AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.629

Följande fråga har jag sänt till vv om rondellkörningsprinciper.

Sida 2 av 3
Enklast för att förstå hur man skall bete sig i en rondell är att se den som en kurvig 2-filig väg med anslutande vägar/korsningar till höger. d.v.s räta ut den till en vanlig 2-filig väg

Då brukar det bli enklare att förstå reglerna som har skrivits för rondeller.

Dessutom är det som så att vad som står på skyltarna om vägval är aldrig styrande. bara vägledande. Detta förstår man när man tittar på färgerna på skyltarna. Blå eller Grön bakgrund med vit text. Skulle dom vara styrande skulle det vara Gula med svart text alternativt tillfälliga med orange bakgrund och svart text.

Sen att försäkringsbolag inte tillämpar vägverkets regler i utdömande av ansvar är helt sjukt tycker jag.
kilroy
Bra initiativ, Paap...!

Det här visar bara på den rika förekomsten av "flumparagrafer" i regelverket vilket jag hävdat flera gånger på detta forumet.

Inget ont i uppfattningen att alla skall visa hänsyn mot varandra i trafiken men faktum kvarstår...i många lägen behövs en mer distinkt lagstiftning eftersom människors egna tolkningar divergerar en hel del.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Problemet är ju att det är svårt att avgöra vilken av reglerna som är viktigast. Om 15-21 föraren kör in i rondellen så att 18-12 föraren inte kan göra sitt filbyte snabbt och smidigt har han väl inte följt regeln att lämna företräde till alla i rondellen? Detta blir tydligare i små rondeller där man bara kör ett par sekunder. I större rondeller mer lika en kurvig väg blir läget ett lite annat. Där kan 15-21 föraren köra in i rondellen i god tid utan att hindra den andre föraren. Om sen 18-12 föraren kommer i kapp trafik i rondellen kan han ju förstås inte byta fill hur som helst, med hänsyn till regeln för filbyte. Öppet för olika uppfattningar alltså.

Mvh Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag ser faktiskt ingen öppning för tolkning i frågan...

Man SKA lämna företräde för all trafik som befinner sig i cirkulationsplatsen innan man kör in i den.
Man SKA se till att ett körfältsbyte kan ske utan fara innan man gör det.
Man FÅR köra hela varvet i höger körfält om man vill.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Har nu läst hela luntan.

Denna HD-dom från 1994: Mål nr T2697-91, domsnummer: DT225-94. Avgörandedatum 1994-10-18.
(Dommen finns även redovisad i Nytt Juridiskt Arkiv s. 591 (NJA 1994:103)).

... ligger till grund för hur man bedömer "olyckor" i rondeller.

I den domen kom A med B efter sig, in söderifrån på en enkelfilig väg in till den dubbelfiliga rondellen.
A lade sig i innerfilen och B lade sig i ytterfilen ... "alldeles bokom A:´s HB-stänkskärm". (Vilket HD kritiserade skarp då B genom det körsättet satte A i en svår situation. Indirekt innebär det att B borde kört upp jämnsides med A så A klart insåg att han hade en bil ytter om sig).

A skulle ut norrut medan B tänkte fortsätta i ytterfilen till den västra avfarten.

Det small således vid "polcirkeln".

TR + HR dömde även B skyldig till 1/3 medan HD helt frikände B helt.

Man kritiserade B´s körning i ytterfil men lastade A för filbytet. Man lade stor vikt vid om "ngn med sitt körsätt orsakat olyckan".

Av detta kan följande slutsatser dras:

- vv skrivning om vad som menas med att lämna företräde åt dom som redan är i rondellen är inte prövad då båda bilarna körde in "samtidigt" in i rondellen ... på var sin fil

- om ngn ligger i innerfil S->N så är det således INTE avgjort om du i ytterfil får dra järnet Ö->Väst (Brommaplanssmällen ... som enligt mitt förmenande var/är på väg att få prövningstillstånd till HD)

- jag tror att om man "avviker" från vv gängse rek om hur man skall köra i rondell genom att dra yttervarvet runt och vid den 4:e avfarten smäller ... så tror jag att man kommer att "torska" på det. Inget sådant fall har ännu getts prövningstillstånd till HD men efter vad som skrevs i detta fallet så är det klart att "körsättet inte får framkalla olycka".

FB är av den åsikten att om man inte följer vv normer skall man betala ... även om man bytt fil utan tecken (... vare sig TR, HR eller HD fäste nått avseende vid om folk blinkat eller ej ...).

HD lägger stort ansvar på den som byter fil.
HD anser att en cirkulationsplats är en vanlig vägkorsning.

Min korrektion av körstil manl av detta är:
- vv skrivning om vem som är först i rondell skall t.v respekteras tills ny HD-dom föreligger

- mer än "ett snäpp" kör jag inte i ytterfil. (FB kan ju inte rimligen kräva att jag skall byta fil 2 ggr mellan Ö och Nord) ... fast ibland är man på trängashumör ... och då kanske man måste betala.

