AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.951

Motorvibrationer vid vissa varvtal?

Hej allihopa!

Har upptäckt att på min 520i-94 när jag varvar upp den till ca 2300 varv uppstår motorvibrationer och bilen skakar lite, men ger sig om man fortsätter upp mot knappt 3000 varv!

Vad kan sånt bero på? Några ideer? Motorn låter bra och så!

Mvh Henrik
Kan det ha nåt med tändstiftena att göra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.410
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om motorn tappar kraft när du är ute och kör vid precis detta varvtal kan det vara indikationer på att tändsystem/bränslesystem/styrsystem av någon anledning inte fungerar bra vid detta varvtal och motorn inte går rent på alla cylindrar och viss obalans och vibrationer uppstår.

Om inte så tyder vibrationer vid ett just varvtal att man hittat självsvängningsfrekvensen för någon mekanisk del - det är mycket enklare att sätta en del i svängning/vibration vid just denna frekvens.

Är det stillastående i friläge som du får vibrationer eller bara när du kör med växel i?
Tack för svaret! Nej känner inget när jag kör! Får fram vibrationerna vid stillastående i friläge!

Den går ju bra i övrigt så man undrar ju bara om det är nåt farligt för motorn?

mvh henrik
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag har det med, kan gå ut o kolla vid vilka varvtal detta är !!!

Åter kommer i tråden.

Mvh Niklas
bo
38
bosset
523i Touring -99
Har undan för undan fått vibrationer som känns kraftigt från motorn. Det börjar vid 1200 rpm och försvinner för att sedan komma tillbaka vid 2300 rpm och sedan försvinna. Tilläggas skall att jag har fel på kylfläkten för fläkten försöker rusa med varvtalet på motorn. Misstänker här ett defekt lager i viskoskopplingen. Skall in i morgon för undersökning och diagnos. Kommer tillbaka om resultatet av detta.

bo
38
bosset
523i Touring -99
Kom nyss från verkstaden och bilen går tyst som en klocka igen.
Det var viskoskopplingen till kylfläkten som hade packat in och skapade obalans och därav vibrationerna från motorn. Pris 2100- Arbetet gjort av JM Bil i Mölndal. Verkar vara en bra verkstad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.