara och var jag kan köpa en?
Länk

Mvh Henrik
Enklast är nog att gå till en bilskrot och köpa en kabelstump med kontakt och skarva.
Själva kontakten är pressad fast på kabeln och går inte att öppna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.