|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tog 100 mil föresten till öland t/r i somras med 523 touring -00 på en tank (70l) Detta får väl ändå räknas som godkänt då jag även körde lite stadskörning på ön också..:)... Använder farthållaren VÄLDIGT mycket kan tilläggas. |
|
|
Btw.. Låg och pressade 523an (E60n) riktigt hårt en dag... Det är ju automat i den... Smiskade den riktigt mycket och låg och snittade på 1,2-1,3 l /mil... Men då körde jag både stan och landsväg... Järnet vid alla rödljus osv... |
|
|
beemw: Ja asså det kan ju bero på att du kanske åkte i prick 50 km/h och då har mig veterligen automaten 2:an i. Men ökar man till 60 km/h så slänger automaten i 3:an och förbrukningen sjunker markant. Samma kring 90 km/h...... bättre att åka 95 km/h än att åka 85 km/h för mig. mvh |
|
rsarits |
Hej alla, Jag vet inte hur ni kör, men jag har aldrig varit uppe i mer än 1,2l/mil med min 530 -95 med automat. Jag kör ganska hårt. Den har gått 29980 mil, varav jag kört 12000. Inte ens i 200+ genom Tyskland kommer jag upp i era siffror. |
|
Hej! Carl L: Allt över en liter i snitt för mycket??? Detta beror ju helt på hur/var/vem som kör.... Dessutom är det snack om REN STADSKÖRNING här, aven en toyota corolla drar en liter eller över i ren stadskörning med mycket kallstarter. Nu snackar vi en bil med 170hk som väger oppemot 1700kg+ med passagerare och automatvxl...... beemv: Det låter onekligen som för mycket. Dock har du gett lite knappt med info om hur du gick till väga.... 1) jag antar att du nollade färddatorn vid start, första 4-8km(ca) efter kallstart så är förbrukningen hög, och om du har stått på tomgång när du släppte av passagerare så drar den upp snittet, kan hända att färddatorn inte hinner med att justera forbrukningen ner på två mil (den mäter ju inte helt i realtid/vid vissa avståndsintervaller har jag förstått. 2) 2 mil är ganska kort egentligen för att mäta forbrukning egentligen. 3)har du någonsin mätt förbrukning genom tankning??? dvs tanka fullt+nollställ trippmätaren - kör tills tanken är så tom som möjligt - tanka fullt. då räknar du förbrukining= tankade liter/antal mil i trippmätaren. Detta ger mycket mera pålitlig resultat - det kan ju vara fel på kalibreringen på färddatorn..... att felsöka en modern bil är ju ganska datorberoende, så ja du behöver att få utläst felminnet för uppenbara fel, sen om det inte ger resultat så måste man klia sig huvudet och ta på tänkarmössan. visst finns det oaukt. verkstäder som har diagnosutrustning, och du kan t.om köpa mjukvara själv så du kan läsa av felminnet själv m.ha en vanlig dator. Det gäller bara att hitta en kompetent verkstad(därmed inte sagt att aukt.BMW alltid är kompetenta....) MVH: Sakke |
|
|
DrSakke, "3)har du någonsin mätt förbrukning genom tankning??? dvs tanka fullt+nollställ trippmätaren - kör tills tanken är så tom som möjligt - tanka fullt. då räknar du förbrukining= tankade liter/antal mil i trippmätaren. Detta ger mycket mera pålitlig resultat - det kan ju vara fel på kalibreringen på färddatorn....." Precis vad jag gör just nu, har kört bilen tills reservlampan tänds - tankar fullt och kör tills reserven tänds igen ett antal gånger. Då borde jag veta rätt så bra vad bilen förbrukar mha hur jag kör dagligen. Tack för tipset, återkommer i ärendet. //beemv |
|
| men om de luktar soppa om bilen när man öppnar takluckan under färd så tror jag ganska säkert att det är någon slang som har krakelerat eller helt enkelt läcker i motorummet. Kolla det med motorn igång. Syns nog bäst vid kallstart, de gjorde de på min iaf | |
|
Min 530 Steptronic drar inte så mycket på långa vägar... Jag har 2 mil enkel resa till jobbet, stad, landsväg, motorväg. Till och från jobbet drar den ca. 1,1-1,2. Långkörning drar den runt 0,9 och jag kör inte speciellt snålt... =) MVH Christofer |
|
Transocean |
