|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att köpa en Z3 coupé pga "lilla" vovven. Skall man köpa en 3.0 eller gå direkt för en M? Fördelar/nackdelar mm? Tack! | |
|
På minussidan finns väl dyrare försäkring samt dyrare reservdelar/servicar. Sen är det bara plus som jag ser det.. :) /eFx www.z4.se |
|
|
M är det som gäller, anser jag. Blivande klassiker och riktigt riktigt snabb :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
min Z3m är inte dyr i försäkring, betalar 7600krhel/år på lf. så helt klart en M som gäller! JÖRGEN |
|
|
En Z3 3,0 ligger så pass högt i pris att en M är intressantare rent ekonomiskt. Jag betalar själv 7500:- helår för min 2,8 och då har jag max på alla bonusar,mm så försäkring är väldigt individuellt. "Mkt vill ha mer" stämmer in bra på biltypen och har man en 2,8 så är 3,0 intressant och 3,0 till M och sen då....kompressor-M? köp med hjärtat och skit i pengarna,vilket du redan gör genom att spekulera på detta alternativ som är en skoj leksak som man kan ta hunden till skogen med. MVH/ |
|
|
Men Kalle, du har ju fortfarande inte köpt någon M-Coupé efter att du provkörde min? ;-) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jag har en liten Jack Russel och han stormtrivs att åka i min bil... räcker med att han sitter där bak så har han full syn ut genom rutan =). Se till att hitta en coupé med sk "lastnät" då det fungerar ypperligt som avdelare mellan de fina skinnstolarna och min hund där bak. Jag har även "klätt" bagage utrymmet med en filt så inget ska repas med hans klor. När jag bestämde mig för en coupé så var det skicket som fick avgöra. Tyvärr är det svårt att hitta fina 3.0:or då de inte växer på träd och M:en lyckades jag inte hitta en bil som motsvarade mina förväntningar i skick. Det är ju också en helt annan bil som många gånger har körts som en riktig sportbil ska köras. Jag tyckte helt enkelt inte det var värt pengarna med ev reparationer. När jag väl hitta en 2,8 som såg precis ut så som jag ville den skulle se ut var jag inte sen till att slå till. Har inte ångrat mig och är stört nöjd med min bil...visst den är inte lika snabb som 3.0 el M men räcker gott och väl till för mina behov =). Lycka till i letandet! Mvh Kristoffer Bilen =) Länk |
|
|
Har eventuella planer på at sälja bilen i vår pga av Mc köp! finns intresse kanske ja kan släppa den nu i höst. slå en kik Länk |
|
|
men mAnGe-9 det var en Coupé han var intresserad av... Jag tycker det bara finns fördelar med att köra en M.. kanske att försäkringen är aningen dyrare men titta sen på hur mycket mer bil du får... Har kört 3,0:an också.. den är inte alls lika kul som M:en + att M:en är några snäpp snyggare både ut- och invändigt.. Slå till på en M! M Power!!! |
|
| 3.0:an känns faktiskt som en åkgräsklippare i jämförelse. Känns som att det skiljer mer än 90 hk.... | |
|
Hejsan. Lånar tråden för en liten fråga om 3.0:an.. En kompis till mig har köpt en 3.0:a, en -02 modell som enligt uppgift skall vara den sista svensksålda. Han hävdar envist att den har 321hk, försäljaren sa så.. Finns det någon specialversion av 3.0:an med 321hk? Jag tycker det låter MYCKET skumt att man skulle göra en version med exakt samma hk som tidigare m-modellen (modellår -02 var m på 325hk) det låter även fel att man skulle lägga en annan modell bara fyra hk under toppmodellen. Bilförsäljaren var BMW i Ängelholm i fjol. / Fredrik |
|
|
Din kompis har nog bara missat ordningen mellan 2:an och 3:an...231hk ska det nog vara... ___ //Ulf |
|
|
Prestandajämförelse mellan 3.0 och Z3M: www.track-challenge.com/comparison1d_e.asp?Car1=37&Car2=21 Utifrån dessa siffror tycker ni att det rätt tolkat att om man kör inom "vanliga" hastighetsintervallet upp till 140km/t så är prestandaskillnaden i acceleration inte så stor mellan dem? Hur är det i verkliga livet? Går det att eftermontera lastnät i Coupén? Hur svårt? Funderar lite på Z3 Coupéns användbarhet till annat än gasa-runt-bil och därför undrar även på följande: Finns det möjlighet till takräcke som på Caymanen? Hur vanligt med taklucka? Dum fråga förmodligen då det kanske är självklart men vill bara kolla: Finns det/eftermontera dragkrok? :) Har en 540 touring så om Z3 Coupé inte har ovannämnda är det inte hela världen. Med sportstolarna skjutna långt bak och dubbeltakluckan öppen så är det nästan som en storebrorsa till Z3 ;) |
|
|
Hej, - Lastnät går att köpa till, fästen finns förmonterade. - Takräcke finns också det att köpa till, samma sak där. - Taklucka är ganska ovanligt tror jag, men jag har ingen bra uppfattning eg. - Allt är möjligt :) Skämt å sido, jag tror inte det finns plats för dragkrok, ej heller något bra att sätta den i.. men som sagt, fram med svetsen så kanske det går, men det blir garanterat inte snyggt.. :) /eFx www.z4.se |
|
|
@misc100-2 När jag kollade på att köpa ny Z3:a fanns det ingen möjlighet att montera på dragkrok, så det blir nog som eFx säger, att ta fram svetsen om du vill ha en. Jag vet bara inte riktigt hur det går med markfrigången och vad bilprovningen säger, men det är ju bara detaljer ;) Taklucka tror jag dessvärre är mycket vanligt, desvärre eftersom långa personer (jag) inte får plats i en bil med taklucka. När jag köpte begagnad Z3:a tyckte jag att var enda j*vla bil hade taklucka. / Fredrik |
|
|
Min har inte taklucka och jag håller med föregående inlägg,troligen vanligare med taklucka. |
|
|
Jag tror inte ens att man får montera dragkrok på Z3 (åtminstone inte enligt de svenska reglerna), däremot finns det folk i andra länder som gjort det: Länk /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Jag har haft ett par 2.8'or och har nu köpt en 3.0.. den första Z3'an jag körde var brorsans M.. och visst... den går bättre än dom andra det är ju inget snack om saken. Men jag som kör den som bruksbil en del tycker att M'en blev för extrem och 3.0'an som jag har nu går ju grymt gott den också. 2.8'an är också en helt underbar motor men 3.0 är det perfekta mellantinget mellan 2.8 och M tycker jag. Så min åsikt... köp en 3.0 eftersom det verkar som att du ska ha den som lite bruks oxo! Lycka till! /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.