AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.765

Fixa små oljeläckage...

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag ska till å byta olja på M3an (E30) till helgen.

Nu e de så att den smådroppade lite olja hela förra sommaren...
inte mkt, men typ fläckar stora som 5 kronor va vanligt...
det beror antagligen på att bilen stått stila mkt hos förra ägaren, så att packningarna torkat något... skulle jag tro...?

Jag hade iaf. samma problem med en annan bil, porsche 944, för nåt år sen.
Då hälde jag i en produkt som hette Omega, finns på bla. mekonomen.
den skulle täta små läckage, och gjorde så mkt effektfullt på porschen...

är det nån mer som haft positiva erfarenheter av Omega?
tvekar lite på om ja ska hälla i det... e rätt dyrt 500kr för 2 dl (lagom till 5 L olja)

Omega ska inte förväxlas med billiagre alternativ som tex. CRC oljeläckagestop...
inte enligt mekonomen iaf... Omega är egentligen en verkstadsprodukt enligt dom.

köpa eller inte köpa!?

/Jonas

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Tömma i främmande medel i min Beemer kommer aldrig hända iaf, jag har läckande ventiltätningar och ska byta dessa själv. Tillsammans med alla andra packningar i toppen.

Valet är upp till dig...
er
256
eraabos
M3 E30-88
Det känns som att "fuska" om man häller i omega. Jag har själv samma problem med M3:an, olje läkage på bakaxeln, växellådan och ev packboxen mellan motor och växellådan, den runt svänghjulet. Ska åtgärda detta förhoppningsvis nästa vecka. Det är tur att man känner en fd BMW mekaniker, han ska ha ca 1500:- för jobbet, det tycker jag är otroligt billigt!

Lokalisera läckaget och bytt ev packning, de är inte dyra, de packningar/pakboxar som jag behöver går på ca 500:-
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om det där omega funkar och håller så är det ju en bra produkt. Blir väl ungefär som packningsmassa när det tränger in i små glipor tänker jag. Och sen är det ju enormt lätt att hälla i:-) Men nog är det bättre att byta packningar allt, men det är ju bra med alternativ. Min läkte kylvatten, så jag köpte en liten burk (200:-) från mekonomen och hävde i. Det blev inte helt tätt, men en hel del bättre. Sen är det så att dessa medel inte bara tätar, utan underhåller packningarna också för att motverka att dessa går sönder. Så sa dom på mekonomen i alla fall. Vad sakll man tro? På min är jag villig at prova det mesta, men hade jag en ny bil så skulle jag nog vara lite mer skeptisk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag fick ett läckage i styrservot på en tidigare bil. Då rekomenderades jag OMEGA av en lastbilsmekare. Han sa att det skulle mjuka upp packningar/packboxar och minska läckaget. Jag hann inte märka någon större skillnad innan jag bytte bilen, men det blev åtminstone inte värre. Det kanske var för stort läckage eller så kanske det tar ett tag för medlet att verka?

I vilket fall så tyckte lastbilsmekaren att det var ett bra medel som de använde med bra resultat.

Lycka till!
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag har också hört mycket bra om OMEGA produkter av just lastbilsmekar. Produkten för packningar är inget tätningsmedel, utan som Johan sa, till för att mjuka upp packningar så att de "blir som nya" igen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jaha ja.... de blir till å grubbla fram tills bytet....

ska man byta packningarna istället så borde man ju göra de innan man häller
i olja för 500 spänn... lite tråkigt å hälla ut den en vecka senare aså....

/Jonas

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Om man bryr sig om sin bil så häller man på fin olja, eller hur?
Då bör man väl inte blanda ut denna olja med "främmande" produkter. En lastbil är inte alls så känslig som en bil och defenetivt inte som en BMW.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte riktigt vad du menar med lika fin TCG. Men jag tror att toleranserna är de samma eller bättre i en lastbil vid packboxar och packningar. Kanske är de kraftigare men det har ju att göra med att belastningarna är högre.

Jag har för mig att jag betalade typ 100kr för en burk OMEGA. Jag köpte den hos en lastbilsreparatör. 500kr låter väldigt dyrt!

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.