|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en Z3 1,9 140 Hk förrunt 90-100 000 SEK. Är det ett realistiskt pris för en som gått max ca. 10 000 mil? Hur är 1,9:an? Är den väldigt slö? Har tänkt åka och provköra någon men har inte hunnit ännu. Har även tittat på Miata men tror nog det får bli en Z3. Är det någon utrustning man bör se till att få med? Har tittat både i Sverige och i Tyskland och får en känsla av att det kan vara något billigare i Tyskland. Större utbud är det i alla fall. Tacksam för råd och tips inför ett köp nu under hösten. Mvh esteen | |
|
Liten bil, så "slö". Njae.. Beror ju på vad man jämför med. Åk o prova 1.9:an, pröva flera. Synd o köpa grisen i säcken o ångra sig sen. Jag har en 150hk E46, men jag visste vad jag köpte o jag har inte ångrat mig för fem öre.. E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Finns ju Z3 1,9:or för det priset,dock kanske inte speciellt många under 10000mil dock.. Tycker att just 1,9:an borde vara en bra kompromiss "pigghet kontra ekonomi" iaf.. Sexan på 2,8 liter t.ex är ju iofs rejält mycket piggare o har en skön gång+ser ju "maffigare" ut med sina bredare bakskärmar/däck osv,men då naturligtvis "lite dyrare" på alla vis.. Men provkör själv som sagt o bilda dig en egen uppfattning.. Mvh Janne. |
|
|
jag tyckte 1,9an va lite i slöaste laget så jag sålde den o köpte en 2,8 istället. alla tycker olika men visst räcker 1,9an egentligen. skippa dock 1,8an pga marginell prisskillnad till 1,9... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Tror inte det är ett realistiskt pris, om inte någon är i behov av snabba pengar... Min bil hade gått nästan 15000 mil och jag fick nästan en par tiotusingar över det pris du vill ge... Vissterligen var min bil i mycket bra skick och var förhållandevis duktigt utrustad... Å andra sidan sjunker vell priserna något i höst... Jag tycker inte den är så slö, faktum är att jag tycker den flyttar på sig fullt tillräckligt =) Miatan går säkert bra den med, men, njaa, nää, inte alls lika fin... M-Chassi & AC bör du se till att den har, diffspärr är inte heller fel... Sverige eller tyskland, spelar ingen roll... hittar du en bil som är välservad, bra skött och som du verkligen vill ha så spelar det vell inget roll vart, om du får den till rätt pris =) |
|
|
Tack för många bra svar! Jag var och testade en 1,9:a igår. Tyckte den gick bra men insåg när jag kollade i bilregistret att det var en 118 Hk så med andra ord lär ju inte en 140 Hk vara sämre. När det gäller Z3 kontra Miata så avgjordes det helt igår. Z3 vinner överlägset. Får fundera lite på priset. Vad tror ni om många mil kontra äldre årsmodell? Vilket ger bäst andrahandsvärde? |
|
| Ta du och prova en 2.8 så ska du få se på andra kanelbullar... | |
|
Mil är viktigare än årsmodell, om inte väsentliga funktioner saknas så klart. E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Anders S. Vilka funktioner skulle du räkna som väsentliga? |
|
| En bra motor, sportstolar samt sportratt anser jag vara absolut mest väsentliga i en Z3. SKulle inte köpa en utan ovanstående attiraljer. | |
|
Personligen tycker jag faktiskt att Miatan är roligare att köra än Z3 med 4 cylindrig motor. Piggare och roligare köregenskaper. Däremot är ju z:an bättre på nästan allt annat. Lägg till lite stålar och köp en med sexa i istället. En helt annan bil, även med 2.0 motorn är det en väsentlig skillnad jfrt med de 4 cylindriga. Även om skillnaden ikraft inte är så hejdundrande så får man en helt annan sportbils upplevelse med orrandet från en rak sexa under huven. Rätt kul egentligen, hade du varit spekulant på en 2.8 hade många (förmodligen även jag) skrivit: "köp en M istället" He he :) Sammanfatning: Panelen tycker att ju större motor, desto mer bil för pengarna, men då du har satt en gräns för hur mkt du vill spendera så får du nöja dig med en 4:a, och det är ju faktiskt inte fy skam det heller. Så: hitta en bil som du gillar och köp den! Vi ser fram emot att välkomna nya medlemmar till z:a flocken! /B |
|
|
Beppo jag har skrivit om det här ämnet i en annan rubrik, och jag var i precis samma situation och tyckte att en fyra skulle räcka åt mig, för jag hade aldrig haft någon sexa förut och skulle bara glida och njuta av min vackra Z3 för jag lät blickarna falla på den även i garaget ,men, det blev en sexa för allt annat stämde och oj vad rätt ni alla har haft under inläggen om sexans fördelar, jag är så himla glad att det blev sex cylindrar och vad jag har njutit i sommar, absolut trevligaste cabben jag haft som pricken över i och bara känna draget i motorn och sexans ljud det är en upplevelse och en dimension till av cabbeåkandet jag tar med mig in i vintermörkret då jag vill minnas sommarens höjdpunkt Z3, kontentan av resonemanget är, försök att köra en sexa och avgör saken efter det du kommer att bli lyrisk jag är både lyrisk och förförd av sexans musik!! Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.