AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.229

Trasig shoppinglucka!

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Jaha, så var en av de trevligare funktionerna satta ur spel på min BMW. Min favorit "shoppingluckan" har hastigt slutat att lyda kommando. Hör att det klickar i brytaren när jag föröker öppna, kanske mest ett mekaniskt ljud, men inget händer. Har inte märkt att någn annan funktion i bakluckan slutat att fungera.
Är det någon som vet vad en trolig orsak kan vara och hur man isåfall kommer till rätta med felet.

Vill verkligen att denna skall fungera annars säljer jag bilen...

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Avnötta sladdar i kablaget vid gångjärnen ett mycket vanligt fel på Touringen..glasluckan går i den högra stammen
cl
56
clali
520i Touring -93
Det är med 99,9% sannolikhet några kablar i kabelstammen vid höger gångjärn som böjts av med tiden. Mycket vanligt fel på touring =/.

Jag fixade min lucka i våras med gasdriven lödpenna, mycket flussmedel (brukar va mycke oxid) lödtenn och krympslang.

//C
cl
56
clali
520i Touring -93
Ahh, nån annan som hann svara medan jag skrev =)

//C
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Misstänkte att jag skulle få höra detta. Finns det någon genväg för att slippa byta hela den enligt rykten svindyra kabeln. Är skarvning på något sätt att tänka på.
Hur får jag upp luckan nu? Finns det någon vajjer att dra i?

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kabestammen komplett med alla kontakter i ena ändan sen skarva i andra dvs nere i luckan vid spolbehållaren kostar 1200 kr på BMW..ska du skarva det avnötta så måste du hitta fintrådig och mycket mjuk sladd..om jag inte minns fel nu så är det 17 st högerstammen och 9 i vänster..men det kan även vara microbrytaren som gett upp
HM
15
HMA
528iA Steptronic Touring -98
Hur menar ni med höger stam... Är det höger när man står vid bakluckan eller höger när man står framför bilen???
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
OK, allt låter rimligt. Om jag nu skall komma åt att ev. fixa kablen måste jag ju få upp luckan. Hur gör jag detta när det inte går att öppna på vanligt sätt?

HM
15
HMA
528iA Steptronic Touring -98
Jag fick demontera bort hela innanmätet på luckan och var tvungen att bryta sönder plasten precis där torkaren sitter för att kunna komma åt elmotorn som öppnar glasluckan med en skruvmejsel och föra den åt sidan. (sitter 2 skruvar där som man bara kan lossa när glasluckan är öppen)

Jag hittade bara en svart kabel som var av + att den hade smält in i en brun i kabelstammen som går i glasluckan. Fanns även fler som hade skador på höljet. Lyckades ändå inte få igång öppningen av glasluckan och det höga bromsljuset....
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du skrev att det bara var glasluckan du inte kunde öppna..kan du få upp hela luckan så är det ju inget problem du måste få bort lite klädsel på insidan, glasluckan behöver du inte få upp för att komma åt kablaget..gick då bra på min
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
OK, så kanske det ligger till. Hur var det "HMA:s" fundering? Är det den högra när man står bakom bilen, eller?

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja man brukar ju ange sida i färdriktning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.