AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
863

Vaför är det mer problem med 3,8 än 3,6?

Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Hej

Innan jag köpte min m5:a 3,6 så hade ja tänkt köpa 3,8 men blev avrådd av både bmw folk och bmw verkstad pga att motor delar var dyrare och mindre hållbara... stämmer det nån som vet el har jag blivit lurad? Har nämligen ingen egen erfarenhet av 3,8

Tiaz
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
haha tja killen ! nä jag tycker inte du blivit lurad!!!! med tanke på att jag springer på BMW varje dag o köper delar till min så kan jag inte påstå att 3.8an e bättre,iof köper jag saker för att återställa den i mint kondition TEX såsom små plast pluppar o detaljer som ser slitna ut men som jag vill ha nytt och motor delar som ser dåliga ut för att förhindra framtida stopp på vägen...fast jag börjar fundera på en 3.6a..dom känns inte lika känsliga på nåt sätt! men när en 3.8 går som den ska så JÄÄÄÄÄÄÄKLAR...mvh 7an
Stekaren
Mmmm jag har inte gjort några större efterforskningar mer än 3-4 ägare bakåt i tiden och dem vet inget om någon renovering av min motor och den har gått 27000 mil :) Nu ska jag ju inte säga att det enbart beror på att det är en 3.6 utan även för att bilen har servats som den ska.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag har ägt både 3.6 och 3.8 o motorerna håller bra om dom servats som dom ska. Dock sägs det att 3.6 ska ha lite hållbarare botten, men det är bara ryken jag hört. En sak som gör att 3.8 kan skena iväg i kostnader är edc dämparna som nu kostar ca 8-10k st. annars så har 3.8 en modernare konstruktion med separata tändspolar mm mm.

En sak är säker, det är riktigt brutala motorer bägge 2, men 3.8:an är helt klart den roligaste att köra.
Gemini__
Näe, lurad har du nog inte blivit. Men jag vet vad jag skulle välja om valet stod mellan en 3.6l och 3.8l M5 E34. =) Speciellt om inte pengarna är bekymret.

Mvh:
Thomas
Gemini__
Förresten, använd sökfunktionen så har du en hel del att läsa om detta:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Mvh:
Thomas

Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Hej

Tack för alla svar.. Min har gått 20500mil och än är det inget gjort med motorn förutom att jag bytt tänddelar pga dåliga avgasvärden så jag är ju självklart nöjd med min 3,6 men man blir ju lite nyfiken på 3,8 :D
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Har läst i internationella entusiastforum att på grund av annorlunda vevaxelgeometri (längre slaglängd) så sliter 3.8 mer vevstakslager. Godset i cylinderväggarna är oxå tunnare på 3:8 än 3.6:an.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Vevstakslagerna är tunnare på 3,8:an eftersom vevaxeltappen är 1 mm grövre, men vevstakarna har samma innerdia som på 3,6:an.
Dessutom ju slaglängden 90 mm gentemot 3,6:ans 86 mm så påkänningarna blir ju större.
Fler hästkrafter gör ju även sitt till.

Det sägs också att den längre slaglängden ger lite besvär med egensvängningar i vevaxeln vid högre varvtal.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Då förstår jag varför det sliter mer på 3,8 tack för informationen.
köper man då en 3,8 ja det gör man.., om plånboken är fet... ;)

Tiaz
Stekaren
Reservdelar till 3.6an är inte gratis kan jag säga, om någon läser denna tråd och skulle uppfatta annat.
Visa användare
80
TiazBoy
Bmw 540ia -01
Audi a4 -96
Bmw 520D -11
Helt sant men motor delar är betydligt billigare vad jag har sett iaf. Resten av bilen är ju densamma som 3,8 viss skillnad i väghållningsväg pga dämparna som förresten är svin dyra....

Tiaz
Men ärligt, hur många harbehövt byta lager i motorn för att de blivigt utslitna?
Det är väl inte ofta det är sånna problem med motorn?
Mest otäta toppar, lårök osv vad jag har förstått.
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.