AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.182

Tyck till om 330ci VS Audi TT 225Hk Quattro

Sida 1 av 2
Hej hej!
Har postat så mycket inlägg nu på slutet så det börjar bli löjligt :-)
Ni får ha överseende boys!

This is the deal:
Vänder mig till er som testat 225hk varinaten med quattro..

Hur är bilen? kvalitetskänslan? Komforten?

Anledningen till att mitt bmw-ägande eventuellt kommer upphöra är enkelt. Jag tycker att de flesta annonsörer begär ocker-priser för sina bilar. De ligger på annons månad efter månad men sen då.. ? Funderar alltså på att konvertera (om än tillfälligt) till Audi.

Försök vara lite realistiska samt neutrala.

Ni som testat bilen: Är den rolig? bra? ja allt!

mvh jens
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vaför inte hitta ett audi-forum att posta i istället? Vore väl mer givande?

// M.v.h. Daniel
Det var just mellan de två jag valde när jag bytte bil förra gången...

TTn gick bra, men jag tyckte kupén kändes väldigt trång, taklinjen gör att du knappt ser något "snett vänster bak". Även bagaget är mindre.

När jag sedan provade 330n så blev jag genast imponerad av sexans vrid...och att den har allmänt bättre rymd/utrymmen.

Så: det blev en 330ci...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Senaste automobil har ett utförligt test om TT Kvalitetskänsla på topp den verkar vara vettig vissa typ fel i början verkar det som men det har alla bilar,tänk på att en ny TT är på G angående värdefall.
Skriver direkt från Tidningen nu,vecka 50 år 99 och framåt så ordnades den lyft vänliga bakdelen så folk inte skulle köra ihjäl sig.
225 hästaren går o-100 på 8,1 toppar 220 enligt tidningen men jag tycker det verkar lite väl slött upg från 180 hästaren kankse?
Facit högbygg kvalite hög komfort snudd på praktisk.
Nackdel är att dem tycker inte att den passar om bankörningsbil men en bra kompross för nästan alla krav.
Mycket neutralt skrivet från mitt håll :-)

Tjejen vill ha en TT så jag har läst på lite och tycker det är ett bra alternativ själv.
330 har allt som TT och en rak 6 därtill kanske mer anonym men mycket fin bil ochså.
MINI Cooper S kanske är ett alternativ ochså?

Mpower
Varför jag inte postar i ett audi forum är för att jag vill ha kritiska kommentarer samt att jag har BMW i hjärtat så jag hänger här. thats it.

Men vad tror ni omvärde fallet? köpa en bmw 330ci-01a för 180papp runt 10000mil.
Eller köpa en TT 225Hk Quattro-00 7500mil för 150papp?

vilken bil toskar jag mest på?

Snälla hjälp mig, ni är ju mina enda sanna vänner ;-)

Skönt att köra en bil som INTE är "felhjulsdriven" :)
330ci är mer "riktig bil", medan TT är en VW Golf/Skoda Octavia med frisör/posörkaross. Valet är extremt enkelt i mina ögon. 330:n är bättre på i princip alla punkter förutom framkomlighet i snö....

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tippar på att TT håller värdet bäst. En ovanligare bil helt enkelt.
TT är en posörbil med udda design som faller mig i smaken men absolut inte gillas av alla. Som körmaskin absolut nej, men som kvalitetsinstrument ja. Fyrhjulsdriften kan vara lite kul i fullt blås ut ur rondellen typ, och på vinterväglag så kan det vara praktiskt. Lastutrymmet och baksätet i TT är obefintligt typ. 330 däremot är en välbalanserad körmaskin som rent utseendemässigt börjar kännas bedagad men mycket mera användbar rent praktiskt. Fyra personer med bagage får lätt plats. Men bilen är inte lika välbyggd i avseende kvalitetskänsla som TT. 330 är dock konosörens val helt klart. Alltså design och kvalitet mot körkänsla och användbarhet. Och trygg fyrhjulsdrift mot lekfull bakhjulsdrift. Det nog bara du som kan svara på vad du behöver / vill ha. Själv hänger jag på detta forum så... ;) Vad gäller torskning så går det nog på ett ut skulle jag tro. Men lägre kontantinsats brukar innebära lägre slutkostnad rent generellt.
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Att du ens funderar på vilken bil du ska välja!!!!! ;-) Personligen tycker jag att TT är en av dom fulaste bilar som Audi gjort i genom alla tider!