Min 530i 93:a (med manuell låda) drar lätt 1.6 - 2.0 i stadskörning. Med stadskörning menar jag centrala delar av Oslo eller Göteborg med mycket köer, trafikljus, uppförsbackar. I vanligt motorvägskörning 140-150 km/h drar han litern. Den lägsta uppmätta förbrukningen jag har haft var 5.6 liter från Uddevalla till Göteborg. Kom från oslo och skulle till gbg och hade skitit i att tanka i Norge pga soppapriset. Tänkte tanka i uddevalla i stället. 50 meter ifrån macken i Uddevalla får jag soppatorsk, lyckas att rulla fram till pumpen. Då upptäcker jag att jag har glömt plånboken hemma i norge. Jag hade inga kontanter och inga kort. Det enda som fanns var en massa svenska ölburkar jag skulle panta i gbg. Pantade dom i uddevalla och fick mynt som räckte till 5.6 liter bensin. Sen var det bara att sätta igång och åka bakom en långtradare fram till göteborg. Där kunde jag låna pengar och fick fyllt upp tanken. Summan av kontentan är att förbrukningen varierar väldigt mycket med förändrade körföhållanden. Din förbrukning i stan är helt normal. Apropå bensinlukten kolla bränsleslangarna som går till och från bränslefiltret. Jag hade en dåligt åtdragen slang där och det luktade bensin när man öppnade takluckan (upptäckte felet senare när det började att spruta bensin) Juha |
|
Att köra en 2,5 liters sexa med automat under 1,3-1,4 l/mil vid stadskörning är nästintill omöjligt. Min suger också i sig runt 1,5 men det blir ju inga mil i stan. Det är på landsväg/motorväg som det känns om bilen drar mycket. Mvh Marin |
|
|
har en 540 E39 (97 a) har haft den i lite mer änn en vecka o har kört en hel del med den :) körde ca 3 mils stadskörning o sedan lite blandat dvs 50-90 vägar ca 4-5 mil allt på ca 2 dagar o då nollade jag färddatorn o enligt den har bilen dragit 13,6 liter/100 km huruvida de stämmer eller inte vet jag inte men jag tycker de är hyffsat jämnfört med min corrado som drog 1,5 liter milen jämnt :) Bilen är iofs chipad om de nu skulle göra något,är dessutom rätt gasglad så de jämnar ju ut sig. tankad med 98 oktanig bensin o bilen har gått 16 000. |
|
|
Förvånande att ni kommer upp i så höga siffror med E39, även automat. Jag har loggat i flera år nu, vid stadskörning med snitthastigheter runt 30-35km/h stannar förbrukningen på max 1,10 till 1,15, vid mera blandad körning med övervägande landsväg betydligt under litern. Vid enstaka tester kan man säkert få avvikelser men testa hellre över en längre tid. Mitt rekord (mer än för nån mil eller två) var nyligen under den s.k. hastighetsveckan då jag körde c:a 15 mil landsväg/motorväg. Skärpte mig för att klara hastigheten osv, körde en hel del farthållare, snitthastigheten på sträckan blev 93km/h och förbrukningen blev 0,69l/mil. Hemma igen efter runt 33 mil varav en hel del strul inne Malmö blev snitthastigheten 72km(h och förbrukningen hade stigit till 0,88l/mil FP |
|
|
Jag kör just nu tankningstestet för att se om det blir någon skillnad mellan vad mätaren visar i förbrukning (1,17 sedan juli) och vad beräkning av trippmätarställning och tankad bensin ger för faktiskt förbrukning. Tilläggas kan att det inte behöver vara så att alla bilar drar litern och mer vid stadskörning. En Mazda 323 som jag ofta mätte förbrukningen på (uppmät genom beräkning av trippm/tankad bensin) drog långt under litern när jag bodde i S-holm. Faktum är att den drog lika mycket i staden som på motorväg. Förklaringen ligger i att den låg på 3000+ varv i 110 och jag redan då körde med moms på motorvägen. Med min nuvarande bil ligger jag på ca 2000 varv i 110. Mvh Mikael |
|
| när min 325a drog sås som fan så fick ja byta lambda sond och luftmasse mätare. | |
| Det måste vara något fel med din bil, jag har själv en nästan likadan som du BMW 523 med automatlåda. Jag bor i Malmö och kör också mycket stadskörning och lite turer til Lund, men övervägande stadskörning. Min snittar alltid ca 1.1 på 95oktanig har testat en gång tanka med 98 och då snittade jag 1.0. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.