AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.874

Vad får en E32/750 "dra på kroken" ?

Sida 2 av 2
Paap Reeder
... nej provningen är gjord av ngn myndighet typ SPA eller dylikt och finns för resp krok.
Man kan aldrig få dra mer på kroken än vad den är typad för.
I mitt fall är kroken typad till 1600 kg men våra V12:or är ju konstruerade för att få dra 2000 kg och min dispensansökan handlar om att få "klassa ner" dragvikten på bilen till 1600 kg.
Få se hur det går!

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Non fatigare totum est! -- Att aldrig förtröttas det är allt!

Min krok heter 1658 och är en "tyskkrok" och är provad enligt ISO 3853 och är inte provad i sverige enligt SS 3501.
Därmed är det nog magstarkt att av vv begära att ge mig dispens för dels § 5 samt även för § 6.

Skall kanske skriva till Margot nere i Bryssel och be henne fixa fram ett papper på att ISO 3853 är väl så bra som SS 3501 ... nu när hon avsagt sig partiledarskapet så har hon nog tid över för mitt ärende ... nicht wahr?

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Eller jämföra SS 3501 och ISO 3853, det kan vara så att ISO standarden är tuffare än SS, då upfylls ju även SS.

/Mats J
Paap Reeder
Fick idag tfn-besked från V.V att jag kommer att få dispens.

Efter ett otal utredningar om olika ISO- nummer hit och dit så kommer det att stå 1500Kg för min dispens vilket är helt OK för min del.

Grundprinciperna för dipens kan sammanfattas: (min tolkning) = "finns det ett drag att köpa som är godkänt för 2000 kg medges ej dispens".
Nu är det väldigt knepigt med 2000-drag till E32 som har godkänd ISO-beteckning.
Jag tror att jag "klarade" mig genom att det inte finns "fasta" 2000- drag att köpa till E32 samt att jag inte hade en s.k "tysk-krok" ... d v s en krok som frfån början suttit på en importbil.

Min slutsats: avråder. Skaffa i s t ett löstagbart drag som är "ISS .. át" för 2000kg.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Jaha! ... då är gesällprovet för min del klart för M70/E32!!

Både det juridiska, mekaniska och elektriska delarna.

Besiktade och regbesiktade idag med "blanka papper" rätt igenom.

Den juridiska delen bestod av att från VV få fram en dispens för draget så "bilen kunde sänkas" ner till 1500 kg.

Det mekaniska och elektriska provet bestod i att man direkt från gatan ... med litet gammal olja (600 mil) ... och service sedan drygt 1500 mil klara avgasvärdena.
( ... nja han fick åka ett extra varv runt hallen ty den juridiska delen hade dragit ut på tiden så kattarna hade hunnit svalna ... så vid första mätningen efter start gav den ca 200 ppm och direkt efter ytterligare en körning låg den på ca 5-10 ppm för att stabilisera sig vid 20-25)

(... bussig som han var skruvade besiktningsmannen ner vä dimljus litet grand)

0,0 0,0 24 ppm HC 1,02

... till min förskräckelse såg jag dock på bryggan att jag svarvat ner mina Nokia friktion så att dom inte kommer att klara en vinter till ... men den tiden den sorgen.

Nu gäller: "Step on it ma´n"!

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Grattis!!!!!
/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.