|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
****************************** Till: vagverket@vv.se "Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen." ... skriver ni på er hemsida. Brommaplansrondellen i Stockholm är nordens största rondell vad gäller antalet till/avfartsfiler. Den har två filer markerade som går runt "obrutna" i hela rondellen. Om en bil kör i rondellens innerfil kl 1800-1200 och en bil kommer in i rondellens ytterfil kl 1500 för att köra ut kl 2100 så kommer fordonen att krocka kl 1200. Vem har enligt vv gjort "fel"? En sådan olycka i just Brommaplansrondellen är väl på väg till HD vad jag förstått. Polisen friade kl 1500-2100-föraren medan FBolaget "fällde" densamme. Polisens motiv var att 1800-1200-föraren bytte fil i utgången och skulle således ha lämnat företräde till 1500-2100-föraren och han dömdes som vållande för vårdslöshet. Eftersom det är viss skillnad att "bara" behöva bekosta omlackering av motparten ... som FB avgör kontra att bli dömd som vållande med böter och "prickning" som polisen utdelar vill man veta vad som gäller. Tacksam för svar med helst hänvisning till "avgjorda mål" som jag kan ta del av. MVH /// Paap Reeder ******************************* ... håller, förutom med att putsa på V12:ans kolvringar, på med att analysera rondellkörningsprinciper ... skall bli intressant om man får nått svar. OOMM vv vidhåller sin inledningstes ... hur "långt bakåt i rondellen" gäller den isf? ... närmast föregående påfart eller varvet runt. Klart är dock att den bara kan gälla som max varvet runt och man skall inte kunna säga att "för 20 min sedan körde jag här ..." MVH /// Paap R |
|
1800-1200-föraren bytte körfält och det är samma sak som att byta på motorvägen. Man måste ta hänsyn till trafiken i den fil man ska in i. Sen ska man hjälpa varandra, dvs släppa i den som behöver byta fil. Så polisen torde ha rätt. Sen kan jag tycka att det är en vansinnig bestämmelse som tillåter att man kan sitta och köra yttervarv runt-runt rondellen hur många varv man vill. Andra rondeller, tex Vällingby och Åkeshov, har ju målat i asfalten att båda filerna går rakt igenom rondellen, dvs man ska ligga i vänsterfil om man ska till vänster eller rakt fram och att högerfil gäller för högersväng eller rakt fram. Ganska logiskt tycker jag. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Försäkringsbolaget ”fällde” väl båda förarna, eller var det ett annat mål? Perfekt för dem, då ”råkar” de få in två självrisker... Jag håller helt med VillaRosa. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag vill minnas att vi diskuterat denna fråga eller en snarlik fråga tidigare? Man har som sagt väjningsplikt när man kör in i cirkulationplatsen, och den gäller mot samtliga fordon som befinner sig i cirkulationsplatsen. Sker en kollision i samband med ett körfältsbyte är det i princip alltid den som bytt körfält som gjort fel, så även i detta fallet. Man måste förvissa sig om att det kan ske utan fara innan man påbörjar ett körfältsbyte, det har man rimligtvis inte gjort om man kör på någon. Försäkringsbolagen har mer och mer övergått till att i alla fall där det över huvud taget är möjligt låta bägge parter stå som vållande, det vore ju synd att betala tillbaka lite av premierna till sina kunder i onödan? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Förstår inte hur vv kan skriva som i mitt citerade utdrag ... eller menar dom enkelfiliga rondeller? Det är väl även märkligt att FB försöker "dela" skadorna på båda bilarna. Varför sker ett sådant förfarande i just dessa rondellfall och inte i övriga fall? ... tex att jag rammar en bil som kör mot rött eller stopptecken varvid jag skulle behöva betala en halv 750 + en halv V70!! Kan väl egentligen inte vara rimligt. Säkrast är väl då att orsaka ordentliga personskador så får man utklarat vem som var vållande ... men FB "dömer" väl ändå efter eget huvud. Paradoxus trafikcus: fler personskador ökar rättsäkerheten! Märkligt i sig. MVH /// Paap R |
| Här är en länk till VV's Hur man kör i cirkulationsplatser Länk | |
|
Tråkigt att det skall vara så förbenat svårt att köra igenomen rondell, tycker det var bättre förr men så säger väl alla gubbar ; ) Jag kör iallafall som jag alltid gjort och blinkar "in" och blinkar "ut" och försöka undvika att trängas. Sen så har ni väl lite mer komplicerade rondeller i huvudstaden än här ute på landet... Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
Paap Reeder |
... nja Johan ... grejen är väl mer hur man bäst skall få till en bra pool-position TILL vä-filen inför trafikljuset som i regel finns efter utgången. Har noterat att först började taxi-bilar att tillämpa detta - att köra ytterfil tills man kunde lägga sig i vä-filen vid utgången - sedan har detta spritt sig. Själv kör jag alltid så (- ty i regel har jag alltid bråttom ...) och det märkligaste av allt är att folk tutar i innerfilen när dom skall byta till ytterfil vid utgången ... ?? (Senast såg jag länsman i volvo också köra precis så ... och "vann" en bra pool-position med detta körsätt trots att dom kunde fixat det med saftblandaren ... ) MVH /// Paap R |
| Det är tråkigt att hamna med en 18-21 i högerfilen när man ska rakt fram i vänsterfilen, ännu tråkigare är väl det med regler & lagar i allmänhet då vi människor har väldigt svårt att tillämpa det sunda förnuftet vid bilkörning. Å andra sidan om man har tur med sina medtrafikanter och har en hink med tålamod med sig så kan det flyta fint, iaf här på landsbygden. | |
