AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.738

Så trött på förbrukningen! den drar 1.46 milen.

Sida 2 av 3
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Inte konstigt att det drar så mycket i stan skulle jag vilja påstå. I ren stadskörning alltså. Med rödljus och köer och 30 km/h. Jag kan ibland i värsta fall se min färddator på 2,0 l/mil. Visserligen i en gammal 7:a... men det drar i stan. Så enkelt är det. Cykla istället! (om man orkar).

mvh
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
ja men lägger i en 100 soppa. det blir cirka 8.6 liter. det kommer ja på 55 km om jag kör så lungt som möjligt......

Jag ska försöka med Bostedt-s råd...

En grejj som skulle va kul och veta, om jag då har solluckan öppen och det drar in bensinlukt... är det då avgaser som inte förbränns som dom skall eller är det bensin som kommer upp dit på något konstigt sätt.. i så fall fram eller bak från bilen ?
Su
16
Sunnari
528iA -97
525iA touring -04
Är du säker på att kamaxelgivaren fungera som den ska? När min kag. gick så tog den mkt bränsle.. ca1,4-1,5 men efter att ha bytt den och kört några mil så gick den sakta men säkert ner. Nu tar min 528iA med 265/35-18 1l/mil blandad, 0,75 långstyrning (110km/h) 1,1 l/mil (160km/h), 1,2-1,3 i stan.
Bo
117
Bosniern
Sunnari - Min kamaxelgivare är cirka ett halvår gammal, jag köpte den så ja vet att det är bytt....

Lambdavärdena på besiktningen är okej.. tänkte att det kan vara lambdasonden...

Luftmassemätaren, det är det enda förutom läckaget som ja kan tänka mig inte är som det ska..
be
60
beemv
530iA Touring 03
Men hur kan man få reda på vad felet ev. kan vara?
Är det diagnosen som kan säga det, jag har själv funderingar på min 530iA touring 03 med endast 6600 mil på mätaren. Tycker att den är väldigt törstig och tror att runt 1,3 liter milen ( ej stadskörning ) drar den. Igår när jag kom hem efter ett ärendet stod förbrukningen på 1,8 liter milen!!!!!

Som sagt, om något är fel - kan diagnosen på BMW visa det?

beemv
Allt över en liter i snitt måste vara för mycket tycker jag.

Kör man som folk, dvs gasar på lite extra bara ibland, bör inte förbrukningen bli så hög.

Min Snittförbrukning på 523n ligger runt 0,90. Detta är blandad körning. Ingen gubbkörning, men inte heller speciellt hård körning.

Så mer än en halvliter mer per mil låter helt åt skogen.
Förstår inte hur ni kör för att lyckas med en förbrukning runt litern blandad körning. "Min" 525iA -03 slukar 1,2 - 1,3 liter blandad körning (dock rätt mycket stadskörning).
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Byt bil till en med manuell låda så får du ner förbrukningen ett par deciliter vid stadskörning. Min drar 1.0-1.2 vid stadskörning beroende par mängden trafik.
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Bosniern: Vad drar bilen när du kör landsvägskörning?

Att säga att bilen drar så och så mycket i stadskörning är ganska svårt att jämföra om man inte kör enligt en bestämd cykel. En stad med mycket backar och kökörning kan ju ge helt andra siffror än en platt stad tex.

Diesel-Framtidens melodi / JK
Bo
117
Bosniern
joke - den drar öppen väg cirka 0.95
Ragemannen
0,87 på min 523-99 automat sedan och då kör jag tyvärr för fort ofta

BMWholic
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
min drar väldigt sällan över .9 men visst skulle det nog gå att få den att dra mer om man ville :-) Långväg runt .85 eller strax under, liggande runt 30 över sådär...

//Martin
Bosniern - Jag vill påstå att en förbrukning på 1,46 liter per mil är fullt normalt för en 523 IA, i ren stadskörning.

Har själv ägt en 523 IA -98 för några år sen, ägde bilen i 2,5 år och körde ca 3000 mil under tiden. Bilen var 3 år gammal och hade rullat ca 11000 mil när jag köpte den och den var i absolut toppskick inga fel eller liknande. Jag körde nästan alltid stadskörning med bilen, då menar jag många kallstarter, korta turer, bara stadskörning alltså. Förbrukning låg på ca 1.5 - 1.6 liter per mil.

Nu har jag 523 -98 manuell som har rullat snart 20000 mil, är fullservad och felfri. Förbrukningen på denna ligger på ca 1.3 liter per mil när det gäller ren stadskörning inget annat alltså.

Har även kvar dem gamla broschyrerna till E39:an där det står följande om förbrukning gällande stadskörning:

523 Manuell: 13.1 liter per 100 km
523 Automat: 15.0 liter per 100 km

528 Manuell: 13.6 liter per 100 km
528 Automat: 15.6 liter per 100 km

540 Automat: 17.2 liter per 100 km

Så du behöver inte oroa dig, din bil drar inte för mycket soppa.
Sen finns det alltid folk som påstår att deras 540 drar mycket mindre än din 523:a, antingen så kan dem inte räkna helt enkelt eller så förstår dem inte att du menar stadskörning, inte blandad körning eller landsvägskörning utan ren stadskörning.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Precis...i ren stadskörning så drar det iväg. I 735:an med automat så är det ca 1,8 l/mil i ren stadskörning. I 325:an med manuell är det 1,25 i ren stadskörning. Det är bara att lära sig att leva med det.
Glömde tillägga att i motorvägsfart låg förbrukningen på 523 IA ca 0.8 - 0.9 liter per mil. Och på den manuella jag äger nu är förbrukningen ungefär detsamma när det gäller motorvägskörning.
I min årsbudget räknar jag 1,4l/mil på 735:an och 1,2l/mil på 520:n, drar dom mindre under året så köper jag en wunderbaum och lägger i handskfacket.
Ragemannen
hehe :D den var bra

BMWholic
be
60
beemv
530iA Touring 03
OK, hjälp mig då med denna!
Igår körde jag grabben till och ifrån träningen, en resa på ca 2 mil ( 1 mil åt vardera håll) Med kallstart, utan stadskörning ( Huddingevägen ). Ingen hårdkörning eftersom jag verkligen försöker att inte stressa förbrukningen. Bilens förbrukning låg mellan 1,9 liter och 1,7 liter milen hela tiden. Är detta verkligen ok för en 3 år gammal 530Ia Touring med 6600 mil på mätaren?

Osäker.....

beemv
beemv,

automat och hög förbrukning hör ihop om det inte endast handlar om ren landsvägskörning. Därför skyr jag automat om det inte är DSG(som ju är VW och Audi..:) )

be
60
beemv
530iA Touring 03
simon_en,

Automat och hög förbrukning hör ihop - det vet vi nog alla!
Men sen kan man tycka att 1,7-1,9 liter / mil känns orimligt.
Och om det dessutom står helt andra siffror i boken ( visst jag vet att fabrikanterna gärna underdriver siffrorna ) , men även om man lägger på t.ex 10% på tillverkarens siffror är man ju knappast i närheten.

Men till en konkret fråga: Hur kan jag bäst ta reda på vad/om något är knas med bilen?

Den här berömda diagnosen på BMW lr?
Finns det andra än BMW-verkstäder som kan göra den?

//beemv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.