|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är så trött på min e39 - 1996. 523i Automat. Jag försöker verkligen köra så lungt som möjligt och ändå drar den cirka 1.46 liter per mil i stadskörning...... Den har rullat 29000mil i för sig men ska det vara så stor skillnad i förbrukning från att motorn var ny till nu.... Har försökt med och byta tändstift, luftfilter, olja i hopp om att det ska sänka förbrukningen men ingenting hjälper... När jag har sol-luckan öppen så känner jag lukt av bensin, har börjat fundera på om det läcker soppa någonstans, men det vet ja inte hur jag ska testa heller.... kanske kan vara motorn som inte förbränner bra.. Det är i alla fall bra värden på utsläpp, lambda osv. Någon som varit med om liknande? kanske kämpat med det och lyckas åstadkomma någon skillnad.. för som det ser ut nu så blir det och börja köra diesel... | |
|
Gör en ordentlig översyn av bränsleledningar osv,när bilen är igång. en diagnos skulle kanske funka?kan ju va nån givare som spökar ir nått. komp.prov skulle ja nog prova. lycka till |
|
|
glömde skriva det här: ny kamaxelgivare. Ibland krävs det och hålla nån sekund extra på nyckeln för att starta bilen (helt ny startmotor)... har funderat på att kanske spridarna inte krånglar och läcker.. jag ska ta en titt på bränsle-ledningarna.. Jag har felsökt bilen men allt är okej, inga felkoder... hur mkt ska det vara i kompression på den här bilen? |
|
|
Kan vara nån spridare. MEd tanke på att bilen rullat en del. MAn får demontera och ultraljudstvätta för att kunan kolla dem tror jag.Har du bytt lambdasond? Jag bytte på min 850 och det gjorde en del. Billig åtgärd, ca 1.500kr. Asken |
|
|
hua!.... köp en 540 den drar ju mindre.... jag rvs behandlade min motor och sänkte förbrukningen ca 2 dl per mil... nu kan du ju ha en kombination av sliten motor/ plus någon annan sidodetalj som felar enligt föregående vilket höjer förbrukningen... hoppas någon forumguru kan hjälpa till för jag kommer vara intresserad av det slutgiltiga svaret "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
| Att du ligger 1,46l/mil i stadskörning med en automat är fullt normalt. Själv låg jag ALDRIG under 1,6l/mil (dock 528). Kolla i din insturktionsbok/ produktblad hur mycket den skall dra och lägg till minst 10% | |
| Bakmiki: Hmm det verkar konstigt pga att 540t (aut.) drar ca 1.3 med 255/40-19. Det verkar ju högst osannolik att en mindre motor ska dra mer, runt 2dl/mil i stan om den nu inte är modiferad på något sätt | |
| Vem gör ultraljudstvätt och vad kostar en sådan?? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag kan ultraljudstvätta lösa delar i västerås, kostar 250 kr/tim. konstigt att du redan har bytt kamaxelgivare, just att du får nöta extra länge ibland luktar kamaxelgivare. "nyser" den i luftburken ibland, eller när du släpper gasen? Mvh Johan |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
förresten, 8 spridare behöver väl ligga i tvätten en halvtimme, så ni ser att det är småpengar... mvh Johan |
| rvs behandlade? innebär? och kostar? och varför? | |
|
S_Hobbe: Värden hämtade från TV. Inga förbrukare på, såsom ACC och dylikt. "normal" körsätt! E39 540 iAT 11/97 Pris 0-100km /h100-0m L/mil vid kost.90km/h Förbrukn. SNITT 513 000 6,8 39 0,93 1,39 Data i tabellerna är med testdator uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är, om inte Teknikens Värld angett sådan, uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. Jag får bara gratulera om du ligger på 1,3 med stora däck och acc på dessutom. Då ligger du 30% UNDER den i produktbladen redovisade förbrukningen i stadskörning! GRATTIS! Har själv haft 4 BMW bilar hittills, E30, E34 E39 1997 samt E39 2003 - ingen har någonsin läggat under redovisade värden. E39 2003 = 525 iM Manuell med 18" 255-35 däck! Förbrukning: 14,6l/100km Satdskörning. OBS! Har normal körstil! BOSANAC: Tror att du inte skall lägga förmycket krut på förbrukningen, i mina ögon ser det absolut inte alarmerande ut! Automat, gått en del, ACC på, lite tyngre skor så vips är man lätt uppe i de siffrorna. Har för mig att boken säger 13,6l/100km i stadskörning så 14,6 fullt normalt. Undrar vad Hasso har att säga? |
|
|
OBS dock! Luktar det bensin så är någonting fel men tror att skillnaden i förbrukning kommer att vara minimal när felet har åtgärdats. |
|
|
Min 520 -97 drar 0,83 blandad körning, bilen har rullat 33000 mil, och det skall inte skilja särskilt mycket på förbrukningen på 520 och 523 BMW CS #5206 |
|
|
jag börjar ha misstankar på att spridarna har gjort sitt... att dom på något sett läcker... vad menar du med "RVS behandlade din motor" ? Någon som vet vad i kompression en 523 ska ha, för då kanske ja kan kolla hur jag ligger till med kolvringarna ? Johan - nej den nyser inte i burken. Hur ultraljudstvättar du delar och på vilket sett och vad kommer du fram till genom att göra det? |
|
|
Är det bara lägga spridarna som dem är i tvätten? inget behov av att plocka isär dem om det nu går=? |
|
|
testa google och rvs... vet att en del motsätter sig sånt här men det är inget slick 50 skit... läs själva.. "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
Ang bränsleförbrukning låter det väldigt högt! Har en kompis som kör 523t manuel på runt 1-1,1liter milen. Min 540 med 19" 235-265bredd ligger jag på runt 11.6 till 13,6 som mest på blandat körning 50/50. MvH Bmw 4-ever |
|
|
RVS: Länk Om man har problem med låg kompression eller hög oljeförbrukning kan det hjälpa, bränsleförbrukningen minskar bara marginellt. Har använt det på min automatlåda, tycker att det lilla rycket från N till D eller R har minskat mer och mer. Mvh |
|
| Som några sagt tycker jag heller inte 1,46 i stadskörning låter extremt då det trots allt är automat och vi pratar om 100% stadskörning. Vad rullar den på för något? Hur mycket drar den på landsväg? Är det enligt färddator? Om det är något läckage ( som påverkar förbrukningen) borde du snabbt kunna se detta när bilen står stilla på tomgång. Framförallt borde det lukta mycket vid start och stopp. | |
|
min 525a började lukta bensin då motorn var kall men lukten försvann när den blev varm.. så jag kikade runt spridarbryggan och mycket riktigt läkte en slangstump som går in i främre delen av bryggan men den blev tät så fort motorn blev varm...jag bytte denna och allt var frid och fröjd i ca 2 veckor sen började det igen fast denna gången läkte den inre slangen så det var bara att byta även denna...billigare och enklare kan det inte bli... Ta bort plastkåpan över spridarna och starta bilen kall, kika där efter läkage... hittar du inget där så följ bränslets väg från tank till motor...kolla alla anslutningar slangar ledningar osv för luktar det så är det något fel... Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.