AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.354

Historien om min tempmätare

De
165
DeWa
328iAT -96
Hej på er märkesbröder!

Tänkte bara skriva av mig lite om nya bilen, kan hända att någon annan har haft samma problem som mig och då kan det ju vara trevligt med en liten knuff i rätt riktning.

Bilen i fråga är en 328iAT 96. Den hade 18600 mil på mätaren vid köpetillfället. När jag köpte den fick jag veta av säljaren att AC:n behövde fyllas, men det gjordes avdrag på priset för det (dock inte tillräckligt som jag senare skulle erfara .. ). I övrigt var det inget fel på bilen, varken som jag upptäckte eller som säljaren påpekade.

Sagt och gjort, pengar, nycklar och äganderätt bytte händer och jag var nu stolt ägare till en 328 ihop med min stackars sambo som hela tiden predikat "Saab 9-5 kombi" .. men vem vill egentligen ha en sådan? Nej BMW ska det vara, den 6:e sen jag hittade in i "träsket".

Köpte bilen, for hem, allt var så vackert som det bara kan vara när man just handlat ny bil. Det gick ett par dagar, och tid för AC påfyllning beställdes. Dagen innan tog jag ut bilen på en liten runda och "lyckades" till slut hitta en rejsvillig kombatant på motorvägen, en fånig ;) liten Pegga 206 RC. Ha, en sådan kan väl inte gå nåt? Nåja, vi for iväg. Jag satt på helspänn och letade efter missljud eller vibrationer, detta var ju första gången bilen gick så här fort med mig i. Drog jämnt med den lilla fluglorten till bil ett par kilometer, sen tändes en liten fin orange lampa nere till höger. Hoppsan, bilen kokar visst ... =(. Rejset avbröts naturligtvis genast och jag började titta efter en avfart eller något slags parkering. Tog väl 10 sekunder, sen kikar jag ner på tempmätaren igen. Normal. Eh .. ok .. från kok till normal på 10-15 sekunder? Njae .. det vet jag inte om jag köper. Testar igen - fullgas, låter bilen ge allt den har. Efter ca 25-30 sekunder är det kok igen. Då är jag något hundratal meter från en avfart så jag glider in där, stannar fort som f*n, rycker upp huven och lägger örat mot expansionskärlet i tron att det ska bubbla och leva som en hel kastrull med spaghetti, men icke, ingenting. Kliver in i bilen igen, tempmätaren står på normal ...
Åker hem i lugnt tempo och noterar att tempmätaren rör sig inte, pekar snällt rakt upp. Under dagarna som följer används bilen "normalt", dock utan fler fullgaslekar. Märker att den tar lite vatten, men inte några väldiga mängder, dock måste det luftas en gång om dagen om man vill ha värme i den.

Vet inte ens vart jag ska börja leta efter felet så jag byter termostat och termostathus eftersom jag hittade en spricka i det gamla. Byter även diverse slangar när jag ändå är igång även om jag inte tror dom är boven i dramat. Hjälper inte, mätaren hävdar bestämt att bilen kokar efter 20 sekunder på fullgas, eller normal hastighet uppför en svag backe. Helt galet. Byter vattenpump (och remmar, när jag ändå är igång ... ). Samma fel. I ren desperation tippar jag i en flaska STP kylartätning (fråga mig inte vart jag fick den idéen ... ) och nu jäklar! Nu finns det värme i bilen, tempmätaren är inte galen längre och tom min huvudvärk är försvunnen!

Frågan nu är väl mest; hade kylartätningen enbart varit nog för att lösa detta? Enda jag kan komma på är att det funnits en liten läcka någonstans och att luften som kommit in där blivit varm och sedan lagt sig precis vid en givare. Vattenpumpen har sen inte orkar med att "flytta" på luftfickan trots högre varv (märkte när jag bytte den att den antagligen slirat när det gick fortare men att den hängt med på tomgång eller låga varv).

Iallafall, hoppas detta kan komma någon till godo. Nu går bilen precis som den ska, har tom hängt av en 206 RC, fast det var på det berömda f**t-håret .. ;).
Diva
försök öra ifrån en aero då :-p
De
165
DeWa
328iAT -96
Om allt hade handlat om att komma först fram hade nog alla åkt Saab Aero, men nu gör ju inte alla det .... :p
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
kan ha varit ett småläckande värmepaket eller kylaren som släppte in luft i systemet, men nu blir det ju däremot svårt att felsöka..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.