|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Hämtade idag ut min älskling från Dialect i Uppsala där den fick sig en liten, hehehehe ENORM, uppgradering ljuduppgradering. Bytte ut original skräphögtalare mot DLS UP5 - kit fram samt Pioneer's största subwoffer TSW20LPA med inbyggd förstärkare. Blev fullständigt lyrisk när jag stoppade i min favvo skiva i Businessen och krämade ordentligt på volymratten. Ljudet var obeskrivligt rent, mjukt och fyllde ut cupén till max. Det gick faktiskt inte att urskilja de enskilda högtalarna utan det kändes som om man satt i en konserthall. Fantastiskt. Och vilken GRYMMMM bas. Fick visserligen skilja mig från 7100:- monterat och klart men det var värt vartenda öre. Kör så det ryker //Dominik 'Respect is something one earns not get' | |
|
Låter intressant! Tog det lång tid för dem att bygga om stereon? Vilka ingrepp gjorde de? Mvh Johan B |
|
|
5 h. Lämnade in den kl 11 och hämtade ut runt 16. Enligt monteringskillen tog dörrarna längst tid, don't ask my why. 1600 gick monteringen på, lite dyrt men är för övrigt supernöjd. Nu är det bara upplyst växelspaksknopp som fattas för att bilen skall bli komplett (har redan monterat aluminium pedaler och -fotstöd). Kommer snart med bilder i galleriet. //Dominik 'Respect is something one earns not get' |
|
|
Det som är var lite stökigt i min bil var diskanterna som sitter innanför nått galler. Jag satte in UP6'or i min 325'a. Fick inte sånna plats i 318? Mulle |
|
|
De sade någonting om detta men de skulle de bli tvungna att skära lite i dörrsidan vilket jag sade nej till direkt. Grejen är den att ljudet skulle enligt dem bli obetydligt bättre med UP6:or. Tack vare subben i skuffen ger det ljudet ytterligare en knuff i positiv riktning. Alltså minst ingrepp till lägst kostnad var det jag var ute efter och resultatet blev klart över förväntan. //Dominik |
|
|
I min bil behövdes endast en ny adapter att montera elementen på. Inget ingrepp mao. Adaptern var en egen som Danderyds bilstereo tagit fram, men jag tror att det finns andra på marknaden också- Med en UP6'a så kommer du lite lägre i frekvens på framsystemet vilket gör att du kan sänka brytfrekvensen för subben. Det i sin tur innebär att du får mindre riktningsverkan från subben. Fast enligt vad du säger så blev det tydligen tillräckligt bra ändå. Vid vilken frekvens bryter du? Jag bryter vid sisådär 70Hz. Hur som helst låter DLS mycket bra. Speciellt imponerad av den mjuka diskanten. Mulle |
|
|
Hade de någon smidig lösning på förstärkarproblemet som många säger är omöjligt att lösa bra? Jag tänker på avsaknaden av lågnivåutgång etc. Mvh Johan B |
|
|
Subben hade en inbyggd monoförstärkare så den driver sig själv tydligen 'Respect is something one earns not get' |
|
|
Det köper jag men varifrån tog de signalen till förstärkaren? Gick de på högnivåkablarna eller byggde de om något? Jag är intresserad då inte jag heller tycker att orginalsystemet imponerar. Mvh Johan B |
|
|
Där fick du mig allt. Sorry, kan ej ge dig ett bra svar på detta men på något sätt kunde de fixa det så att allt lirar skitbra. //Dominik 'Respect is something one earns not get' |
|
|
Tack i alla fall! Johan B |
|
|
Tack i alla fall! Johan B |
|
|
Dom använde garanterat högnivålösningen. En sub märker inte så stor skillnad mellan hög eller lågnivå. Right or wrong? |
|
|
Korrekt. I det frekvensområdet det handlar om så märker man inte någon större skillnad om man använder högnivån. Jag har öppnat businessen och kopplat in en kabel till lågnivån, med det ger en del problem pga dålig drivförmåga (hög utimpedans) samt att den ligger på en dc nivå på 6V som man måste filtrera bort. Det går, men jag rekommenderar det endast om du tänker köra framsystemet på ett extern slutsteg också. Mulle |
|
|
Okidoki! Tack för svaren! Johan B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.