MVH /// Paap R

Ci
531
CiM
325ciM-04
alltså, allvarligt talat det här med rondeller är bara fiasko. det skapar onödiga problem i form av köer, irritation, massor av krock etc.etc.

på pappret fungerar cirkulationsplatser utmärkt, men i praktiken fungerar det inte ett dugg, för att folk vet inte hur man kör i rondeller.

tar ett ex.

att lämna företräde är självklart, men inte för en bil som är på väg in i rondellen på motsatt eller vänster sida. då ska du inte stå och titta på var fanskapet ska ta vägen, utan du ska köra iväg. folk tror att det ska vara tomt på bilar för att de ska kunna köra.

för 20 år sedan när jag tog kk, så hade man helt andra regler när det gäller tecken och placering av fordon, som fungerade utmärkt. alla visste var andra ska ta vägen vilket gjorde att köer växte inte därmed mindre avgaser ( där ser ni, även bmw ägare tänker på mjlön).

men å andra sidan, säg mig nånstans i trafiken där det fungerar felfritt?
folk som kör på påfart i 60-70?
folk som står på bromsen innan avfarten?
folk som ligger i mittenfilen?
folk som inte respekterar varann?
folk som inte vill begagna speglarna?
folk som tror att blinkers spaken är strömförande?

listan kan göras långt. till största del är det vv och statens fel. de kan börja med ovanstående ex. så har de kommit nollvisionen närmare med 2 steg.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Som nån skrev tidigare i tråden, nya bestämmelser kom för några år sedan. Så frågan är om HD-domen från 84 fortfarande är giltig?

Annars tycker jag Jesperado gav ett tydligt svar!!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Domen från 94 kan anses prejudicerande, men för de regler som gällde då. Tidigare var cirkulationsplatsen en trafikförseelse för sig med speciella regler, idag är den att betrakta som vilken annan enkelriktad gata som helst.

Jeppe

Paap Reeder
" ... utdrag ur domen: Domskäl. För en färd genom en cirkulationsplats av förevarande utformning och storlek kan bestämmelserna i 30 § vägtrafikkungörelsen (1972:603) inte anses tillämpliga.
I den mån särskilda anvisningar inte anger annat gäller alltså allmänna trafikregler för en sådan passage. Det finns under dessa förhållanden inte anledning att klandra J.P. (min anm: d v s B i min relatering) för att han valt att färdas i höger körfält genom cirkulationsplatsen. ..."

Denna dom har vv hänvisat till som svar på min fråga. Efter att ha läst all bakgrundstext så kan jag inte se vad som är skillnad eller " nya bestämmelser" som ni talar om. Vilka är dessa nya bestämmelser isf?

Enligt vad ErikG Länkade till så är det således fortfarande en skillnad på hur FB ser på saken och vem som egentligen bytt fil eller inte.
Följer man inte vv intentioner om rondellkörning åker man på att betala ... tydligen även om motparten inte ens blinkat.

MVH /// Paap R

Jesperado: Det jag syftade på med "öppet för tolkning" var angående vilken av förarna som kan anses vara skyldig om det smäller. Det enda som är rimligt är att båda förarna är skyldiga. Bil A som gör filbyte mitt framför den andra gör förstås ett allvarligt misstag, MEN bil B som kör in i rondellen trots att A med god fart redan är halvvägs igenom måste ju rimligen också anses skyldig.

Som det verkar enligt HD-domen är regeln "Man SKA lämna företräde för all trafik som befinner sig i cirkulationsplatsen innan man kör in i den." mindre viktig än "Man SKA se till att ett körfältsbyte kan ske utan fara innan man gör det."

Problemet försvinner ju helt om man alltid använder den inre filen när man ska rakt igenom rondellen.

Mvh Johan
Paap Reeder
Notera att HD INTE prövat vad som gäller om ngn bil redan är i rondellen utan i den domen körde båda in samtidigt i cirkulationsplatsen.

Vv anser:
- att skall man från öster till väster skall man in först lägga sig i innerfilen och skall där lämna företräde åt en S->N åkare ... om ytterfilen är klar s a s.

- sedan skall man byta fil strax efter nord

Kör man på annat sätt "kan man genom sitt körsätt ha orsakat olycka" och det är det som FB går efter och du får betala.

Kör man yttervarv och efterhand smäller med den ena efter den andra så kommer dessa att mista sina kk (om dom redan har "lågt till tak" s a s) men man själv åker på att köpa eller laga en hel del bilar.

Så är det rondelljuridiska läget för dagen ... tills HD meddelar prövningstillstånd för "Brommaplansincidenten".

MVH /// Paap R

Ett problem (bland alla andra...) är att man i detta landet sätter en ära i att bygga vägar, trafikplatser och annat med en stor inkonsekvens istället för likartat. Eftersom rondeller byggs på så många olika vis är det inte konstigt att folk kör på olika vis i dom. Enklast vore om man inte hade filmarkering alls inne i cirkulationsplatsen, naturligtvis sjunker genomströmningskapaciteten då också. Vissa rondeller har ett spiralformat filsystem, om man ligger i innerfil så slussas man ut i ytterfil vid varje avfart, har man tur så stämmer det med den som man vill ut på också...
Andra har bara cirkelformad filmarkering, man kör som på vilken enkelriktad gata som helst, och byter fil enligt samma regler. I stället för att placera rondeller symmetriskt så lägger man dom ibland med offset åt något håll, vissa på/avfarter går då rakt igenom, man behöver inte ens röra ratten för att köra rakt fram. Bra i ena riktningen kanske, passerar en sån varje dag...)
Frågan är bara: Varför, sverige, varför detta experimenterande med olika system osv, är det pinnstaket med vajrar och 2-1 vägar så är det rondeller av minst 8 modeller. Sen frågar man sig varför folk kör konstigt...

