|
|
|
|---|---|
|
Jahapp, så var man underkänd på besiktningen då. Anmärkningen blev "Spindeled, fram höger, bakre, glapp". Han pekade på något som jag *tror* var nr11 på denna bild: Länk Kan det stämma? Och detta heter vad på BMW-språk.. "undre länkarm hö fram" kanske? Såg ju ganska lätt ut att byta själv.. lossa två bultar och dit med det nya.. men kan sitta som f-n vad jag har förstått efter lite sökningar. Tacksam för råd. | |
| "Hö länkarm bakre nedre" heter den på Mekonomen. En kulleds avdragare kan vara bra att ha till bytet , annars brykar de lossna om man knackar med en hammare på godset som leden(konade axeln) går igenom efter man skruvat av muttern. | |
| Skaffa någon form av avdrafare/avslagare för spindelleden, den förenklar och kostar bara 40-50:-, länkaremen är sen en baggis att byta och kostar ca 600:- | |
|
Tackar för svar!! Hur ser en sån här kulledsavdragare ut? Nåt som finns på feltema? Funkar det med t.ex. en Länk Det kan alltså vara problem med att få ur den "uppåtgående konade axeln"på länkarmen närmast hjulet om jag inte missförstod(?). |
|
|
Helt riktigt, det är just konan som kan ställa till det "ditt" verktyg funkar iof, men eftersom du ändå ska byta leden, rekommenderar jag en "gaffel" som du knackar in med hammare, brutalare men enklare och säkrare funktion, jag brukar alltid använda gaffel om jag lossar en led som ska kasseras, däremot en avdragare om leden ska återmonteras En gaffel kostar inte mer än 40:- |
|
| Tack för tipsen. Brukar man behöva göra en framvagnsinställning efter byte av länkarm? Verkar finnas lika många åsikter/erfarenheter som forummedlemmar efter vad jag har läst.. men specifikt på e39:an? | |
|
Man bör alltid göra en hjulinställning efter ingrepp i framvagnen. Men du kan i detta fall byta spindelleden, känns bilen ok efteråt, inte drar åt nåt håll.. så avvakta, om du vill snika lite.. Håll koll på däcken så de inte snednöts bara, börjar du se antydan till det, gör hjulinställning.. |
|
| Det gick ju väldigt smidigt att byta!! Fick inte till det med gaffeln riktigt utan slog ut den med en liten slägga och hylsnyckelförlängare istället. Tyvärr verkar det ha tillkommit lite vibrationer, dock bara mellan 120-130, så det får nog bli en framvagnsinställning i veckan.. | |
|
Vibrationer? Troligtvis hjälper inte framvagnsinställning då. Något måste hamnat lite fel... |
|
|
hej, skall inte denna länkarm också spännas åt med framhjulet stående på marken? precis som man väl gör med den undre länkarmen? Thomas Lj. |
|
| Hmm. Ok. Jag spände fast länkarmen med hjulet av. Får testa att lossa dem och dra när framhjulet står på marken. Tack för tipset! | |
| Yes! Det löste problemet. Nu går den helt vibrationsfritt =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.