|
Problemet här är ju att det sunda förnuftet strider mot VVs regler! Att ligga i yttervarv när man ska svänga vänster känns inte särskilt förnuftigt. Men så är regeln!! Ni som undrar hur det ser ut i Brommaplansrondellen, kan ju passa på att komma till BMWträffen vid Brostugan ikväll (21 aug), så får ni prova på... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Rondellreglerna är både tydliga och otydliga på samma gång beroende på man ofta bara tar med delmängd av informationen. Vad jag tänker på är att det ofta finns körfälthänvisningstavlor inför rondellerna pss inför korsningar. Dessa har också sin (juridiska) betydelse. Typiskt exempel i en tvåfilig fyrvägsrondellär är att för höger fil anges rakt fram och högersväng samt raktfram och vänstersväng. Om nu två bilar kör in i rondellen samtidigt och den i högerfilen behagar göra en vänstersväng så kommer denne bedömas som vållande just pga att denne inte följt körfälthänvisningstavlan. Så har jag fått det förklarat men detta berörs tyvärr ytterst sällan i diverse rondellgenomgångar. /G |
|
|
gasa: du har rätt. Men oftast saknas körfälthänvisning och då gäller de generella reglerna och där är en tvåfilig cikulationsplats likställd med vilken tvåfilig väg som helst. Du får tom parkera i cirkulationen om du står tillräckligt långt från "gathörnen". Brommaplan har sex påfarter varav tre är tvåfiliga Länk. Målningen i gatan visar med all tydlighet att man byter fil mellan höger och vänsterfil, dvs högerfil får användas "hur många varv som helst". Om man ska till vänster kan man mycket väl genomföra det i högerfilen. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
I Brommaplansrondellen är det full gas som gäller. Här är ett fall från Plus. Länk |
|
| "vållandefrågan är inte polisens sak". Man kan ju emigrera för mindre. | |
Paap Reeder |
... jaha grabbar då har v.v svar kommit! Ambitiöst och utförligt skrivet. Sammanfattande budskap kan uttryckas: ************************ En förare som kör in i en cirkulationsplats har, som Du uppfattat, väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen. Detta stadgas i 3 kap 22 § trafikförordningen (1998:1276). ************************ Vi är tillbaka på ruta noll vilket v.v också i princip säger mellan raderna. Det är således inte solklart att en bil kl 1500 - 2100 inte skall lämna företräde till en bil 1800 - 1200? ... filbytet till trots. Alla tvister avgörs av domstol påpekar v.v och bifogar ett prejudicerande rättsfall. Mål nr T2697-91, domsnummer: DT225-94. Avgörandedatum 1994-10-18. Dommen finns även redovisad i Nytt Juridiskt Arkiv s. 591 (NJA 1994:103. Skall noga ta del av detta fall på bastulaven. MVH /// Paap R |
| Som jag har förstått :P, om två filer löper från 18 och det finns två filer i 12 så har den som kör i högra fältet bara 12 & 15 som alternativ, däremot kan den som åker i vänstra körfältet endast välja 12 & 21 samt att om det är 21 så ska filbyte ske efter 12 till det högra. Häpp häpp. Javisst ja, finns det två filer i 18 men bara en i 12 så gäller högerregeln... Eller hur...? | |
Paap Reeder |
... kolla in detta i HD domslut!: "Eftersom vägtrafikkungörelsen inte innehåller några specialregler om cirkulationsplatser måste reglerna om vägkorsning emellertid anses tillämpliga: även på dem, vilket uttryckligen framgår av 34 § i kungörelsen. J.P:s körsätt att passera genom mera än halva rondellen i högerfil måste därför betecknas som felaktigt. Felet är emellertid snarare av beskaffenhet att bromsa upp trafiken i cirkulationsplatsen än att medföra risk för trafikolycka." ... vad menas? Får man köra runt i ytterfil eller inte? MVH /// Paap R |
|
Reglerna ändrades väl för ett-två år sedan? Förr skulle man hålla vänster om man skulle svänga vänster och högerfil för högersväng och valbar fil vid färd rakt fram. (Om inte vägmarkeringarna sa annat) Om jag minns rätt så skall rondellen betraktas som vilken väg som helst. Dvs du får köra vilken fil du vill och du är skyldig att ge tecken och har väjningsplikt vid filbyte. Den som ligger i vänsterfil och skall svänga ut ur rondellen måste alltså vara mycket uppmärksam. Det innebär att det är säkrast att alltid hålla högerfil eftersom man då slipper filbytet. (Även om det är helt ologiskt att hålla högerfil vid vänstersväng. Eller har jag missuppfattat något?? |
|
| Den här tråden kommer att leva länge, Mats: Helt rätt, cirkulationsplatsen är en egen "körbana" och således tillämpas högerregeln eller SKA iaf så den som är i vänsterfil ska ödmjukt vänta och se var högerfilarna behagar ta vägen, men det känns galet. Å andra sidan vet jag inte om trafikljusens återtåg är ett alternativ. | |
| Härom natten så kom jag in mot rondellen i vänsterfil och svängde ut till 15 fortfarande i vänsterfil (ensam på vägen) och simsalabim så hade jag en polisbil som följde mig i 2km innan dom stannade mig, dom sa att jag körde väldigt underligt i rondellen... Jag föreslog att dom skulle åka där på dagtid, då fick jag blåsa! | |
|
Du får köra hur många varv du vill i högerfil runt rondellen. Precis som du får köra hur länge du vill i högerfil på raksträckor. Körfälten runt rondellen är som vilka körfält som helst. Undantag kan markeras med tavlor och/eller målning på asfalten. Kan ju vara bra att veta om man har en dålig vänstersida på bilen och vill få den fixad ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.