FP
Intressant att se vad HD anser i denna icke prövade situation, om nu prövningstillstånd ges överhuvudtaget. Antagligen går man väl på samma linje som i tidigare fall, dvs. filbytaren anses skyldig.

Som jag ser det skulle rondellkörningen bli betydligt mera stringent om det inte var tillåtet att hålla ytterfil rakt igenom rondellen.

Mvh Johan
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det vore ohållbart om endast ett körfält får användas i rondellen om man ska rakt fram. Med två körfält in i rondellen och två ut ur rondellen, blir flödet dubbelt bättre om båda fälten i rondellen nyttjas. Annars tvingas ju de två ingående körfälten klämma in sig i ett (det vänstra) i rondellen och sen sprida ut sig på två igen efter rondellen. Vittsen med två filer är att båda ska användas.

Det är inte så svårt, det är bara att kolla dom vita linjerna i asfalten. Om man ska köra över dom gör man ett filbyte som på vilken väg som helst. Uppmärksamhet och blinkers gäller. Och hjälpsamhet från båda parter.

Sen kan det ju inte vara så att "lämna företräde" innebär att ALLA som redan är i rondellen ska lämnas företräde. Då lär man få stå till mörkret faller. Lämna företräde måste innebära att där risk för kollision föreligger, ska den som ska in i rondellen lämna företräde. Dvs man ska köra in i rondeller utan att andra trafikanter ska behöva bromsa eller väja.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Paap Reeder
... jo men "grundgrejen" är ju den att polisen tog kk för den ene medan FB lät den andre laga bilarna i Brommaplansincidenten. (Och så tydligen även i Eriks Länk)

En var redan i rondellen och bytte fil varför länsman tog hans kort; medans den andre körde in i rondellen och bevisligen träffade på han som redan var där och FB gick på vv rekommendationer att alla i rondellen skall lämnas företräde och det oaktat vad dom tänker hitta på där inne med filbyten m.m.

Detta är således inte prövat av HD.

MVH /// Paap R

Det finns kanske en enkel lösning på detta "problem": Kör runt rondellen i vänsterspår, ligg kvar i ett par varv, öka farten, kasta sig sedan över i högerspåret straxt innan det är dags att lämna denna "SVENNE-SNURRA".....

;-()
F
(sven kommer Alllldrig att lära sig köra på ett smidigt sätt genom rondeller, till det fordras det både kunskap, tänkande och en del smidighetskänsla.)
kilroy
Med all respekt till Jesperado som i vanliga fall har ytterst klart för sig...både när det gäller regelverket och utfallet i aktuella domar samt utfallet när det gäller försäkringsbolagens bedömningar så ser åtminstone jag olika öppningar när det gäller tolkningar...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
VillaRosa: Att lämna företräde vid infart i en cirkulationsplats fungerar precis likadant som att lämna företräde när man t.ex. lämnar en stopplikt. Man behöver naturligtvis inte vänta till vägen eller cirkulationsplatsen är tom, men man ska kunna köra ut på vägen/in i cirkulationsplatsen utan att komma i vägen för någon annan. Hur mycket utrymme som behövs beror naturligtvis på hastigheten på de fordon man ska lämna företräde, in i en cirkulationsplats behövs t.ex. en betydligt mindre lucka än om man ska köra ut på en 90-väg...

kilroy: Att försäkringsbolagen kan tolka i sina egna banor håller jag absolut med om, det är trots allt vinstdrivande företag som gärna undviker en utbetalning om det är möjligt. Annars tycker jag att de regler som gäller är entydiga och inte lämnar något utrymme för tolkning...

Jeppe

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om man vill köra ur en rondell som har tvåfiligt på utfarten och vill köra ut i vänsterfilen, hur skall man då ha kört inne i rondellen? Skall man ha kört ytterfil och bara väntat lite längre tills man svänger höger, eller skall man ha legat i innerfil och blinkat höger och svängt direkt till denna fil? (med risk för att någon bakom kör in i högerdörren, man vet ju inte vart dom är på väg). I praktiken kan väl aldrig denna utfartsfil användas på ett säkert sätt??? (förutom om man är helt ensam i rondellen)
Själv undviker jag i möjligaste mån vänsterfilen i rondeller för man vet inte om man kan köra av på tänkt avfart.

/Mats J
Viss får du åka ut i vänsterfilen, problemet här blir ju att om någon åker i det högra fältet och har för avsikt att forsätta ett kvarts varv till är du rökt. Alltså, blinkers på och titta JÄTTENOGA så att du kan köra fritt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.