AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.412

Tyrecontrol inactive - sensorfel eller vad?

Har nu upptäckt att "Tyrecontrol inactice" dyker upp efter 10-15 minuters körning varje gång. Läste i svar på en annat inlägg här på forumet att meddelandet "Tyrecontrol inactive" kan dyka upp om det antingen är fel på någon av sensorerna eller om det är något däck som inte har "stöd" för RDC? Det sitter originaldäck på och dessa är inte bytta...någon som har någon idé? Hur kan man felsöka om det är sensorfel?

Hilsen // Tony
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det lättaste är att börja med läsa ur felminnet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Snacka om snabba svar här på forumet *skratt*. OK, då kommer den kompletterande nybörjarfrågan: Hur läser man ut felminnet då?

Hilsen // TonyH
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Åk till BMW, så kopplar de upp datorn.

Erik

___
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

RDC-ventilen kostar kostar ca 850:-/st komplett och fungerar i ca 5år (litiumbatterier som ej går att byta). Och har dessa inte bytts ut sedan 2000 så är det dax. Som påpekas är det lättaste att läsa ur felminnet. Vad jag inte fattar själv är varför inte Check Controllen själv kan kläcka ur sig vilket däck som det gäller när de monitoreras enskilt via antenn i vardera hjulhus, det samma gäller larmet för lågt däckstryck.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om det är som PJ skriver, borde snikvarianten vara att släppa ur lite luft i ett däck i taget. Får man varning fungerar sensorn, får man ingen varning är det den som är sönder.

Eller slås hela systemet ifrån om en givare är kass?

Erik

___
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hela systemet slås ut om en givare felar. Min egen erfarenhet när jag tillfälligt körde med två fungerande givare på bakaxeldäcken, och de främre saknades. Däremot så tror jag att det syns att det finns inkommande signaler från respektive hjul om man kopplar upp mot DIS.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Även jag har fått ett felmeddelande två/tre ggr. de senaste månaderna om "RDC Inactive" och hittade snabbt en förklaring i TIS som jag tillfälligt lagt upp här Länk
Jag har både däck och fälg som omnämns i TIS på min E38.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej,

Jag har också detta irritrande felmeddelande.
Jag hade bilen på en oljeservice idag och frågade om felet.
BMW meken som är välrenomerad med lång erfarenhet av BMW påstod att det skulle sitta sensor och sändare till reservhjulet och att det skulle ha betydelse hur detta ligger i baljan???
Han visste dock inte hur hjulet skulle ligga eller om det verkligen är på detta vis.
Jag kan inte hitta ngn speciell anvisning på hur hjulet skall ligga.
Någon som hört ngt om detta?

Som PJ länkar till TIS så har jag givetvis Michelin pilot sport tofflor, kan ju vara detta problem, vem vet.

/Pontus

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Reservhjulet är mig veterligen inte monitorerat på sin plats i baljan. Däremot så sitter det en RDC-sensor även i detta hjul för att systemet skall fungera om du någon gång blir tvingad att byta till det.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.