AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.630

Följande fråga har jag sänt till vv om rondellkörningsprinciper.

Sida 3 av 3
Det är precis detta jag vill belysa med att cirkulationsplatserna byggs så olika. I vissa fall är t.ex Jeppes beskrivning helt OK, i andra lägen är det rent livsfarligt att lägga sig i vänsterfilen och hoppas på att man kan sticka ut på önskad avfart osv. Jag ligger helst i ytterfilen i alla typer av rondeller.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad är problemet ???? Ni pratar massor om olika målningar av filerna, det är ju busenklet.

"Rondellen" räknas som en bit väg, är filerna ritade runt hela rondellen är det ju som en väg med korsningar, man kör likadant och kan således ligga i högerfil runt hela varvet om man vill. Den som ligger i vänsterfil måste först byta till högerfil innan man kan svänga av precis som på motorväg.

Är det istället målat så filerna svänger ut på de anslutande vägarna, då är det ju som man har lagt sig i en fil som svänger av motorvägen. Vill man fortsätta runt får man ju blinka och byta fil till höver vid varje plats en fil svänger av.

Busenkelt.....

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Fan också... så busenkelt var det inte..

Vill man fortsätta runt får man ju blinka och byta fil till vänster vid varje plats en fil svänger av.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
folke: Vilken är "Jeppes beskrivning"?
Det finns ju två olika "taktiker" när man kör i cirkulationsplats, personligen kör jag till 99% på den säkrare taktiken att köra högerspår hela vägen oavsett vilken avfart jag avser välja. Gör jag inget körfältsbyte är det verkligen inte mycket som kan gå snett med mig som ansvarig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Knepig formulering från min sida.. Enkel beskrivning, som jag tror du m.fl har beskrivit: En cirkulationsplats är som vilken enkelriktad gata som helst med filmarkeringar osv. Reglerna för körning på dylik gata är enkla, problemet uppstår när det svänger vänster hela tiden vilket det som bekant gör, vilket gör att högersidan blir svår att scanna av i backspegeln. Så skall man plötsligt över i högerfilen och ut... jag föredrar också högerfilen från början till slut.

FP
Jag tycker att det pratas om två olika saker separat som man måste tänka på gäller SAMTIDIGT (därav FB och Polisens olika bedömningar):

*Den som kör in i en rondell har väjningsplikt mot fordon i den, precis som vilken väjningsplikt mot annan väg som helst

*Rondellen med separata körfält räknas som en "egen" väg, en sluten sådan. Den som måste byta körfält har alltså ett ansvar!

FB gick på att det första står över det andra, polisen uppfattade det som tvärtom. Jag ser inte detta som ett löst problem innan alla parter dömer lika.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om man kör in på en motorväg behöver man ju inte lämna företräde för de som ligger i vänsterfil eftersom man själv ska upp i högerfilen. Men det är synnerligen olämpligt av en som färdas i vänsterfil på motorvägen att byta till högerfil vid en påfart där någon är på väg att att köra in.

Motsvarande gäller i rondell, är högerfilen "ledig" är det ok att köra in. Och den som ligger i vänsterfil och vill byta till höger ska ta hänsyn till den som är i högerfilen. Eftersom det är trångt i en rondell, jämfört med en motorvägspåfart, kan situationen upplevas som Moment22. Vem påbörjade sin manöver först, den som kör in i rondellen eller den som byter till högerfil?

Om den som är i rondellen använder sin körriktningsvisare underlättas beslutet för den som ska in!!! Flödet genom rondellen ökar. Och förargligheter kan undvikas.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jag såg en sköning idag som körde RAKT igenom en rondell, vilken stolle. Eftersom regelverk och verklighet har svårt att fungera tillsammans så har jag bestämt mig för att köra så fort jag bara kan igenom och jag har lovat mig själv att inte bli förbannad på någon som hittar på egna "linjer".

Tveksamhet dödar.
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Kolla in den del som handlar om cirkulationsplatser

Länk
Paap Reeder
... som jag sagt: den som kör yttervarv får betala enligt FB ty FB "går" på v.v "direktiv".

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... alltså nu har jag "vatt ute och kört rondell igen"!!

Kommer glidande i innerfilen. Kom in 1800 och skall ut 2100.

Kl 1500 kommer en buss in i rondellen. Korsar ytterfilen och skall in i innerfilen ... precis i höjd med mig.
Hade han fortsatt hade hans vä framhjul kommit in i min hö B-stolpe. Jag tänkte att hoppas han kör så jag får bra betalt för min gamla V12:a men ... men ... det bidde således en grisnit för han ... med 8 hjul på torr asfalt (ledbuss) ... och passagerarna hängde i ryggstöden.

Sedan hade han mage att tuta och blinka ... och nu dessutom när böterna är chockhöjda för att åsidåsätta väjniningsplikt!

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.