|
|
|
|---|---|
|
Efter att jag körde på ett rådjur och sabbade bla grillen så ser jag ju kylfläkten framför kylaren väldigt bra numera. Jag har noterat att elfläkten framför kylaren aldrig startar. Jag har kollat lite på forumet och det närmaste jag hittade var detta: Länk När jag köpte bilen gick inte fläkten att snurra på för motorn var ihoprostad. så jag bytte fläkt med motor. Men jag kollade sedan aldrig om den verkligen fungerade som den skulle. (det var kallt ute då och behovet av fläkt var egentligen inte så stort) Men eftersom motorn vill trycka ut vatten efter jag stannat den, så borde ju kylfläkten gå igång ibland. SÅ: Var finns säkringar och relän som styr denna fläkt? Jag kollade lite snabbt i säkringsdosan vänster bak i motorrummet och hittade inte någon säkring som verkade gå till denna kylfläkt. (läste på lappen i locket) Någon som har tips? /Mats J | |
|
Hej Mats. Efter att ha läst mycket, konsulterat BMW och lagat det så måste jag dementera de svar som jag fick i tråden du länkar till. Elfläkten startar ALDRIG om AC nivån är låg eller tom. Ring nu Thomas i Svenljunga.... |
|
|
Ja det kan vara dags att höja trycket i AC:n inför den kommande vintern :) Jag skall först testa att fylla över lite från en annan bil som också har R134. Jag skaffade nämligen riktiga klockor slangar och anslutningar när jag var i USA i höstas. Så jag vill leka lite själv först... Men det är väldigt bra att veta hur det funkar!!! /Mats J |
|
|
Nu har jag fyllt över gas från en annan bil så nu är det såpass tryck att AC pumpen går, men kylfläkten startar inte... Så det är nog dax att leta säkringar/ relän mm... Några tips på var grejerna sitter? /Mats J |
|
|
Jag fortsätter min monolog: Enligt Länk på sid 8, position E30 så står det auxiliary fan motor, vilket jag tolkar som kylfläkten. Då är funktionen beroende av säkring 25 och 29. Lågfarten kan startas av AC enheten eller ena tempbrytaren i kylen. Högfarten kan startas av intermediate switch eller den andra tempbrytaren. Reläerna är placerade i "aux F/B" auxiliary fuse box? Någon som vet var den sitter? För där skulle jag vilja mäta om det finns spänning. Nu är elchemat till en 735, men årsmodellen är korrekt (-92) så det borde stämma. /Mats J |
|
|
Vid den här temperaturen som varit ikväll är det inte säkert att elfläkten startar direkt. Har du prövat att stå på tomgång med ACn på och kupéfläkten på max tills du har riktig kyla ur utblåsen samt arbetstemp på motorn? För då bör den starta. |
|
| För att fläkten skall starta, krävs rätt kondenseringstryck i AC. Inget bra att bara fylla lite o se vad som händer, blir det för mycket gas i den så är risken stor att nått går sönder. Kontakta en kylknutte och se till att få rätt mängd gas i och börja leta fel sen om det inte funkar. | |
|
740-Jocke, jag håller med dig, men det var snabbare att fylla på lite så systemet startar. Om trycket blir för högt stannar kompressorn igen. Fortsätter man att fylla så går något sönder. MEN enligt elchemat skall fläkten starta även utan AC. Nu startade den inte ens med AC fastän motortempen var hög, så jag kommer börja mäta ikväll. Jag tror jag hittat boxen med reläna imorse, gjorde en snabbtitt och jämförde lite kabelfärger med vad som fanns på elschemat. Det är isåfall den lilla boxen halvägs fram på vänster inerskärm med några relän i (typ 4 st). Säkringarna var hela. Skall både mäta och försöka tvångsköra fläkten på olika sätt så jag hittar hur det skall fungera. /Mats J |
|
| har ni kollat motståndet som sitter före fläkten | |
|
Poäng till WAN, det var paj. Dessutom var säkring nr 25 (30A) brunnen, jag såg inte det i morse, det syntes inte förrän jag hade lossat den, var avbränd kanske en tiondels mm så det syntes inte så bra. Motståndet kopplade jag förbi med en kabel sålänge, så nu går fläkten på fullfart direkt. Jag har kollat lite mer på elkoppling och funktion. På min bil (-92 års modell) kan både låg och högfart starta oberoende av AC:n, enbart triggad av termostaten. Enligt kopplingschemat så startar Ac:n lågfarten direkt och högfarten om en tryckgivare i AC systemet slår till, detta har jag dock ej kollat, bara att AC:n startar lågfarten, det funkar. Det tråkiga är att fläkten aldrig kan gå efter att tändningen stängts av, jag funderar på att ändra detta, för det kan vara nyttigt med lite kylnig efter att motorn stannat. /Mats J |
|
| har haft någon äldre e32a 750 med detta fel! | |
|
Mats: Om/när du klurat ut hur man ska göra för att få elflälten att gå (tex en viss tid) efter att motorn stängts av. Lägg då gärna upp det som mektips! Måste ju vara suveränt för erkänt varma M70 varma sommardagar! Mats är du säker på att lågfarten startar direkt när AC-knappen trycks in? I sådana fall har jag fått fel information eller skiljer det på 91 till 92? |
|
|
Det kan mycket väl skilja mellan årsmodellerna. Jag har inte kollat på chema för -91. Jag lurar på att sätta in en belysningstimer i reläboxen så att man tilåter att fläkten går tex 15-30 sek efter att tändningen stängs av. Man måste sätta en diod också så inte andra funktioner också kan gå på övertid, jag har för mig att elvärmen i baksätena gick på samma matning. Som det är nu startar elfläkten så fort jag sätter på ventilationsfläkten, även om AC:n är av, så jag måste kolla mera på detta. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.