AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.090

El-stolen går inte att höja eller sänka på min Z3

Bj
4
Bjorn Persson
Z3 Roadster 2,8
Stolen går inte att höja eller sänka föra sidan.
Elmotor är ok. Det verkar som om mekaniken har låst sig i ett läge.
Är det någon som råkat ut för dylikt problem?
Vill gärna få tips innan man börjar riva i det.

Mvh
Björn
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Jag har exakt samma problem på passagerarsidan.
Jag hade ett inlägg tidigare men ingen verkar känna till detta.
Hoppas någon har något tips.

MK
Har härjat här sedan -02 och kan inte minnas att jag läst något om detta problem innan, har ni provat att söka efter inlägg.

Det går inte att få igång grejorna igen genom att hjälpa till med handen? T.ex. köra hela stolen framåt med knappen samtidigt som man trycker på stolen med muskelkraft i samma riktning. Eller rucka lite på stolen och trycka på knappen.

Står någon av stolarna i ett ändläge, längst fram eller längst bak?

/Fredrik
Precis när jag tryckt på skicka läste jag rubriken igen, är det bara höjdjusteringen som klabbar eller är det i längsled oxå. Antar att ni har samma stolar som jag, eljustering på höjd och i längsled, men ryggstödet är manuellt.

/Fredrik
Bj
4
Bjorn Persson
Z3 Roadster 2,8
I mitt fall så är det bara i höjdjusteringen :(

Japp Fredrik, har el justering i höjd och längsled men ryggstödet är manuellt

Skall börja plocka med det i morgon så får jag se om jag hittar någon lösning på det.

Mvh
Björn
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Det är bara ihöjdled som det j-vlas här med, fram-back ok.Lutning manuell.
Avvaktar med intresse om du hittar ditt fel Björn.

MK
Visa användare
78
Matthew z3M
Z3 M Coupé
Jag hade detta problem på min för ett tag sen.. men då var det hela skiten som strula tror jag.. men det var att den hade hamnat i ett ändläge åt nått håll.. kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men kommer ihåg att det löste sig efter lite pulande fram och tillbaka..

När den var i ändläget så försökte jag trycka ner den ännu mer och sedan tillbaka med hjälp av handen..
men du som hade problem med att den inte ville i höjdled: Sitt inte i stolen när du trycker på knappen utan hjälp till och försök trycka den ännu längre ut i ändläget den fastnade i även om stolen inte rör sig... (tips: ha aldrig stolsryggen max lutad bakåt, då den kan liga emot koffertryggen och käma emot..)

Lycka till!

M Power!!!
C
24
C J
Z3 M Roadster -98
Tjena Björn!

I höstas åtgärdade jag samma fel på min Z3:a. I mitt fall var sätet låst i översta läget och gick ej att sänka.

Efter att ha monterat av stolen (4 bult) och några elkontakter så konstaterade jag att "gängstaven" till höjdjusteringen låst sig i övre läget. Lossade en liten bult till och drog runt godset med en kraftig skiftnyckel, lätt som en plätt.

När stolen ändå var borttagen så smörjde jag upp underredets alla rörliga delar.

Passade samtidigt på att känna under golvmattan och kunde konstatera ett dyblött golv, fram med stöveltorken på högsta fart i ett dygn så nu är det snustort. Får nog leta läcka i sommar.

Glöm ej att montera bort batteri-kablaget först, annars får du en lysande airbag-lampa som jag har.

Hoppas din Z:a lider av samma enkla fel och lycka till.

CJ
C J, airbag lampan kan de släcka åt dig på BMW, kostar en hundring ca.

/Fredrik
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Tack för tipset med batterikabeln! Då har man sparat 100 spänn! Den lilla gula kontakten till krutladdningen för bältessträckaren är väl ihopkopplad med airbag systemet därav ev fellarm om man delar denna utan att lossa batterikabeln.
Den gängade stången till höjdjusteringen hade också låst sig i översta läget.
Lite fett på stångänden så ska det väl inte hända igen på ett tag.

MK
Jag ser att jag är lite sent ute, men skriver ändå..

Jag hade bilen hos BMW för byte av airbag kabeln för någon månad sedan och när jag skulle hämta bilen gick det inte att sänka sätet. Arg blev jag och sprang in och gnällde på kundmottagaren. Han kom med ut till bilen och "juckade" upp och ner på knappen ett dussin gånger i snabb följd, utan att sitta i stolen, så funkade det sen. Han sa att det var ganska vanligt, just som ni beskriver att kuggstången gängar ur sig.

BMW i Helsingborg skall ha credits för detta.

/ Fredrik
C
24
C J
Z3 M Roadster -98
Fredrik M:
Tack för tipset, ska ta det på BMW framöver.

CJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.