AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.641

Hur ska man stå ut med M30:n?

Sida 2 av 2
Paap Reeder
... skulle jag koppla upp mig på en dylik apparat skulle man säkert inte ens våga starta ...

MVH /// Paap R

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hehe :) Faktum är att stetoskopet fungerar mycket bra. Man hör precis vad det handlar om för ljud. Man hör tillochmed lagrena som mal i motorn. Och man blir inte döv på köpet, även om man pillar på en högtickande m30 :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Grymt, så får grannarna fundera vad man gör i garaget egentligen...
Ska köpa ett i födelsedagspresent till mig själv.
Be
10
Bengt_735
BMW 735i -91
Jaha, så var tickandet tillbaka igen då!

Jag studerade kvittot från renoveringen av toppen och hittar bl.a 12 st vipparmar men några excentrar finns inte specade. För visst säljs väl excentrarna separat och ingår alltså inte i vipparmarna?

Min tanke är då att man använt excentrarna från de gamla vipparmarna i vilka det uppstått/funnits s.k. platåer vilket gör att excentrarna letar sig tillbaka till sitt gamla "inkörda" läge en tid efter justeringen.

Vilket åtdragningsmoment skall man dra låsmuttrarna till excentrarna med? Tyckte att jag drog dem så hårt som kändes vettigt - drar man för klent kan man ju annars tänka sig att de vandrar iväg till ett felaktigt spel.

Överväger nu starkt att köpa en uppsättning nya excentrar och montera. Förutsätter att bytet inte kräver demontering av vipparmarna.

BMW 735i -91, Calypsoröd
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det kan vara en bra ide att byta excentrarna och dom går alldeles säkert att byta lätt! Dom ingår normalt inte när man köper vipparmarna.

Jag brukar inte dra fast excentrarna speciellt hårt efter att ha dragit sönder gängorna en gång på ett ställe. Dom skall dras 0,9-1,1 kpm (9-11 Nm) vilket inte är mycket.

Per L
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Då jag renoverade min topp (pga oljeröret) bytte även jag excentrarna. Fanns synliga slitskador på dom gamla. Har inte haft något problem med tickande topp.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Glömde en sak.
Det är inga problem att byta excentrarna på plats.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.