Fd. E46 fantast.Har haft 11 st.Större familj=E39
Smaken är ju delad som sagt.. Mycket grundar sig kanske i att jag vill ha något nytt.. Såde ju min 330i för 3v sedan..

//Jensa

JensaR: ...så du har precis haft en sedan menar du...? Och vill nu troligen ha en coupe istället?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Exakt! I alla fall en annan bil, känns som det är överpriser på 330ci just nu.
Kanske känns coupen som en helt annan bil än sedanen?
Som köpare är man lite trött att folk begär 200 000 för 01or på 10 000mil.

Trots att motorn i 330in är guld samt att jag gillar mycket annat hos bilen så käns det som för mycket pengar. Alternativet är att köpa en 330ci utan m-paket II, men jag vet inte. Man skulle ju gärna vilja ha faceliftet också, men då blir det riktigt dyrt.

Där har vi en fördel med TTn, karrosen är ju oförandrad sedan produktionsstarten.

Sånt här är svårt boys!

En annan sak. Jag byter bil ganska ofta så jag vill inte tappa allt för mycket pengar. Har hittat en löjligt fin TT 00a 225HK quattro 7500mil. svart,xenon, skinn etc Inga repor eller dörruppslag, endast sommar körd. 150 mackor prutat o klart.

hur mycket sjunker en sån kontra en riktigt fin 330ci -01a runt 10 000mil för 190000?

Alltså värdeminskningen på ett år på respektive bil???

MVH

//Jens

Om du köper en 330ci för 190' nu, så tror jag den tappar 35'-40' på ett år...
...vilket jag inte tror att TTn gör, jag menar den nya TTn kommer nu i höst och det tar nog ett tag innan gamla modellen börjar tappa (lika mkt som BMWn...)...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Hej! tack för responsen! Offerterna du fått såg hutlösa ut enligt mig! Vilken firma hade du kontaktat?

Länkar 2 bilar som jag funderar mellan:

Länk

pok 152 000

Länk

pok 150 000

Tror du fortfarande på TTn ur ekonomiskt perspektiv?

MVH

//Jens

Bägge bilarna ser fina ut, men röd skinnklädsel kräver kanske en specifik köpare när det blir dags för det...

Det är klart, om man får en av dessa bilar för 150', så tror jag nästan BMWn tappar minst...
...men du skrev i förra inlägget "330ci -01a runt 10 000mil för 190000", vilket jag baserade min gissning på... ;)

Hur mycket kör du förresten på ett år?

Ska jag verkligen "hänga ut" importfirman här? Eller?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Tjena!
Kör inte mycket per år, kanske 700-800mil..

Som jag nämnt tidigare så känns inte 330 aktuell, 325 är prutad och klar på 152 000. komplett m-paket (inre o yttre). Har gått prick 11 000nu.

TTn Prutad ock klar på 150 000.

Klar du ska säga vilken firma det är, europabil?
Offerterna är väl inget att hymla med. Konkurrens är bra!

//Jens

Kunde inte Z3 M Roadster eller Z3 Coupé vara ett skoj alternativ? Har MYCKET hellre en sådan än en TT.

Men jag är väldigt partisk, för jag gillar VERKLIGEN inte gamla TT. Delvis tycker jag inte den är snygg, och delvis stör det mig att den baseras på i princip exakt samma teknik som gamla Octavia/Golf/A3. Hade hellre köpt en Audi S3 i så fall :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Köp Audin du verkart vilja ha den. Man skall köpa det man vill ha...
Jo, men endå inte..
Är det bara jag som tycker e46 börjar kännas lite gammal? Kanske är 325an bästa köpet iaf.
z3 m kostar för mycket att äga tyvärr, annars är det nog en riktigt rolig bil :-)

Shit!, jag vet varken in eller ut längre :)

MVH

//Jens

Japp, det är Europabil som offererat. När jag svarade att bägge bilarna ligger ca 50' för högt, fick jag bara svaret: "tyvärr, då kan jag inte hjälpa dig".

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
E46 är gammal till utseendet och i har inge vidare komfort jämfört med E90. I övrigt en fullt modern körmaskin med allt du kan begära från en sådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.