AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
694

Det knirker från bakvagnen.

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Sommaren har varit varm o torr och alla verkar nöjda med det utom min lilla BMW. Att jag dessutom åkte på semester i två veckor och lät den bli ensam lämnad kvar på infarten verkar gjort den gnällig.
Det har nämligen uppståt ett väldigt knirkande o knarrade ljud från bakvagnen. Har inget att göra med drivlina utan kommer från någon led i fjädringsmekanismen. Mäktigt att det kan uppstå så mycket ljud genom att bara gunga lite på bilen. Det hela är förstås mycket irriterade och måste självklart åtgärdas. Men var leta och vad göra?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det kan vara tröta stötdämpare eller bussningar, svårt att säga...
En får gunga o en annan får lyssna :)

BMW - Beroende Med Wilja!
op
4
opio
525iA E34 -95
Jag hade samma problem med min bil. Den hade varit avställd och stått torrt ganska länge nära jag köpte den. Jag sökte här på forumet och hittade en tråd med tipset som löste det för mig.
Länk
Nr 6 i bilden var problemet. Jag gick loss med 5-56 i några dagar på båda kulorna och nu är det knäpptyst i bakvagnen.
Jag har också haft missljud från samma led som opio beskriver.

Jag bytte först stötdämpare/fjädrar/lagring bak eftersom det ändå behövdes och jag trodde det var en trött dämpare som lät, men knirket kvarstod.

I mitt fall bytte jag leden eftersom damaskerna var trasiga och det hade gjort leden rejält glapp pga inträngande smuts och vatten.

Mvh
Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.