|
|
|
|---|---|
|
Min E34 535i -91 går lite ojämnt när jag startar den när den är kall..pendlar mellan 7-900 varv. Men när den blir lite varmare ca 2 minuters körning går den helt jämnt men dock är tomgången på 700varv..stod i boken att den skulle vara 950+-50. Har testat haft borta batteripolen men det blev inte nån bättre. Kan det vara kallstartsventilen?Vart sitter den? Mvh:Roger | |
|
Hej! Kan vara tomgångsmotorn (kallstartsventil säger en del). Sitter på insuget (gummit). En cylinderformad tingest med en kontakt i ena änden. Finns att köpa på skroten och är väldigt enkel att byta. Glad påsk / Wallace |
|
|
har 535orna kallstartsventil? det trodde jag ej. trodde de var för nya för att ha ngt sådant... man lär så länge man lever... |
|
|
Okej..jag var nyss och kollade vart den satt..läste i rephandboken att den skulle gå att testa på nåt sätt..måste läsa igenom det noggrannare. Kan det även vara den som gör så att tomgången är så låg? Ungefär vad kostar en sådan ny respektive begad? Mvh:Roger |
|
|
Nu har jag bytt tomgångsstabiliseringsventil och tomgången blev lite bättre..men det var nog inte den som var felet ändå..tomgången ligger ännu på 650-700varv Har även mätt upp termokontakten och den är okej. Läste i Rephandboken att när man drar bort kontakten till tomgångsstabiliseringsventilen så ska tomgången gå upp till 2000varv..men på min händer ingenting.. Och jag har testat spruta startgas på alla tänkbara ställen för att på så sett se om den tar tjuvluft men det gör den inte heller. Börjar bli lite lätt irriterad nu när jag inte hittar felet..pedantisk som man är =) Har funderat på om det kan vara nåt fel i elektronikboxen... Nån som har nåt förslag eller tips på vad jag kan kolla? Mvh:Roger |
|
|
Hur länge sedan är det du bytte luftfilter och stiften? Mvh |
|
|
Stiften är bytta för ca 500mil sedan till Bosch Super 4:a Luftfiltret kanske en 1000mil sedan..men det har jag kollat på nyss såg inte alls smutsigt eller så ut..men det kanske kan vara igenstockat ändå lr? Mvh:Roger |
|
|
Det verkar vara lite delade meningar kring boschstiften (super4). Har du kvar de gamla stiften, byt och se om det blir någon skillnad. Det kan vara så att värmetalet är fel på de nya och de inte funkar så bra för det (det verkar vara så att super4 stiften skall vara någon typ av universalstift för flera olika motorer). Bara en liten fundering! Mvh |
|
|
Nej dom gammla finns inte kvar..men jag tycker mer som att det verkar vara ett elektriskt fel..med tanke på att det inte händer nåt när jag kopplar bort tomgångsstabiliseringsventilen..är ju den som ska hålla tomgången inom intervallen 750-950varv oavsett belastning. Har mätt på kontakten som kommer till ventilen..är 3st stift..ska vara 10volt mellan mittenstiftet och vardera ytterstiften...på det ena stiftet är det 10volt medans det andra bara är 4,5volt..verkar lite konstigt.. Kanske är värt att testa köpa nya stift iaf??!! Mvh:Roger |
|
|
Jag vet inte så mycket om det elektriska i din bil. Det låter onekligen lite mysko om du har mätt upp ett spänningsfall på 5,5V. Hmmm.. du har förståss gått över ansluningar med 5:56 eller liknande?! Du kan ju åtminstone kolla stiften visuellt, det är ju rätt lätt att se om de har sotat. Mvh |
|
|
Joo jag tycker också det verkar lite konstigt..joo jag har kollat..kontakterna och kablarna. Stiften hade inte sotat eller nåt sådant. visuellt vad betyder det?? =) Mvh:Roger |
|
|
Jeg har samme feil på min motor... Motoren er fra en 535 1985... Hver gang den starter så varierer tomgangen fra 200 - 1100 varv, men etter 30 sek så går den normalt... Det er enkelt å justere tomgangen opp eller ned da med en skrue.. Vet ikke om det er samme systemet på 1991 modellen... Det som er rart er at den ikke har vært sånn før. Og jeg husker ikke hva jeg gjorde at den ble sånn :( Tror faktisk den gikk bedre på tomgang når det var sprekk i vakumslangene mine... Jeg får vel ta kniven og lage ett hull igjen :) Mvh Jan Erik [Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-) |
|
|
På -91:orna så är det elektronikboxen som ställer tomgången..finns ingen skruv att justera på tyvärr =( Snart blir det in me bilen på auktoriserad BMWverkstad för felsökning...om ingen har några tips? Mvh:Roger |
|
| Finns det någon justeringsskruv för tomgången på en E30 323i? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.